مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

قیمت دستگاه cnc یونولیت

یونولیت‌ها به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد پلیمری در بسیاری از صنایع خصوصاً ساختمان‌سازی شناخته می‌شوند و به واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون وزن کم، قابلیت بازیافت، مقاومت در برابر فشار و ضربه، مقاومت در برابر رطوبت، صوت و حرارت، قیمت مناسب و …جایگزین بسیاری از مصالح سنتی می‌شوند. بلوک یونولیت‌های مادر در ۳ مرحله اصلی پیش انبساط، تثبیت و قالب‌گیری تولید می‌شوند و در نهایت باید توسط دستگاه‌های برش CNC به انواع فوم سقفی، دیواری و … تقسیم شوند. دستگاه‌های سی ان سی امروزه کاربردهای متعددی داشته و از تنوع بالایی برخوردارند به همین دلیل قیمت آنها نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه مطلب به بررسی قیمت دستگاه CNC یونولیت و فاکتورهای موثر بر آن پرداخته خواهد شد.

دستگاه CNC یونولیت چیست؟

در حقیقت CNC مخفف عبارت Computer Numerical Control است که به معنی کنترل عددی رایانه‌ای است و مفهوم اصلی آن راهبری و کنترل ماشین‌آلات صنعتی به کمک کامپیوتر می‌باشد. می‌توان گفت دستگاه سی ان سی یک فرز صنعتی است که به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری کنترل و هدایت می‌شود و نیروهای انسانی دخل و تصرفی در نحوه برش و شکل دادن به اشیا ندارند. امروزه انواع مختلفی از دستگاه‌های سی ان سی وجود دارند که رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین آنها شامل مواردی همچون دستگاه فرز CNC، دستگاه تراش CNC، دستگاه CNC برش پلاسما، دستگاه CNC وایرکات، دستگاه CNC واترجت، دستگاه سی ان سی حکاکی و منبت‌کاری، دستگاه سی ان سی چوب، دستگاه سی ان سی سنگ، دستگاه سی ان سی چرم، دستگاه سی ان سی فلز، دستگاه سی ان سی پارچه و … هستند. دستگاه‌های سی ان سی می‌توانند به صورت عمودی و افقی وجود داشته باشند و از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان استفاده همیشگی از آنها وجود دارد.
  • نیازی به افراد متخصص و ماهر ندارند
  • امکان به‌روز کردن ماشین‌ها وجود دارد
  • سرعت عمل بسیار بالایی در مقایسه با ابزارهای دستی دارند
  • از دقت بسیار بالایی برخوردارند
  • برای اپراتورها خطرات بسیار کمی دارند
  • عیب‌یابی ماشین توسط نرم‌افزارهای کامپیوتری انجام خواهد شد و …

انواع دستگاه‌های برش یونولیت

به صورت کلی و با توجه به ساختار متخلخل یونولیت‌ها می‌توان از انواع ابزارهای تیز و برنده برای برش و تغییر و شکل یونولیت‌ها استفاده کرد. هر چند که با استفاده از ابزارهایی همچون کاتر، اره، تیغ و … می‌توان اقدام به برش یونولیت نمود اما این ابزارها در مقیاس صنعتی پاسخگو نخواهند بود و باید از دستگاه‌های بزرگ‌تر و کاربردی‌تر استفاده کرد. در کل در کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید یونولیت از دستگاه‌های CNC(دستگاه‌های فرزی و لیزری) و المنت‌های برقی استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • این دستگاه می‌توانند به صورت اتوماتیک عمل کنند و برش یونولیت‌ها را انجام بدهند.
  • قابلیت برش‌های سه‌بعدی و چند بعدی را دارند
  • برش یونولیت‌ها کاملاً یکدست و با دقت انجام می‌شود.
  • سرعت برش یونولیت‌ها بسیار بیشتر از ابزارهای سنتی و دستی است.

عوامل موثر بر قیمت دستگاه CNC یونولیت

قیمت دستگاه‌های CNC همانند انواع تجهیزات صنعتی دیگر می‌توانند تحت تأثیر فاکتورها و عوامل متعددی قرار داشته باشند و به همین دلیل نمی‌تواند قیمتی مقطوع برای آنها عنوان کرد. از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در قیمت این دستگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

تعدادی محورهای دستگاه

هرچه دستگاه CNC محورهای بیشتری داشته باشد از قیمت بالاتری نیز برخوردار خواهد بود چرا که افزایش تعداد محورها به معنی متفاوت بودن قابلیت‌های آن است. یک دستگاه ۳ محوره امکانات محدود تری در مقایسه با یک دستگاه ۵ محوره در اختیار اپراتور قرار می‌دهد. در مقاله دیگری از سایت مادفوم با عنوان دستگاه برش حرارتی چیست به بررسی دستگاه‌های برش حرارتی پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار خوانندگان قرار بدهد.

برند و شرکت تولید کننده دستگاه

امروزه برندهای متعددی در سراسر جهان در زمینه تولید انواع تجهیزات صنعتی فعالیت دارند و برند تولید کننده می‌تواند در افزایش یا کاهش قیمت آن موثر باشد. خرید دستگاه سی ان سی یونولیت سقفی از برندهای معتبر و شناخته شده می‌تواند هزینه‌های بیشتری در پی داشته باشد اما قطعاً از کیفیت بالاتری نیز برخوردار خواهد بود. بهترین دستگاه‌های CNC که در سراسر دنیا محبوبیت بالایی دارند توسط برندهای مطرح کشورهای آلمان، ژاپن، چین، تایوان، آمریکا و …تولید می‌شوند.

آپشن ها و امکانات دستگاه

هر کدام از انواع دستگاه‌های برش یونولیت، چوب، فلزات و … می‌توانند آپشن های متفاوتی داشته باشند و هر چه تعداد آپشن های کاربردی دستگاه بیشتر باشد از قیمت بالاتری نیز برخوردار خواهد بود.

نوع کنترلر CNC

کنترلر CNC از مهم‌ترین قطعات به شمار می‌رود که می‌تواند به شکل مدار بسته و مدار باز باشد و از ساختار متفاوتی برخوردار باشند و این قطعه نیز توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود که مشهورترین آنها زیمنس، فانوک و هایدن هاین هستند.

  • از دیگر عواملی که می‌توانند در قیمت دستگاه‌های CNC یونولیت موثر باشند می‌توان به مواردی همچون قیمت ارز و نوسانات آن، میزان عرضه و تقاضا و واردات، ابعاد و اندازه‌های دستگاه، قدرت و توان دستگاه و … اشاره کرد.

نکات مهم در خرید دستگاه CNC یونولیت

هر چند که یونولیت بسته‌بندی می‌تواند قالب‌بندی متفاوتی داشته باشد و یا به شکل ورقه‌ای تولید شود اما برای برش یونولیت‌های سقفی و… باید از دستگاه‌های سی ان سی، المنت‌های برقی و … استفاده کرد. برای خرید یک دستگاه سی ان سی یونولیت باید به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • تعداد الکتروموتورهای استفاده شده در دستگاه سی ان سی
  • قدرت و توان دستگاه بر مبنای اسب بخار
  • ولتاژ مصرفی و مورد نیاز دستگاه
  • افقی یا عمودی بودن دستگاه سی ان سی
  • جنس بدنه دستگاه و جنس ستون آن
  • سرعت اسپیندل (دور در دقیقه) و تعداد دنده‌های اسپیندل
  • فاصله بین اسپیندل تا میز دستگاه
  • تحمل وزن دستگاه برای قطعاتی که قرار است بر روی آن کار شود
  • تعداد محورهای دستگاه
  • مدت زمان گارانتی و نصب دستگاه
  • دقت ماشین سی ان سی

جمع‌بندی نهایی

دستگاه CNC یونولیت نوعی دستگاه برش است که توسط کامپیوتر کنترل شده و می‌تواند یونولیت‌ها را در اندازه‌ها و ابعاد مختلف با بالاترین دقت ممکن برش بدهد. قیمت این دستگاه‌ها می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی همچون تعداد محورها، قدرت و توان دستگاه، آپشن ها و امکانات دستگاه، شرکت و برند و همچنین کشور سازنده دستگاه، نرخ ارز و نوسانات آن و… بستگی داشته باشد.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات