مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

راهنمای خرید یونولیت

یونولیت‌ها یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی هستند که در سال‌های اخیر در صنعت ساختمان‌سازی از آن‌ها استفاده می‌شود. امروزه انواع یونولیت‌های مختلف با ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متعدد در صنعت ساختمان‌سازی و در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. در حقیقت یونولیت‌ها به‌واسطه داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون وزن پایین، عایق صورت و حرارت بودن، عایق رطوبت بودن، حمل‌ونقل و نصب راحت و … جایگزین بسیاری از مصالح سنتی و قدیمی شده‌اند. با توجه به آنکه یونولیت انواع مختلفی دارد و توسط برندها و شرکت‌های متعددی تولید می‌شود. برای خرید آن لازم است که به فاکتورها، عوامل و پارامترهای مختلفی توجه کرد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر راهنمای خرید یونولیت پرداخته خواهد شد.

راهنمای خرید یونولیت ساختمانی

یونولیت یا پلاستوفوم اصل یک ماده خنثی است که هیچ واکنش شیمیایی انجام نمی‌دهد. این ماده سبک و متخلخل در سال ۱۸۳۹ توسط ادوارد سیمون و به شکلی کاملاً تصادفی کشف شود. این ماده کاربردی از نوعی پلاستیک که از استایرن مونومر به دست می‌آید تولید می‌شود. دلیل وزن بسیار کم یونولیت این است که بیشتر از ۹۰ درصد آن از هوا تشکیل می‌شود. یونولیت‌ها با نام‌های مختلفی ازجمله آکاسیف، پلاستوفوم، استایروفوم و پلی استایرن انبساطی یا EPS شناخته می‌شوند. در حقیقت یونولیت‌ها در یک فرآیند ۳ مرحله‌ای تولید می‌شوند که شامل پیش ‌انبساط، تثبیت و شکل‌دهی می‌باشد.

راهنمای خرید یونولیت ساختمانی

در این فرایند ابتدا پلیمر پلی استایرن توسط تزریق بخار حجیم شده وارد دستگاهی به نام اکسپندر و دانه‌های آن به بیش از ۵۰ برابر حجم خود می‌رسند. درنهایت مواد پخته شده وارد سیلوهای ذخیره‌سازی شده و آماده قالب‌گیری می‌شوند. بعد از قالب‌گیری و تولید بلوک‌های یونولیت مادر، با استفاده از دستگاه‌های CNC یا المنت‌های برقی به انواع یونولیت‌های ساختمان تبدیل می‌شوند.

چه نوع یونولیتی بخرم؟

همان‌طور که گفته شد شناختن انواع یونولیت‌ها می‌تواند به‌عنوان یک راهنمای خرید یونولیت کمک زیادی به خریداران بکند. یونولیت‌ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند که مهم‌ترین آن‌ها صنعت ساختمان‌سازی و صنعت بسته‌بندی است اما در صنایعی همچون غذا و دارو، خودروسازی، درب و پنجره، کشاورزی و … کاربرد دارند. انواع یونولیت‌ها شامل موارد زیر هستند:

یونولیت‌های فشرده

یونولیت فشرده نوعی از یونولیت‌ها است که از وزن و دانسیته بسیار زیادی برخوردار است. این یونولیت‌ها می‌توانند در صنعت ساختمان‌سازی، خودروسازی، غذایی، مجسمه‌سازی، درب ضد سرقت، عایق‌کاری و … استفاده شود. این یونولیت‌ها را می‌توان با عایق‌های دیگری ترکیب کرد و قابلیت‌های آن را افزایش داد. دانسیته این یونولیت‌ها بیشتر از ۴۰ است.

بلوک های یونولیت

بلوک یونولیت نیز نوع دیگری از یونولیت‌ها است که به‌عنوان قالب بتن در سقف‌های دال یک‌طرفه یا اصطلاحاً تیرچه بلوک استفاده می‌شود. بلوک یونولیت معمولاً دارای ابعاد استاندارد ۲۰۰،۵۰ و ۲۵ است و وزن آن می‌تواند ۷ تا ۸ کیلوگرم باشد. دانسیته این یونولیت‌ها معمولاً ۱۲ است و از پرکاربردترین یونولیت‌ها در ساختمان‌سازی به شمار می‌رود.

یونولیت‌های بسته‌بندی

این نوع یونولیت‌ها با توجه به صنعتی که در آن به کار می‌روند می‌توانند خصوصیات مختلفی داشته باشند. همچنین طراحی و تولید این یونولیت‌ها می‌تواند سفارشی و با توجه به قطعات و محصولات تولید شده باشد.

یونولیت‌های دیواری

این یونولیت‌های معمولاً به‌صورت یونولیت دیوار پوش فوم، فوم دیواری تزئینی، فوم دیوارپوش و یونولیت دیواری استفاده می‌شوند. این یونولیت‌ها از قابلیت عایق خوبی برخوردارند و می‌توانند در دکوراسیون دیوارها نیز مؤثر باشند. داشتن قابلیت شستشو، داشتن قابلیت آنتی باکتریال و … از مهم‌ترین ویژگی‌های این یونولیت‌ها است.

 

از کجا یونولیت بخرم

مزایا و معایب یونولیت‌ها

همان‌طور که گفته شد امروزه یونولیت‌ها به یکی از پراستفاده‌ترین مصالح ساختمانی تبدیل شده‌اند و کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند. ازجمله مهم‌ترین مزیت‌های این مواد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای وزن سبک
  • در برابر حرارت، سروصدا و رطوبت مقاوم هستند
  • طول عمر و دوام بالایی دارند
  • دارای قابلیت بازیافت
  • حمل‌ونقل آسان و نصب بسیار راحت
  • امکان لمینیت شدن با استفاده از رزین اپوکسی
  • امکان تبدیل به اشکال و اندازه‌های مختلف را دارند
  • در برابر ضربات و فشارهای مختلف مقاوم هستند.

یونولیت‌ها در کنار این مزیت‌ها معایب محدودی نیز دارند که مهم‌ترین آن‌ها شامل عدم مقاومت در برابر حلال‌های آلی، امکان آسیب‌رسانی به لایه ازن در صورت استفاده از کلروفلوروکربن در آن، قابلیت اشتعال در صورت رنگ‌آمیزی با رنگ‌های روغنی و … می‌باشند. آگاهی از مزایا و معایب این مواد می‌تواند به‌عنوان یک راهنمای خرید یونولیت شناخته شود. در مقاله دیگری که از سایت مادفوم با عنوان بازیافت یونولیت منتشر شده است اطلاعات بسیار خوبی به خوانندگان در مورد نحوه بازیافت این ماده و کاربردهای آن ارائه شده است.

انتخاب یونولیت مناسب

همان‌طور که گفته شد امروزه یونولیت‌ها به‌عنوان یکی از رایج‌ترین مواد و مصالح ساختمان و یکی از مواد کاربردی در صنایع مختلف به شمار می‌رود. لازم است که در خرید آن‌ها به فاکتورها و پارامترهای متعددی توجه کنید. به‌صورت کلی در راهنمای خرید یونولیت باید به موارد زیر توجه شود:

  • یکی از مهم‌ترین فاکتورها در خرید یونولیت‌ها میزان دانسیته آن است. همان‌طور که گفته شد هرکدام از یونولیت‌ها متناسب با نوع کاربردها دارای دانسیته متفاوتی هستند.
  • باید به نوع مواد اولیه نیز توجه شود. ممکن است بخشی از مواد اولیه یونولیت‌ها از مواد بازیافتی باشد که باعث افت کیفیت آن می‌شود.
  • باید به نکات فنی و ویژگی‌های یونولیت مانند میزان مقاومت در برابر فشار، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر صوت و … توجه شود.
  • ابعاد و اندازه‌های یونولیت باید در نظر گرفته شود چراکه یونولیت دیواری، بلوک یونولیت و … همگی دارای ابعاد و اندازه‌های مختلفی هستند هرچند که می‌توان این مواد را در اندازه‌های سفارشی نیز تهیه کرد.
  • در زمان خرید یونولیت‌ها باید به قابلیت اشتعال‌زایی یا عدم اشتعال یونولیت توجه شود.
  • بلوک‌های یونولیت باید از ظاهری یکپارچه و سالم برخوردار باشند و فاصله بین دانه‌های پلی استایرن کاملاً یکدست و مشخص باشد.
  • یونولیت‌ها باید تأییدیه‌های لازم را برای استفاده در حوزه‌های مختلف داشته باشند و به‌صورت استاندارد تولید شده باشند. به‌عنوان‌مثال یونولیت‌های ساختمانی باید از تأییدیه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برخوردار باشند.
  • مواردی همچون اندازه برش‌ها در نقاط نشیمن، آویز، ارتفاع، کونیک فوقانی، طول و عرض بلوک و … باید در ساخت یونولیت رعایت شود.
  • وزن و دانسیته بلوک‌های یونولیتی نباید باهم مغایرت داشته باشند.
  • دانه‌های پلاستوفوم باید به هم پیوسته و فشرده باشند.

راهنمای خرید یونولیت

از کجا میتوان یونولیت خرید؟

با توجه به آنکه امروزه استفاده از یونولیت‌ها در بسیاری از صنایع خصوصاً صنعت ساختمان‌سازی بسیار رواج دارد افراد برای خرید آن هیچ مشکل و محدودیتی نخواهد داشت چراکه فروشگاه‌های متعددی در این زمینه فعالیت دارند. همچنین شرکت‌ها و برندهای تولید کننده معتبر مانند شرکت مادفوم امروزه امکان خرید به‌صورت آنلاین را برای مشتریان فراهم کرده‌اند و افراد می‌توانند بدون حضور فیزیکی اقدام به خرید محصولات موردنظر خود بکنند. از مهم‌ترین مواردی که در قیمت یونولیت بسته بندی، فشرده، دیواری و بلوک یونولیت مؤثر هستند می‌توان به قیمت مواد اولیه، قیمت مواد خام، هزینه خط تولید، دستمزد کارگران، هزینه انبار، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی یونولیت، برند و شرکت سازنده، نوع یونولیت، حجم و مقدار یونولیت و … اشاره کرد. به‌صورت کلی قیمت یونولیت می‌تواند یک راهنمای خرید یونولیت عالی باشد. چراکه معمولاً قیمت مواد نشان از میزان کیفیت آن‌ها دارد.همانطور که گفته شد برای خرید یونولیت باید به عوامل و فاکتورهای مختلفی توجه داشت چرا که تنوع و تعدد محصولات بسیار زیاد است. یکی از بهترین و معتبرترین شرکت‌های تولید یونولیت، شرکت مادفوم است که از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را شروع کرده و محصولات مختلفی به بازار عرضه می‌کند. افراد می‌توانند برای خرید انواع یونولیت‌ها و دیوارهای پیش ساخته بدون نیاز به مراجعه حضوری و از طریق سایت رسمی مادفوم اقدام کنند و محصولات مورد نظر خودشان را بالاترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت و در سریع‌ترین زمان ممکن خریداری نمایند. قیمت یونولیت‌ها نیز می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون نوع یونولیت، قیمت مواد اولیه، هزینه‌های خط تولید، هزینه حمل‌ونقل و کارگران، هزینه انبار، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی یونولیت، حجم و مقدار یونولیت و … باشد.

جمع‌بندی نهایی

یونولیت‌ها به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد در صنایع مختلف همچون ساختمان‌سازی، بسته‌بندی، لوازم‌خانگی، خودروسازی و … شناخته می‌شوند و دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای خرید یونولیت‌ها لازم است که به موارد مختلف همچون برند سازنده، کیفیت مواد اولیه و کیفیت پخت، نوع یونولیت، استانداردهای به کار رفته، قیمت و … توجه کنید. توجه به راهنمای خرید یونولیت می‌تواند کمک بسیار زیادی در خرید بهترین و کاربردی‌ترین نوع یونولیت به افراد بکند.در پاسخ به این سؤال که یونولیت از کجا بخرم باید گفت برای خرید یونولیت حتماً باید فاکتورهایی همچون نوع یونولیت، میزان دانسیته، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی، کیفیت پخت و ظاهر، ابعاد و اندازه و … مورد توجه قرار بگیرد و با این شرایط خرید یونولیت از سایت مادفوم می‌تواند بهترین انتخاب باشد. مادفوم انواع یونولیت‌ها و تری دی پنل‌ها را بالاترین کیفیت تولید کرده و با مناسب‌ترین قیمت در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
مجیدکاشفی

سلام ممنونم از مطلب کاملتون
خیلی خوبه که میشه یونولیت رو بازیافت کرد