مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

همه چیز در مورد بلوک عایق

پیشرفت روزافزون و قابل توجه ساخت‌وساز و شهرسازی در سراسر جهان و همچنین ناکارآمدی مصالح سنتی و قدیمی در حفظ انرژی، حفظ ایمنی و… باعث شده است که امروزه از انواع مصالح مدرن استفاده شود. در حقیقت مصالح مدرن مانند تری دی پنل، یونولیت و… می‌توانند اثرات قابل توجهی در کاهش وزن کلی سازه، افزایش سرعت ساخت‌ و ساز، کاهش مصرف مصالح، افزایش طول عمر ساختمان، کاهش هزینه‌ ها و… داشته باشند. بلوک عایق که با نام بلوک هبلکس نیز شناخته می‌شود یکی از انواع مصالح مدرن ساختمانی است که به واسطه ویژگی‌ ها و قابلیت‌ های منحصربه‌فردی که دارد استفاده‌های متعددی خواهد داشت. در ادامه مطلب به بررسی کامل بلوک عایق، ویژگی‌ها، مزایا و معایب و کاربردهای آن پرداخته خواهد شد.

بلوک عایق چیست؟

بلوک عایق یا بلوک هبلکس که با نام بلوک سبک aac نیز شناخته می‌شود یکی از انواع مصالح بتنی مدرن ساختمانی است که جایگزین بلوک‌ های سنتی و قدیمی شده است و می‌تواند مزیت‌ های متعددی داشته باشد. این بلوک‌ها اولین بار در ابتدای دهه ۱۹۴۰ در آمریکا طراحی و ساخته شدند و به سرعت در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفتند. البته باید در نظر داشت که بلوک‌های عایق انواع دیگری همچون بلوک‌های پوکه ای، بلوک‌های سفید پرین، بلوک‌های سفید سیپورکس، بلوک‌های لیکا و … دارند و شاخص‌ترین ویژگی آن وزن پایینی است که دارند. این بلوک‌های متخلخل و سبک می‌توانند در بخش‌های مختلف ساختمان و در قسمت‌های داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند. بلوک‌های عایق در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید شده و استفاده از آن‌ها بسیار راحت‌تر از بلوک‌های سنتی و قدیمی است.

ویژگی‌های بلوک عایق

بلوک‌های عایق همانند انواع مصالح ساختمانی دیگر به واسطه نوع مواد اولیه سازنده خود می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. از جمله مهم‌ترین و بارزترین ویژگی‌های بلوک عایق می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

بلوک عایق چیست؟

  • داشتن وزن پایین

در حقیقت بارزترین ویژگی بلوک‌های عایق وزن بسیار کم آن‌ها در مقایسه با بلوک‌های سفالی و سیمانی است. این بلوک‌ها به واسطه ساختار متخلخلی که دارند دارای فضاهای خالی زیادی بوده و همین امر باعث می‌شود که وزن بسیار کمی داشته باشند. وزن کم و ساختار متخلخل این بلوک‌ها باعث می‌شود که در کاهش وزن کلی ساختمان‌ها تأثیر قابل توجهی داشته باشند و از نظر مقاومت در برابر فشار، حرارت، رطوبت و… نیز وضعیت بسیار بهتری نسبت به بلوک‌های سفالی داشته باشند.

  • مقاومت فیزیکی عالی

هرچند که بلوک‌های عایق دارای تخلخل بوده و وزن کمی دارند اما از مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار و ضربات برخوردارند. این بلوک‌ها می‌توانند وزن و فشار زیادی را تحمل کنند. در حقیقت مقاومت فیزیکی بالای این بلوک‌ها باعث شده که امروزه بسیار مورد توجه قرار بگیرند و در بسیاری از پروژه‌های صنعتی و غیر صنعتی به کار بروند.

  • داشتن قابلیت عایق حرارتی

یکی دیگر از بارزترین و مهم‌ترین ویژگی‌های بلوک‌های عایق مقاومت بالای آن‌ها در برابر انتقال دما و حرارت است که می‌تواند نقش بسیار پررنگی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد. این بلوک‌ها می‌توانند به خوبی دمای داخلی ساختمان را در یک رنج و محدوده خاص نگه‌داشته و از هدر رفت انرژی‌ها جلوگیری کنند. در حقیقت عایق حرارتی بودن این بلوک‌ها باعث می‌شود که در فصول سرد سال فضای داخلی ساختمان گرم باشد و از سرد شدن آن جلوگیری می‌کند

  • مقاومت بالا در برابر زلزله

این بلوک‌ها در کنار مقاومت فیزیکی می‌توانند در برابر زلزله و زمین‌لرزه نیز مقاومت بسیار خوبی داشته باشند. در اصل وزن کم و مقاومت فیزیکی بالا باعث می‌شود که این بلوک‌ها از گزینه‌های اصلی ساختمان‌سازی برای مقاومت سازی در برابر زلزله باشند. در حقیقت هر اندازه که یک سازه وزن کمتری داشته باشد و سبک‌تر باشد می‌تواند در برابر زلزله مقاومت بیشتری از خود نشان بدهد. مقاومت بالای این بلوک‌ها باعث می‌شود که در زمان بروز زلزله و حوادث طبیعی دیگر ترک خوردگی و تخریب کمتری رخ بدهد.

  • داشتن قابلیت عایق صوتی

از دیگر ویژگی‌های بلوک‌های عایق می‌توان به مقاومت بالای آن‌ها در برابر عبور صوت اشاره کرد. در حقیقت این بلوک‌ها همانند فوم سقفی می‌توانند یک عایق بسیار خوبی باشند و از نفوذ سروصدا به داخل و خارج از سازه جلوگیری کنند. در حقیقت ساختار متخلخل این بلوک‌ها باعث می‌شود که صدا در داخل آن محبوس شده و به بیرون درز نکند و همین امر باعث می‌شود که در تأمین آسایش و آرامش ساختمان‌ها نقش مؤثری داشته باشد.

  • مقاومت بالا در برابر حریق

از دیگر ویژگی‌ها مهم و بارز بلوک‌های عایق می‌توان به مقاومت بالای آن‌ها در برابر آتش‌سوزی اشاره کرد. این بلوک‌ها از مواد و متریال های ویژه‌ای تولید می‌شوند و می‌توانند در برابر آتش‌سوزی مقاومت بسیار خوبی داشته باشند به همین دلیل در زمان بروز حوادثی همچون آتش‌سوزی مانع از انتشار سریع آن و بروز خسارت‌های مالی و جانی می‌شوند

  • قیمت مناسب

شاید در نگاه اول این‌گونه به نظر برسد که قیمت بلوک‌های عایق بیشتر از قیمت بلوک‌های معمولی و قدیمی است و به همین دلیل خرید و استفاده از آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد اما در حقیقت این بلوک‌ها می‌توانند از مقرون‌به‌صرفه‌ترین مصالح ساختمانی باشند چرا که می‌توانند سرعت اجرای پروژه‌ها را چند برابر کرده، از مصرف مصالح بیشتر جلوگیری می‌کنند، هزینه‌های مربوطه به عایق‌بندی ساختمان را کاهش می‌دهند و در برابر عواملی همچون فشار و ضربه مقاوم هستند و کمتر نیاز به تعمیر و ترمیم دارند. در حقیقت قیمت این بلوک‌ها می‌توانند همانند قیمت یونولیت تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی باشد اما به صورت کلی خرید و استفاده از آن بسیار به‌صرفه‌تر از مصالح سنتی مانند آجر، بلوک سیمانی، بلوک سفالی و… خواهد بود. ب

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات