مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

ساندویچ پانل دکوراتیو چیست؟

صنعت ساختمان از جمله صنایعی است که با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف پیشرفت قابل توجهی داشته و به صورت کامل متحول شده است. امروزه مصالح مدرنی در این صنعت استفاده می‌شوند که می‌توانند در کاهش وزن کلی سازه، افزایش ایمنی و رفاه، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت ساخت و ساز، افزایش زیبایی و افزایش طول عمر ساختمان و … نقش ویژه‌ای داشته باشند. ساندویچ پانل دکوراتیو از جمله مصالحی است که می‌تواند در افزایش زیبایی و جذابیت نماهای داخلی و خارجی ساختمان نقش پررنگی داشته باشد. دکوراتیو در اصل به معنی زیبایی و زینت است به همین دلیل از این پانل‌های برای زیبایی نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در ادامه مطلب بررسی خواهد شد که ساندویچ پانل دکوراتیو چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد.

ساندویچ پانل دکوراتیو یکی از مصالح مدرن ساختمان است که همچون دیوارهای پیش‌ساخته تری دی پانل-تری دی پنل از سه لایه اصلی تشکیل می‌شود اما تفاوت عمده آن با تری دی پنل ضخامت کمتر لایه‌های آن است. این پانل‌ها بسیار منعطف بوده و از ماندگاری و دوام بالایی برخوردار هستند و دلیل این ماندگاری بالا استفاده از عایق فوم پلی یورتان در تولید آنها است. در تولید ساندویچ پانل‌ها از ورق آلومینیوم یا گالوانیزه برای لایه‌های بیرونی و از فوم پلی یورتان برای هسته میانی استفاده می‌شود در حالی که پوشش پشت آن نیز از جنس فویل آلومینیومی است. ساندویچ پنل دکوراتیو همانند دیوار تری دی پانل و بسیاری از مصالح مدرن ساختمان تنوع زیادی از نظر طرح و رنگ داشته و می‌توان از آن در پروژه‌های مختلفی استفاده کرد.

ساندویچ پانل دکوراتیو چه مزایایی دارد؟

هر کدام از مصالح ساختمانی مدرنی که امروزه در این صنعت به کار می‌روند می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند و ساندویچ پانل دکوراتیو همانند تری دی پانل و یونولیت از این قاعده خارج نیست. ساندویچ پانل‌ها امروزه در نماهای داخلی و خارجی بسیاری از پروژه‌ها استفاده می‌شوند و می‌توانند مزایای متعددی داشته باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • این پانل‌ها از تنوع بالایی برخوردارند و از نظر فاکتورهایی همچون طرح، رنگ، اندازه و ابعاد و … متفاوت هستند.
  • استفاده از این پانل‌ها به کاهش هزینه‌ها، کاهش مصرف مصالح، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش سرعت انجام پروژه‌ها کمک می‌کند.
  • نصب و اجرای این ساندویچ پانل‌ها همانند نصب دیوارهای تری دی پانل کار ساده و راحتی می‌باشد.
  • می‌تواند با انواع پروژه‌های اداری، مسکونی، تجاری، صنعتی و … از ساندویچ پانل‌ها استفاده کرد.
  • ساندویچ پانل دکوراتیو به واسطه نوع مواد اولیه خود می‌تواند در برابر عواملی همچون پوسیدگی، زنگ‌زدگی، خوردگی و … مقاومت بالایی داشته باشد.
  • این پانل‌ها دارای قابلیت شستشو بوده و می‌توانند در برابر رطوبت، برودت، باران و … مقاومت خوبی داشته باشند.
  • این پانل‌ها از مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار برخوردارند.
  • این پانل‌ها علاوه بر زیبایی می‌توانند یک عایق صوتی مناسب باشند.
  • ساندویچ پانل دکوراتیو سازگاری بالایی با محیط زیست داشته و هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نمی‌کند
  • تعمیر و ترمیم این پانل‌ها کار راحتی است.

 

ساندیچ پانل

چرا ساندویچ پانل دکوراتیو؟

در حقیقت امروزه مصالح متعددی وجود دارند که می‌توانند در نماهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده شوند اما ساندویچ پانل دکوراتیو به دلیل داشتن ویژگی‌ها و مزایایی که عنوان شد می‌تواند بهترین انتخاب باشد. این پانل‌ها قابلیت استفاده در بخش‌های مختلف سازه مانند سقف و دیوارها را دارند، خط تولید آنها در داخل کشور فعال بوده، از قیمت مناسبی برخوردارند، زیبایی بالایی داشته و وزن کمی دارند و در مقایسه با سایر نماها می توانند نصب و اجرای راحت تری داشته باشند.

کاربردهای ساندویچ پانل دکوراتیو

در حقیقت مصالحی همچون ساندویچ پانل دکوراتیو، دیوار تری دی پانل و … با پیدایش یونولیت و پلاستوفوم به صنعت ساختمان‌سازی ورود پیدا کرده‌اند و امروزه از کاربردهای متعددی در این صنعت برخوردار هستند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این پانل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • پوشش و نمای دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها با انواع کاربری‌های مختلف
  • قابلیت استفاده به عنوان سقف کاذب
  • استفاده در بازسازی ساختمان‌های قدیمی و فرسوده
  • استفاده در تولید خانه‌های پیش‌ساخته
  • استفاده در ساخت کانکس‌ها و کانتینرها و همچنین انواع سرویس‌های بهداشتی سیار
  • استفاده از انواع ساختمان‌های تجاری، صنعتی و …

نحوه نصب و اجرای ساندویچ پانل دکوراتیو

همانطور که گفته شد نصب و اجرای این پانل‌ها به واسطه ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی ویژه‌ای که دارند کار بسیار راحتی است و حتی افرادی که از تخصص و مهارت بالایی برخوردار نیستند می‌توانند با رعایت نکات استاندارد اقدام به نصب و اجرای آنها نمایند.

در مرحله اول نصب ساندویچ پانل دکوراتیو باید زیرسازی انجام شود که این مرحله معمولاً با استفاده از پروفیل‌های فلزی انجام می‌شود. در زیرسازی باید نکات و مواردی همچون موقعیت جغرافیایی و آب و هوای منطقه، نوع اتصالات به کار رفته در اجرای نما، افقی یا عمودی بودن نما، ابزارهای مورد نیاز و … در نظر گرفته شود.

بعد از زیرسازی می‌توان با استفاده از تجهیزات و ابزارهایی همچون پیچ و رول اقدام به نصب پانل‌ها کرد. البته این پانل‌ها را می‌توان بدون زیرسازی و به صورت مستقیم نیز به دیوارها و سطوح مختلف نصب کرد. در مقاله دیگری از سایت مادفوم با عنوان خرید یونولیت سقفی به بررسی نحوه خرید یونولیت‌های سقفی پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مناسبی در اختیار خواننده‌ها قرار بدهد.

قیمت و نحوه خرید ساندویچ پانل‌های دکوراتیو

از آنجایی که ساندویچ پانل دکوراتیو همانند یونولیت‌ها، دیوارهای تری دی پنل و … از تنوع بالایی برخوردار هستند می‌توانند قیمت‌های متفاوتی نیز داشته باشند. قیمت این پانل‌ها می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهایی همچون طرح و رنگ پانل، نحوه نصب و اجرای پانل و زیرسازی آن، دستمزد نیروهای اجرایی، میزان ضخامت، برند و شرکت تولیدکننده، مساحت و حجم پانل مورد نیاز، کیفیت پانل و … اشاره کرد. به صورت کلی هزینه اجرای نمای ساختمان با استفاده از این پانل‌ها در مقایسه با مصالحی همچون سنگ، کامپوزیت و … کمتر است. برای خرید این پانل‌ها نیز می‌توان از روش‌های مختلفی همچون خرید حضوری از شرکت‌ها و فروشگاه‌ها و یا خرید آنلاین و اینترنتی استفاده کرد. مقاله‌ای با عنوان یونولیت چیست از سایت مادفوم منتشر شده است که می‌تواند اطلاعات جامع و کاملی در اختیار خواننده قرار بدهد و مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

جمع‌بندی نهایی

ساندویچ پانل دکوراتیو از جمله مصالح نوین و مدرن ساختمانی است که امروزه در نماهای داخلی و خارجی ساختمان‌های مختلف اداری، مسکونی، تجاری و … استفاده می‌شود. این پانل‌ها از ۳ لایه اصلی متشکل از موادی همچون آلومینیوم، گالوانیزه و فوم پلی یورتان می‌باشد و با برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون وزن کم، مقاومت و ماندگاری عالی، نصب راحت و … می‌تواند بهترین انتخاب برای اجرای نمای ساختمان‌ها باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات