مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

معایب ساخت خانه با بلوک سیمانی

انسان در طول تاریخ از مواد و مصالح مختلفی برای ساختن یک پناهگاه امن و مطمئن استفاده کرده است که رایج‌ترین آن‌ها سنگ، چوب، خشت و … بود اما با گذشت زمان و پیشرفت علوم و تکنولوژی به مواد و مصالح مدرن‌تری دسترسی پیدا کرد و امروزه ده‌ها ماده مختلف در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. بلوک‌های سیمانی از رایج‌ترین مصالحی هستند که در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی به کار می‌روند و با توجه به ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهایی که دارند می‌توانند مزایا و معایب ویژه‌ای داشته باشند. هرچند که بلوک‌های سیمانی می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند اما معایبی نیز دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند. در ادامه مطلب به بررسی کامل معایب ساخت خانه با بلوک سیمانی پرداخته می‌شود.

معرفی کامل بلوک سیمانی

بلوک سیمانی در حقیقت از اصلی‌ترین مصالح ساختمان‌سازی به شمار می‌رود که از ترکیب مواد مختلفی همچون سیمان، آب، ماسه، پوکه‌های معدنی و… تولید می‌شود و می‌تواند در ابعاد و اندازه‌های مختلفی (۴۰×۳۰×۲۰، ۴۰×۲۰×۲۰ و ۴۰×۱۰×۲۰ سانتی‌متر و…) وجود داشته باشد. این بلوک‌ها علاوه بر سایز و اندازه می‌توانند بر اساس جرم و وزن نیز به انواع مختلفی همچون بلوک‌های سبک، بلوک‌های سنگین و بلوک‌های نیمه سبک تقسیم شوند. از نظر ضخامت نیز این بلوک‌ها می‌توانند تنوع بالایی داشته باشند و حتی قابلیت سفارشی‌سازی دارند. از مهم‌ترین مزیت‌هایی که باعث محبوبیت این بلوک‌ها در صنعت ساختمان‌سازی می‌شود می‌توان به مواردی همچون دسترسی ساده، قیمت مناسب، اجرای راحت، مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی، مقاومت در برابر باد شدید، داشتن قابلیت پیش‌ساخته بودن، امکان بازسازی راحت و … اشاره کرد.

معایب ساخت خانه با بلوک سیمانی

همان‌طور که گفته شد بلوک‌های سیمانی به واسطه تنوع بالا در اندازه و ابعاد، قیمت مناسب، اجرای راحت و دسترسی همیشگی محبوبیت بالایی در بین مردم دارند و در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بلوک‌ها همانند یونولیت بسته‌ بندی در کنار مزیت‌های متعددی که دارند می‌توانند معایبی نیز داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

معایب ساخت خانه با بلوک سیمانی

  • افزایش وزن کلی سازه

از آنجایی که بلوک‌های سیمانی از موادی همچون آب، سیمان، ماسه و… تولید می‌شوند معمولاً دارای وزن بالایی هستند و این وزن زیاد می‌تواند در افزایش وزن کلی ساختمان تأثیر داشته باشد. در حقیقت هر چقدر وزن مصالح کمتر باشد می‌تواند در افزایش سرعت ساخت و ساز، کاهش وزن کلی ساختمان، افزایش ایمنی سازه، افزایش مقاومت در برابر زلزله و… موثر باشد. بلوک‌های سیمانی وزن زیادی دارند و می‌توانند اثرات منفی زیادی در سازه ها داشته باشند.

  • قیمت نوسانی بلوک سیمانی

یکی دیگر از مهم‌ترین معایب ساخت خانه با بلوک سیمانی نوسان قیمت آن است. قیمت بلوک‌های سیمانی هر روز تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی تغییر می‌کند و این امر باعث می‌شود که افراد نتوانند مدیریت مناسبی در هزینه‌های خود داشته باشند. بلوک‌های سیمانی برخلاف بلوک‌های دیگری همچون بلوک هبلکس، زیبایی و جذابیت ویژه‌ای نیز ندارند و نمی‌توانند به زیبایی نمای کلی ساختمان کمک کنند.

  • عدم سازگاری با شرایط مختلف

بلوک‌ های سیمانی را نمی‌توان در تمامی مناطق جغرافیایی به کار برد چرا که این مصالح انعطاف‌پذیری مناسبی نداشته و نمی‌توانند با شرایط مختلف آب و هوایی و تغییرات دمایی سازگاری داشته باشند. همچنین وزن بالای این بلوک‌ها باعث می‌شود که حمل و نقل آن‌ها به مناطق مختلف مشکل‌ساز شود. در حقیقت بلوک‌های سیمانی می‌توانند تحت تأثیر شرایط مختلف مشکلاتی ایجاد کنند. به عنوان نمونه زمانی که آب به داخل آن‌ها نفوذ کند و در دمای زیر صفر درجه دچار یخ‌زدگی شوند دچار ترک‌خوردگی و شکستگی می‌شود و این می‌تواند امنیت سازه را کاهش بدهد.

  • ایجاد بافت کسل کننده

می‌توان گفت بلوک‌ های سیمانی هیچ‌گونه زیبایی و جذابیتی ندارند و باعث کسل کننده بودن و یکدست بودن بنا می‌شوند. در صورت استفاده از این بلوک‌ها در ساخت و ساز حتماً باید از مصالح دیگری همچون گچ، سیمان، کامپوزیت و … برای اجرای نما و زیبایی کلی ساختمان استفاده کرد.

  • عدم عایق‌بندی مناسب

با توجه به آنکه در تولید بلوک‌های سیمانی از مواد ساده‌ای همچون ماسه، سیمان و… استفاده می‌شود، این بلوک‌ها نمی‌توانند عایق مناسبی برای صوت، حرارت، رطوبت و انرژی باشند و از نظر عملکرد عایق‌بندی نقطه‌ضعف بزرگی دارند. در اصل با استفاده کردن از این بلوک‌ها در ساخت و ساز لازم است که هزینه‌های دیگری نیز برای عایق‌بندی سازه ها متحمل شد.

  • ضایعات زیاد

بلوک‌های سیمانی برخلاف مصالح دیگری همچون آجر سفالی، بلوک هبلکس و… می‌توانند در زمان حمل و نقل، استفاده و اجرا و… ضایعات زیادی داشته باشند و در صورتی که تحت فشار و ضربه قرار بگیرند به راحتی شکسته می‌شوند و دیگر قابلیت استفاده نخواهند داشت.

  • استحکام پایین در ارتفاع زیاد

زمانی که از بلوک‌های سیمانی در ارتفاع‌های بیشتر از ۲.۵ متر استفاده می‌شود میزان استقامت و استحکام آن کم می‌شود هرچند که این ایراد در ساختمان‌های مسقف مشاهده نمی‌شود و بیشتر در دیوارچینی‌های محوطه و … رخ می‌دهد.

بهترین جایگزین بلوک‌های سیمانی

همان‌گونه که عنوان شد ساخت خانه با بلوک سیمانی می‌تواند معایب و ایرادات مختلف و متعددی داشته باشد و استفاده از آن در ساختمان‌سازی نمی‌تواند به‌صرفه باشد. با پیشرفت علوم امروزه مصالح مدرن و کاربردی متعددی در دسترس هستند که می‌توانند از نظر زیبایی، هزینه، استحکام، ماندگاری و… وضعیت خوبی داشته باشند. می‌توان گفت بهترین جایگزین برای بلوک‌های سیمانی، بلوک هبلکس است که در اصل نوعی از بتن هوادار اتوکلاوی است و از ترکیب و پخت ماسه سیلیسی، آهک، سیمان، پودر آلومینیوم و آب در تحت دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد و فشار ۱۲ اتمسفر ساخته می‌شود. این بلوک‌ها از مزیت‌هایی همچون وزن بسیار کم، مقاومت عالی در برابر دما و حرارت، مقاومت بالا در برابر زلزله، مقاومت بالا در برابر یخ‌زدگی و آتش‌سوزی، سرعت اجرای بالا، قابلیت برشکاری و تغییر سایز، قابلیت بازیافت، عایق صوت و رطوبت، حمل و نقل آسان، ظاهر زیبا و شکیل و… برخوردارند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات