مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

کف سازی حیاط با بتن

بتن به عنوان یکی از کاربردی ترین مصال ساختمانی شناخته می شود که به واسطه ویژگی ها و مزیت های منحصر به فرد خود می تواند کاربردهای متعددی داشته باشد و در پروژه های صنعتی و غیر صنعتی مختلفی مور استفاده قرار بگیرد. اگرچه امروزه مصالح متعددی همچون سنگ، سرامیک، کاشی، موزائیک، چوب و … برای تسطیح و محوطه سازی در دسترس هستند اما بتن همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار است و در بسیاری از پروژه ها به کار می رود. کف سازی حیاط با استفاده از بتن می تواند مزیت های متعددی داشته باشد به همین دلیل همواره مورد توجه بوده است. در ادامه مطلب به بررسی کامل کف سازی حیاط با بتن، مزایا و معایب و همچنین مصالح مورد نظر آن پرداخته می شود.

کف سازی حیاط با بتن

حیاط به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های ساختمان به شمار می رود و علی رغم توسعه زندگی شهری و آپارتمان نشینی در بسیاری از نقاط دنیا ساختمان ها دارای حیاط هستند. برای کف سازی حیاط می توان از مصالح مختلفی همچون موزائیک، سرامیک، چوب، سنگ و… استفاده کرد اما مزیت های متعددی سیمان و بتن باعث می شود که یکی از بهترین مصالح ممکن باشد. بتن به دلیل داشتن مقاومت و ماندگاری بالا، اجرای راحت و … می تواند در تسطیح، کف سازی و محوطه سازی نقش موثری داشته باشد. البته اجرای بتن در کف حیاط می تواند تحت تاثیر شرایط و فاکتورهای مختلفی باشد

مزیت ها و معایب استفاده از بتن در کفسازی حیاط

بتن یکی از بهترین و رایج ترین مصالح ساختمانی است که کاربردهای متعددی داشته و در بخش های مختلفی از ساختمان به کار می رود. در حقیقت استفاده از بتن در مقایسه با مصالحی همچون سنگ، موزائیک و … از مزیت های متعددی برخوردار است که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

کف سازی حیاط با بتن

  • بتن یکی از مقرون به صرفه ترین مصالح است و می تواند در کاهش هزینه ها نقش موثری داشته باشد.
  • سرعت اجرای بتن در مقایسه با سایر مصالح بسیار بیشتر است.
  • میزان ماندگاری و دوام بتن بسیار زیاد است البته در صورتی که در نگهداری آن دقت داشت و به شرایط محیطی توجه کرد.
  • اجرای بتن در مقیاس های بزرگ بسیار راحت تر از مصالح دیگر است.
  • در صورت اجرای اصولی بتن، سطح نهایی آن می تواند صاف، بدون درز و بدون ترک باشد و از زیبایی بالایی برخوردار باشد.
  • نگهداری و ترمیم بتن بسیار ساده بوده و هزینه های آن نیز پایین خواهد بود.
  •  کف سازی حیاط با بتن می تواند زمینه اجرای سایر متریال ها را فراهم کند.
  • کف سازی حیاط با بتن در کنار تمامی مزیت هایی که دارد می تواند معایب و ایراداتی نیز داشته باشد که مهم ترین آنها شامل مواردی همچون ماندگاری پایین در صورت اجرای نادرست و غیر استاندارد، زیبایی کمتر در مقایسه با مصالح مدرن، امکان جذب رطوبت و آب و یخ زدگی و ایجاد ترک و پوسته پوسته شدن و … هستند. به صورت کلی امروزه از بتن در تولید مصالح مختلفی همچون تری دی پانل، بلوک ها و … استفاده می شود و می تواند کاربردهای متعددی داشته باشد.
  • کف سازی حیاط با بتن در زمین‌های با رطوبت بالا

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در زمان کف سازی حیاط با بتن باید به آن توجه داشت شرایط و موقعیت جغرافیایی است. میزان رطوبت زمین می تواند نقش ویژه ای در کیفیت و ماندگاری بتن داشته باشد. برای کف سازی حیاط با بتن در محل هایی که از رطوبت بالایی برخوردارند نباید به اجرای یک لایه قلوه سنگ اکتفا کرد. در اصل برای اجرای بتن در این محیط ها باید ابتدا سیمان عیار ۳۰۰ تا ۳۵۰ را با ماسه نرم مخلوط کرد تا سیمان لیسه‌ای به دست بیاید و در نهایت یک لایه‌ ۱ سانتی‌متری از سیمان لیسه‌ای را بر روی زمین اجرا نمود.

کف سازی حیاط با بتن در زمین‌های نسبتا مرطوب

کف سازی حیاط با بتن در محیط های نیمه مرطوب نیز شرایط ویژه ای دارد و باید به آن توجه داشت. در این محیط ها ابتدا لازم است که زمین زیر بتن به خوبی متراکم شود و مقدار تراکم خاک در این زمین ها باید ۸۵ تا ۹۰ درصد باشد. بعد از متراکم سازی زمین باید یک لایه عایق بر روی آن اجرا شود و قبل از آنکه بت ریزی انجام شود باید یک لایه از مصالح دیگر روی خاک اجرا نمود تا از نفوذ رطوبت خاک به بتن و خرابی آن جلوگیری شود. در اصل برای اجرای لایه عایق می توان از قلوه سنگ های درشت استفاده کرد به گونه ای که قطر این لایه از ۲۵ سانتی متر بیشتر باشد. برای پر کردن منافذ بین قلوه سنگ ها نیز می توان از شن و ماسه بهره برد. بعد از اجرای مراحل گفته شده می توان از یک لاهی ۷ تا ۱۰ سانتی متری بتن استفاده کرد. بتنی که در این زمین ها باید استفاده شود باید دارای عیار ۲۰۰ باشد. بعد از اجرای بتن لازم است که یک لایه سیمان نیز بر روی آن اجرا شود.

کف سازی حیاط با بتن در زمین‌های خشک

می توان گفت بتن بهترین ماده برای کفسازی در زمین های خشک است چرا که دشمن اصلی بتن رطوبت است و در محیط هایی که رطوبت وجود نداشته باشد ماندگاری بسیار خوبی خواهد داشت. اولین قدم در کف سازی حیاط با بتن در محیط های خشک صاف و متراکم کردن زمین است و این کار می تواند در مقایسه با محیط های مرطوب راحت تر باشد و به سادگی با استفاده از ماشین‌آلات شدنی خواهد بود. بعد از صاف و متراکم شدن خاک نوبت بتن ریزی خواهد بود و بتن مورد استفاده در این محیط ها نیز باید دارای عیار ۲۰۰ بوده و ضخامت آن ۱۰ سانتی متر باشد. این لایه از بتن با نام بتن مرگ شناخته می شود. برای افزایش کیفیت بتن لازم است که از ویبره استفاده شود. بعد از اجرای کامل بتن می توان از یک لایه سیمان استفاده کرد.

هزینه کف سازی حیاط با بتن

اگرچه بتن یکی از مقرون به صرفه ترین مصالح ساختمانی به شمار می رود اما هزینه های کف سازی حیاط با بتن می تواند تحت تاثیر فاکتورها و عوامل مختلفی باشد که مهم ترین آنها نوع بتن، مساحت حیاط، ضخامت بتن، دستمزد نیروها و … هستند. در مقاله دیگری از سایت مادفوم تحت عنوان فوم سقفی به بررسی کامل فوم سقفی، ویژگی ها، مزایا، معایب و کاربردهای آن پرداخته شده و می توان اطلاعات مفیدی از آن دریافت نمود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات