مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

کاربرد پودر آلومینیوم در ساختمان سازی

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف بسیاری از صنایع از جمله صنعت ساختمان‌سازی توسعه قابل توجهی داشته‌اند و امروزه از انواع مواد و متریال های مختلف با هدف کاهش هزینه‌ها، افزایش ایمنی، افزایش طول عمر، کاهش مصرف مصالح و تسریع فرآیند ساخت‌وساز استفاده می‌شود. پودر آلومینیوم یکی از موادی است که امروزه در صنعت ساختمان‌سازی موردتوجه قرار گرفته و به واسطه ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند استفاده‌های متعددی در ساختمان‌سازی داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی کامل کاربرد پودر آلومینیوم در ساختمان‌سازی و مزایای آن پرداخته می‌شود.

انواع پودر آلومینیوم

پودر آلومینیوم همانند ورق عایق پلاستوفوم می‌تواند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی شود اما به صورت کلی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود که به شرح زیر هستند:

 پودر آلومینیوم تیره

این نوع از پودر آلومینیوم با اندازه مش بندی ۲۰۰  و ذرات ۲ آنگسترومی دارای رنگ خاکستری بوده و از قیمت بالایی برخوردار است. این نوع پودر کاربردهای مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها استفاده عنوان سوخت در کاربردهایی نظیر پودر فلش، راهبارها، شعله‌ها، مشعل‌ها و … هستند. تشخیص این نوع پودر از پودر ذره‌ای مشکل بوده و باید از میکروسکوپ استفاده شود.

پودر آلومینیوم پولکی

پودر پولکی به رنگ نقره‌ای بوده و شامل سه نوع مختلف آلومینیوم برنز، آلومینیوم روشن یا درخشان و آلومینیوم پولک‌های تزئینی می‌باشد. هر کدام از این پودرها می‌توانند ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی متفاوتی داشته باشند و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

پودر آلومینیوم میکرونیزه

پودر آلومینیوم میکرونیزه یا همان نانو ذرات آلومینیوم کروی شکل بوده و می‌تواند در ساخت وسایل آتش‌بازی به کار برود. این پودرها دارای ۳۰۰+ مش بوده و به رنگ خاکستری و خاکستری روشن وجود دارند و می‌توانند استفاده‌های صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشند.

مهم‌ترین کاربرد های پودر آلومینیوم

هر کدام از انواع پودرهای آلومینیوم معرفی شده می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و مشخصات فیزیکی و شیمیایی متفاوتی داشته باشند به همین دلیل از کاربردهای متعددی برخوردارند. از جمله مهم‌ترین کاربرد های پودر آلومینیوم می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ایجاد جلوه‌های ویژه در صحنه‌های سینمایی و نمایش‌های آتش‌بازی
  • تشکیل مواد منفجره
  • ایجاد چشمک زدن دوربین در صنعت عکاسی
  • استفاده در صنعت آرایشی و بهداشتی
  • استفاده در صنایع خودروسازی، تولید رنگ، دارو، چسب و رزین
  • استفاده به عنوان سوخت موشک
  • استفاده در صنعت ساختمان‌سازی
  • استفاده در جوشکاری ترمیت
  • استفاده در صنعت ریخته‌گری
  • ساخت پودر شناسایی اثر انگشت و…کاربرد پودر آلومینیوم

کاربرد های پودر آلومینیوم در ساختمان‌ سازی

آلومینیوم می‌تواند به شکل جامد و پودر وجود داشته باشد و از آنجایی که از ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی برخوردار است می‌تواند کاربردهای متعددی در صنعت ساختمان‌سازی داشته باشد به همین دلیل همانند ورق یونولیت بسیار موردتوجه قرار گرفته است. از مهم‌ترین کاربردهای این ماده در ساختمان‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

تولید بلوک سبک ساختمانی

بلوک‌ها به عنوان یکی از مصالح اصلی ساخت دیوارهای ساختمان شناخته می‌شوند و امروزه از تنوع بالایی برخوردارند. تولید بلوک‌های ساختمانی با استفاده از پودر آلومینیوم می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آن وزن بسیار کمتر در مقایسه با بلوک‌های سفالی و سیمانی است. در حقیقت پودر آلومینیوم باعث می‌شود که وزن بلوک‌ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند و در نهایت با استفاده از آن‌ها وزن کلی ساختمان کاهش می یابد و ساختمان می‌تواند در برابر عواملی همچون زلزله مقاومت بیشتری داشته باشد.

تولید فوم بتن

به صورت کلی فوم بتن به دو دسته بتن گازی و بتن کفی تقسیم که با روش تولید حباب‌های هوا ساخته می‌شوند و از جمله بتن‌های متخلخل و سبک‌وزن می‌باشد. از پودر آلومینیوم در کنار موادی همچون سیمان، ماسه، آب و افزودنی‌های شیمیایی برای تولید فوم بتن استفاده می‌شوند. در اصل برای ساخت فوم بتن گازی دوغاب و پودر آلومینیوم را با هم مخلوط می‌کنند و در اثر واکنش‌های شیمیایی، حباب‌های هیدروژنی متعددی داخل بتن تولید شده و بتن حجم بیشتری پیدا کرده و آماده استفاده می‌شود. فوم بتن نیز همانند بلوک‌های سبک می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد و در کاهش وزن کلی ساختمان نقش مؤثری داشته باشد.

اجرای نمای ساختمان

پودر آلومینیوم انواع مختلفی دارد که در دانه بندی‌ های مختلفی تولید می‌شود. از پودر آلومینیوم پولکی در اجرای نماهای ساختمانی استفاده می‌شود. این ماده در ترکیب با موادی همچون بتن می‌تواند درخشندگی و زیبایی ویژه‌ای به نمای ساختمان بدهد. پودر آلومینیوم در ساختمان‌سازی و اجرای نما روزبه‌روز در حال گسترش است و می‌تواند جلوه‌ای خاص و ویژه خصوصاً در زمان اجرای نورپردازی‌های خاص به نمای کلی سازه بدهد.

اجرای تزئینات و دکوراسیون ساختمانی

در صنعت ساختمان‌سازی از خمیر آلومینیوم و پودر آلومینیوم می‌توان استفاده‌های متعددی داشت و این مواد می‌توانند در تولید انواع دیوارپوش ها، پنجره‌ها، درب‌ها و … کاربرد داشته باشند. به صورت کلی آلومینیوم به واسطه ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود می‌تواند در طراحی و تزئینات داخلی ساختمان و همچنین تولید درب و پنجره کاربردهای متعددی داشته باشد.

معایب پودر آلومینیوم

پودر آلومینیوم در کنار تمامی مزیت‌ها و کاربردهای متعددی که دارد می‌تواند معایب و ایراداتی نیز داشته باشد و لازم است در زمان استفاده از آن به نکات ایمنی توجه ویژه‌ای داشت. از مهم‌ترین ایرادات این ماده می‌توان به مواردی همچون قابلیت بالای آتش‌سوزی و انفجار در صورت قرار گرفتن در معرض اکسیژن و تماس با آب، ایجاد مسمومیت و حساسیت برای افراد، تخریب محیط زیست و عدم امکان بازیافت و… اشاره داشت.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات