مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

بررسی معایب سقف وافل

در سال‌های اخیر استفاده از مصالح مدرن در صنعت ساختمان‌سازی باعث شده است که این صنعت پیشرفت و توسعه قابل توجهی داشته باشد و ساختمان‌های امروزی در مقایسه با گذشته با سرعت بالاتری ساخته شوند، طول عمر بیشتری داشته باشند، در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده و ساختمان‌ها از امنیت بالاتری برخوردار باشند. امروزه در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و … از انواع سقف‌های مختلف استفاده می‌شود و هر کدام از این سقف‌ها می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. سقف وافل از جمله رایج‌ترین سقف‌هایی است که معمولاً در فضاهای مسطح استفاده می‌شود اما در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارد می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی کامل معایب سقف وافل پرداخته خواهد شد.

معایب سقف وافل

سقف وافل چیست؟

سقف وافل در اصل به نوعی از سقف‌های ساختمانی گفته می‌شود که می‌تواند به دو شیوه یک‌طرفه و دوطرفه اجرا شود و از زیبایی و جذابیت ویژه‌ای برخوردار است. سقف وافل از جمله سقف‌هایی است که از نظر اقتصادی و تکنیک‌های اجرایی در مقایسه با بسیاری از سقف‌های دیگر برتری‌های محسوسی دارد. در حقیقت سقف‌های وافل از قرن ۱۹ در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود اما شیوه امروزی و مدرن آن از سال ۲۰۰۴ در سراسر جهان رواج پیدا کرده است.

از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از سقف وافل می‌توان به مواردی همچون هزینه کمتر در مقایسه با سقف‌های یوبوت و کوبیاکس، زمان اجرای کوتاه و سرعت‌بالای اجرا، قابل اطمینان بودن قالب‌ها، مقاومت و ماندگاری بالا، زیبایی و جذابیت بی‌نظیر، وزن کم، امکان استفاده در سقف‌هایی با دهانه‌های بزرگ، صرفه‌جویی در مصرف مصالح، امکان استفاده مجدد از قالب‌ها و … اشاره کرد. در مقاله دیگری از سایت مادفوم با عنوان چرا سازه خود را با سقف وافل طراحی کنیم؟ به بررسی مزیت‌های استفاده از سقف‌های وافل پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

مهم‌ترین معایب سقف وافل

همانطور که گفته شد مصالح مدرنی همچون دیوارهای پیش‎ساخته تری دی پانل، یونولیت‌ و … صنعت ساختمان‌سازی را متحول کرده‌اند و سقف‌های وافل نیز با استفاده از قالب‌های مدرن پلیمری ساخته می‌شوند. این سقف‌ها در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارند می‌توانند معایبی نیز داشته باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر خواهند بود:

هزینه‌های زیادی سقف وافل

از جمله مهم‌ترین معایب سقف وافل می‌توان به هزینه‌های زیاد خصوصاً در پروژه‌های کوچک اشاره کرد. در حقیقت پاشنه تیرهای متعامد در این سقف‌ها عرض کمی دارند و این باعث می‌شود که به بتن بسیار باکیفیتی نیاز داشته باشند و این باعث می‌شود که هزینه تهیه بتن افزایش پیدا کند. در حقیقت اگر پیمانکاران بخواهد که سقف‌ها وافل را با بالاترین کیفیت ممکن اجرا کنند لازم است که هزینه‌های زیادی در متقبل شوند.

عدم مقاومت در برابر صوت

وجود آلودگی‌های صوتی خصوصاً در فضاهای شهری امروزی می‌تواند از مهم‌ترین معضلات و چالش‌های ساختمان‌سازی به شمار برود و یکی از مشکلات و معایب رایج سقف‌های وافل نیز مقاومت کم در برابر عبور صوت است. قالب‌هایی که در اجرای سقف‌های وافل به کار می‌روند باعث می‌شود که فاصله دو واحد ساختمانی به کمتر از ۵ تا ۷ سانتی‌متر برسد و این ضخامت کم باعث می‌شود که صدا به‌راحتی از سقف‌ها عبور کند. هرچند که می‌توان از روش‌های مختلفی برای عایق‌بندی صوتی سقف‌ها استفاده کرد اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در ساختمان‌های مسکونی به جای سقف‌های وافل از سقف‌های تیرچه بلوک و یونولیت استفاده کنند.

عایق نامناسب حرارت و برودت

از دیگر ایرادات و معایبی که برای سقف‌های وافل عنوان می‌شود می‌توان به مقاومت ضعیف آن در برابر حرارت و برودت اشاره داشت. در حقیقت این عدم مقاومت به عنوان مهم‌ترین ایراد سقف وافل شناخته می‌شود چرا که باعث افزایش مصرف انرژی شده و به‌راحتی انرژی گرما و سرما از آن عبور خواهد کرد و این باعث می‌شود که این سقف‌ها در ساختمان‌های مسکونی راندمان و بازدهی مناسبی نداشته باشند. چنانچه از سقف‌های وافل برای ساختمان‌های مسکونی استفاده شود لازم است که روش‌های مختلف عایق‌بندی استفاده شود تا در مصرف انرژی‌ها صرفه‌جویی شود.

قالب برداری سخت

اگرچه نصب و اجرای راحت و سریع همواره به عنوان یکی از مزیت‌های سقف وافل عنوان شده است اما برداشتن قالب‌های آن بعد از اتمام کار می‌تواند چالش‌های و معضلات متعددی برای افراد ایجاد کند. از آنجایی که قالب‌های وافل از چهار طرف توسط بتن تحت فشار قرار می‌گیرند، خارج کردن آنها می‌تواند کار سختی باشد و گاهی می‌تواند خطرات جانی نیز برای افراد ایجاد نماید. همچنین قالب‌های وافل می‌توانند در زمان اجرای سقف از جای خود حرکت کرده و باعث ریزش بتن سقف شوند و در نهایت سقف با کیفیت پایینی اجرا خواهد شد.

هزینه‌های زیاد قالب‌ها

برخلاف قالب‌های چوبی که به صورت رایج در اجرای سقف‌های مختلف استفاده می‌شوند، قالب‌های وافل از جنس مواد پلیمری بوده و قیمت بالایی دارند به همین دلیل خرید آنها برای اجرای ساختمان‌های مسکونی به‌صرفه نخواهد بود. البته این قالب‌ها امکان استفاده مجدد و چندین‌باره دارند و کارفرمایانی که به صورت تخصصی در حوزه ساختمان‌سازی فعالیت می‌کنند می‌توانند آنها را خریداری کرده و در پروژه‌های مختلف استفاده کنند. در مقاله دیگری تحت عنوان افزایش قیمت یونولیت سقفی به بررسی عوامل مؤثر در قیمت یونولیت‌سقفی پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی در اختیار خوانندگان قرار بدهد.

امکان آسیب دیدگی سقف

همانطور که گفته شد سقف‌های وافل به دلیل استفاده از قالب‌های تخصصی از ضخامت کمی برخوردارند و همین امر باعث می‌شود که احتمال آسیب دیدن آن خصوصاً در زمان اجرای تأسیسات وجود داشته باشد. این سقف‌ها همچنین برای سطوح شیب‌دار مناسب نیستند و اجرای آنها نیازمند تخصص و مهارت بالایی است.

کاهش تعداد طبقات ساختمان

از آنهایی که در صورت اجرای سقف‌های وافل در پروژه‌های ساختمانی ارتفاع طبقات افزایش پیدا می‌کند، تعداد طبقات ساختمانی ناگزیر باید کاهش پیدا کنند و این می‌تواند در پروژه‌های مسکونی چالش‌هایی ایجاد کند. همچنین وزن پایین سقف‌های وافل باعث می‌شود که این سقف‌ها در مناطقی که در معرض بادهای شدید هستند و یا دارای جریان‌های سیکلونیک هستند مناسب نباشند.

مقایسه سقف وافل و یونولیت سقفی

بهترین جایگزین سقف‌های وافل

ایرادات و معایبی که سقف‌های وافل دارند باعث می‌شود که استفاده از این سقف‌ها در بسیاری از پروژه‌های ساختمان به‌صرفه نباشد. همانطور که گفته شد ده‌ها نوع سقف مختلف وجود دارند که می‌توانند در ساختمان‌های مختلف استفاده شوند. می‌توان گفت بهترین و مناسب‌ترین جایگزین برای سقف‌های وافل سقف‌های یونولیتی هستند که از مزیت‌های متعددی همچون مقاومت در برابر رطوبت، صوت و حرارت، مقاومت در برابر فشار، ضربه و تنش، مقاومت در برابر خوردگی، وزن سبک و اجرای سریع، هزینه‌های اجرای کم، طول عمر بالا و … برخوردارند.

جمع‌بندی نهایی

سقف‌های وافل از جمله زیباترین و جذاب‌ترین سقف‌های ساختمانی هستند که از دوران باستان استفاده می‌شده است اما در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته است. این سقف با وجود مزیت‌های متعدد می‌تواند معایبی همچون مقاومت کم در برابر صوت، مقاومت کم در برابر حرارت و برودت، قالب برداری سخت، نیاز به بتن بسیار باکیفیت، هزینه‌های بالای قالب‌ها، آسیب‌پذیری بالا و … داشته باشند و همین امر موجب می‌شود استفاده از آنها در ساختمان‌های مسکونی به‌صرفه نباشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات