مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

پارکت یا کفپوش، بررسی انواع کفپوش و پارکت

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف امروزه می‌توان به مواد و عناصر مختلفی همچون سرامیک، سنگ، چوب، پلیمرها و … برای پوشاندن کف ساختمان‌ها و تغییر دکوراسیون دسترسی داشت. هر کدام از این عناصر می‌توانند ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را داشته و از کاربردهای مختلفی برخوردار باشد. پارکت و کفپوش از رایج‌ترین مواردی هستند که امروزه برای پوشاندن کف ساختمان‌ها به کار می‌روند و هر کدام می‌توانند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشند. در ادامه مطلب به معرفی پارکت یا کفپوش و همچنین بررسی کامل ویژگی‌ها، مزایا، معایب و تفاوت‌های آن‌ها پرداخته می‌شود.

پارکت چیست؟

پارکت (Parquet) در حقیقت کفپوشی است که از چوب درختانی همچون گردو، بلوط یا گیلاس و… ساخته می‌شود و می‌توان از آن برای پوشش کف ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری و… استفاده کرد. پارکت‌ها امروزه از تنوع بالایی برخوردارند و به واسطه ویژگی‌های متعدد خود می‌توانند در انواع دکوراسیون‌های کلاسیک و مدرن مورد استفاده قرار بگیرند. پارکت بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون رنگ، سایز، جنس و… دسته‌بندی می‌شود و رایج‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

پارکت یا کفپوش

  • پارکت لمینت

 این نوع پارکت که در اصل نسخه تکامل یافته پارکت‌ها است از چند لایه مواد ترکیبی فشرده (HDF) ساخته شده است که یکی از آن‌ها چوب است و می‌تواند جلوه، جلا و جذابیت بی‌نظیری داشته باشد. در اصل روی سطح این پارکت‌ها طرح و نگار چوب مشاهده می‌شود و به دلیل بافت خاصی که دارد می‌تواند در برابر فشار، ضربه، رطوبت، حرارت و… مقاومت خوبی داشته باشد.

  • پارکت وینیل

پارکت وینیل نیز از جمله پارکت‌های بسیار زیبا و جذاب است که دارای قابلیت ارتجاعی بوده و می‌تواند طرح‌های متعددی همچون سرامیک، چوب، سنگ و… داشته باشد. این پارکت با نام پارکت PVC نیز شناخته می‌شود و در امکان مسکونی، اداری، تجاری و … کاربرد دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این پارکت دوام و ماندگاری، مقاومت در برابر ضربه و فشار و سایش، مقاومت در برابر رطوبت، قیمت مناسب، نصب ساده، نگهداری آسان و … هستند هرچند که معایبی همچون احتمال تغییر رنگ، احتمال پارگی با اشیای تیز و … نیز دارد.

  • پارکت تمام چوب

این پارکت نیز به صورت کامل از چوب ساخته شده و ضخامت آن حدوداً ۲ سانتی‌متر است و به صورت کام و زبانه نصب می‌شود. از این پارکت می‌توان در تمامی محیط‌ها استفاده کرد و از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به زیبایی و جذابیت بالا، عایق حرارت، نگهداری ساده و … اشاره کرد هرچند که در برابر رطوبت مقاومت کمی دارد.

  • پارکت (parquet flooring)

این پارکت نیز یکی از انواع پارکت‌ها است که ابتدا در فرانسه و در سال ۱۶۰۰ میلادی استفاده شده است. این پارکت می‌تواند از جنس لمینت، وینل، چوب یکپارچه یا مهندسی شده و… ساخته شود و نمی‌توان آن را یک کفپوش تمام چوب (hardwood floor) دانست. این پارکت در اشکال مختلف هندسی، زاویه‌ای، مربعی، لوزی و مثلثی وجود دارد و با نام کف چوبی موزائیک نیز شناخته می‌شود و بیشتر برای نمای دکوراتیو به کار می‌رود.

کفپوش چیست؟

می‌توان گفت که کفپوش به هر نوع پوششی گفته می‌شود که می‌تواند به عنوان یک رویه دکوری، زینتی، بهداشتی و… بر روی کف یک محوطه نصب می‌شود و امروزه از آن‌ها در بسیاری از سازه‌های مسکونی، تجاری، اداری، ورزشی، تفریحی و … استفاده می‌شود. کفپوش ها نیز همانند پارکت‌ها می‌توانند بر اساس فاکتورهایی همچون رنگ، سایز و ابعاد و … دسته‌بندی شوند اما اصلی‌ترین فاکتور دسته‌بندی آن‌ها جنس مواد سازنده است و رایج‌ترین آن‌ها شامل مواردی زیر هستند:

  • کفپوش اپوکسی

این کفپوش (Epoxy Floor) به شکل مایع بوده و بعد از خشک شدن بدون درز و بهداشتی خواهد بود. مقاومت سایشی بالا، دوام، چسبندگی مناسب، عایق رطوبت و… از مهم‌ترین مزیت‌های این کفپوش هستند و همانند می‌توانند کاربردهای صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشند.

  • کفپوش پرزدار

این کفپوش ها که رایج‌ترین آن‌ها موکت‌ها هستند سال‌ها است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و امروزه از تنوع بسیار زیادی برخوردارند. می‌توان گفت کفپوش‌های پرزدار محبوب‌ترین نوع کفپوش ها خصوصاً برای محیط‌های مسکونی هستند و همواره احساس آرامش ویژه‌ای به افراد انتقال می‌دهند. این کفپوش ها می‌توانند تنوع بالایی داشته باشند، عایق حرارت هستند، نرم و لطیف بوده، مقاومت و ماندگاری زیادی دارند و می‌توانند در طرح‌ها و ضخامت‌های مختلفی وجود داشته باشند.

  • کفپوش متحرک

کفپوش‌های متحرک نیز از جمله کفپوش‌های محبوبی هستند که از جنس رزین اپوکسی بوده و هیچ خط یا درزی نداشته و به‌صورت گسترده بر روی کف پیاده‌سازی می‌شوند. این کفپوش ها می‌توانند برای پارکت‌های سیمانی یا بتونی و سطح سنگی کاشی‌ها طراحی شوند. براقیت بالا، شفافیت، زیبایی، استفاده راحت و … از مهم‌ترین ویژگی‌های این کفپوش ها هستند

علاوه بر موارد گفته شده کفپوش ها انواع دیگری نیز دارند که رایج‌ترین آن‌ها کفپوش های حفاظتی، کفپوش های گرمایشی، کفپوش های پلیمری، کفپوش های سنگی، کفپوش های فلزی، کفپوش های بتنی و … هستند و هر کدام می‌توانند ویژگی‌ها و کاربردهای متعددی داشته باشند.

تفاوت کفپوش و پارکت

پارکت یا کفپوش می‌توانند برای پوشش کف سازه‌های مختلف استفاده شوند و هر کدام می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای متعددی دسته‌بندی شوند. این عناصر در کنار شباهت‌های متعددی که دارند می‌توانند تفاوت‌هایی نیز داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر باشند:

جنس مواد سازنده

کفپوش ها در مقایسه با پارک‌ها از تنوع بیشتری از نظر جنس مواد سازنده برخوردارند چرا که ماده اصلی تشکیل دهنده پارکت چوب است اما کفپوش ها می‌توانند از مواد مختلفی تشکیل شوند.

حساسیت و مقاومت در برابر رطوبت

میزان مقاومت و حساسیت در برابر رطوبت می‌تواند تحت تأثیر جنس پارکت یا کفپوش باشد. به عنوان مثال پارکت تمام چوب در برابر رطوبت و نم مقاومت کمی دارد و بلافاصله می‌توان تأثیر رطوبت را بر روی آن مشاهده کرد در حالی که کفپوش اپوکسی یا رزینی در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند.

نصب و اجرا

نصب پارکت یا کفپوش می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی باشد چرا که برای نصب هر کدام از این موارد به تجهیزات و لوازم مختلفی نیاز خواهد بود. میزان مهارت نصاب و همچنین زیرسازی کف نیز می‌تواند در سادگی نصب و اجرا مؤثر باشد

قابلیت جابجایی

از نظر جابجایی می‌توان گفت که پارکت‌ها را می‌توان به سادگی جابجا کرد و از محلی به محل دیگر انتقال داد در حالی که جابجایی کفپوش ها به واسطه استفاده از موادی همچون چسب در نصب آن‌ها سخت‌تر خواهد بود.

مقاومت در برابر خط و خش و سائیدگی

پارکت یا کفپوش هر کدام می‌توانند به واسطه محیط استفاده، جنس مواد سازنده، نحوه نصب و اجرا، شرایط استفاده، شرایط محیط و… مقاومت متفاوتی در برابر خط و خش و سائیدگی داشته باشند. به عنوان نمونه کفپوش های PVC از مقاومت بسیار خوبی در برابر فرسایش و خط‌وخش برخوردارند اما پارکت‌های چوبی به راحتی دچار آسیب می‌شوند.

قیمت

قیمت پارکت یا کفپوش نیز می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی همچون جنس مواد سازنده، متراژ کف، کیفیت کفپوش یا پارکت، برنده سازنده، هزینه‌های نصب و اجرا و… باشد اما به صورت کلی کفپوش ها می‌توانند صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشند. علاوه بر موارد گفته شده پارکت‌ها و کفپوش ها می‌توانند در فاکتورهایی دیگری همچون مقاومت در برابر نور خورشید، مقاومت در برابر مواد اسیدی و بازی، نحوه نگهداری، طول عمر و ماندگاری، کاربرد، زیبایی و جذابیت و… متفاوت باشند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات