مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

استفاده از کناف در نمای داخلی ساختمان‌ ها

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف بسیاری از صنایع دچار تحولات گسترده‌ای شده‌اند و صنعت ساختمان‌سازی یکی از بارزترین آن‌ها است. امروزه از انواع مصالح مدرن و پیشرفته در این صنعت استفاده می‌شود که به کاهش وزن سازه، افزایش سرعت ساخت‌وساز، کاهش هزینه‌ها، افزایش امنیت و … کمک می‌کنند. کناف یکی از رایج‌ترین مصالحی است که امروزه در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود و می‌تواند ویژگی‌ها و قابلیت‌ های منحصربه‌فردی داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی کاربردهای استفاده از کناف در نمای داخلی ساختمان و مزایای آن پرداخته خواهد شد.

کناف چیست؟

کناف یا کناوف (به انگلیسی Knauf) در حقیقت نام یک شرکت آلمانی است که توسط برادران کناف در سال ۱۹۳۲ در روستای شنگن لوکزامبورگ و چسبیده به مرز آلمان تأسیس شده و در نهایت به شهر ایپهوفن منتقل شد. زمینه فعالیت این شرکت تولید صفحات روکش‌دار گچی (کناف) است به‌گونه‌ای که این صفحات دارای یک هسته مرکزی از جنس گچ و یک رویه پوششی از جنس کاغذ یا ورق گالوانیزه هستند. کناف از جمله مصالح ساختمانی است که می‌توان از آن‌ها سقف‌ها، دیوارها و دکوراسیون داخلی استفاده کرد. این مصالح از تنوع بالایی از نظر سایز، ضخامت، رنگ‌بندی و … برخوردارند.

انواع کناف

کناف همانند بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر می‌تواند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی دسته‌بندی شود. همانطور که گفته شد روکش این پنل ها می‌تواند از کاغذ یا گالوانیزه باشد. همچنین این پنل ها می‌توانند در ابعاد سفارشی و استاندارد تولید شوند. از نظر کاربرد نیز کناف ها می‌توانند شامل کناف های سقفی، کناف های دیواری و کناف های دکوری باشند. می‌توان گفته مهم‌ترین فاکتور دسته‌بندی کناف ها میزان ضخامت آن‌ها است

  • کناف با ضخامت ۶ میلی‌متری معمولا برای اجرا در طرح‌هایی که شامل منحنی‌های با قوس تند است، استفاده می‌شوند.
  • کناف هایی با ضخامت ۹٫۵ میلی‌متری می‌توانند برای اجرای قوس‌ها کاربرد داشته و نباید از آن جهت اجرای دیوارها یا سقف‌های کاذب ساده استفاده کرد.
  • کناف با  ضخامت ۱۲٫۵ میلی‌متری برای دیوارهای جداکننده و پوششی، سقف‌های کاذب ساده و دکوراتیو به کار می‌رود.
  • کناف با ضخامت ۱۵ میلی‌متری، ۱۸ میلی‌متری و بالاتر برای استفاده در فضاهای خاص که نیاز به استحکام بسیار بالا یا خطر برخورد شدید با دیوار وجود دارد به کار می‌رود.

کناف در نمای داخلی ساختمان‌

مزایای استفاده از کناف در ساختمان‌سازی

همانطور که گفته شد امروزه استفاده از کناف در نمای داخلی ساختمان‌ و سایر مصالح مدرن رواج بالایی پیدا کرده است و این مواد و متریال جایگزین مصالح سنتی و قدیمی شده‌اند. از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از کناف در صنعت ساختمان‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کناف از وزن کمی برخوردار است و می‌تواند نقش ویژه‌ای در کاهش وزن کلی ساختمان داشته باشد.
  • کناف از جمله مصالحی است که به واسطه یکپارچگی بالای خود مقاومت مناسبی در برابر زلزله دارد و از ایمنی بالایی برخوردار است.
  • سرعت اجرای کناف در سقف‌ها، دیوارها و تزئینات داخلی بالا است و نصب و اجرای آن نیازی به مهارت و تخصص ویژه ندارد.
  • استفاده از این پنل ها به افزایش سطوح مفید زیربنا و فضای مفید داخلی ساختمان کمک ویژه‌ای می‌کند.
  • از آنجایی که در کناف ها از لایه‌های روکش مختلف استفاده می‌شود می‌توانند یک عایق صوتی و حرارتی مناسب باشند.
  • کناف دارای قابلیت رنگ‌پذیری بالایی است و به راحتی فرم می‌گیرد
  • همانند تری دی پانل دارای قابلیت بازیافت است و بیش از ۷۵ درصد مصالح آن را می‌توان مجددا استفاده کرد.
  • سازگاری بالایی با محیط زیست داشته و استفاده از آن بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
  • باعث کم شدن نیروی انسانی و همچنین اجرای راحت عبور تأسیسات از فضای بین دیوارها و دست یافتن آسان به تأسیسات ساختمان می‌شود.

البته در کنار تمامی مزیت‌هایی که عنوان شد، کناف ها نیز همانند انواع مصالح ساختمانی دیگر می‌توانند معایبی داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل مواردی همچون مقاومت کم در باربر فشار و ضربه و احتمال شکستگی، فروریختن سقف در صورت اجرای غیر اصولی، ایجاد ترک در سقف‌ها در صورت بی‌کیفیت بودن مصالح و … اشاره کرد.

مهم‌ترین کاربردهای کناف در ساختمان

امروزه استفاده از کناف در نمای داخلی ساختمان‌ رواج بسیار زیادی پیدا کرده است و همانند یونولیت سقفی جایگزین بسیاری از مصالح سنتی و قدیمی شده است. از مهم‌ترین کاربردهای کناف در صنعت ساختمان‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده به عنوان دیوارهای جداکننده

نوعی از کناف ها هستند که برای پارتیشن‌بندی بخش‌های مختلف ساختمان بدون تحمل کردن بار خاصی استفاده می‌شوند. این کناف ها از قاب‌های فولادی سبک به شکل‌های مقاطع U شکل (Runner) و C شکل (Stud) تشکیل شده‌اند و در بین این قاب ها صفحات روکش‌دار گچی در ضخامت‌های مختلف به وسیله پیچ مخصوص نصب شده‌اند. این کناف ها به راحتی توسط نوار و بتونه درزگیری می‌شوند و کاربردهای متعددی دارند.

  • استفاده به عنوان دیوار پوششی

از دیوارهای پوششی کناف با اهداف مختلفی همچون بازسازی سریع و کارآمد دیوارهای بنایی قدیمی، پوشش دیوارهای بنایی جدید، بهسازی حرارتی و صوتی ساختمان‌ها و … استفاده می‌شود. این نوع از دیوارهای پوشش کناف می‌توانند شامل دیوار پوششی کناف بدون سازه و با سازه باشند.

  • در دیوار پوششی بدون سازه یک لایه صفحه روکش‌دار گچی یا صفحه مرکب (صفحات گچی پوشش شده با لایه عایق) به وسیله چسب خمیری مخصوصی به نام پرلفیکس مستقیماً به دیوار زمینه متصل می‌شوند.
  • در دیوار پوششی کناف با سازه صفحات روکش‌دار گچی بر روی یک زیرسازی فلزی (متصل به دیوار زمینه یا مستقل از آن) پیچ می‌شوند.

استفاده به عنوان سقف کاذب

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای کناف در نمای داخلی ساختمان‌ و دکوراسیون، استفاده به عنوان سقف کاذب است. در این حالت کناف می‌تواند به دو شکل مختلف مورد استفاده قرار بگیرد که شامل سقف کاذب یکپارچه و سقف کاذب مشبک هستند. سقف‌های کاذب یکپارچه جایگزین انواع سقف‌های کاذب غیر استاندارد بوده و از ویژگی‌هایی همچون انعطاف بالا در ساخت و طراحی، امکان ساخت سقف دکوراتیو، عدم نیاز به پیش‌بینی آویز و … برخوردارند. سقف‌های کاذب مشبک نیز می‌توانند مزیت‌هایی همچون نصب و اجرای سریع و آسان، دسترسی آسان به تأسیسات پشت سقف، تعمیر و نگهداری آسان و … برخوردارند.

قیمت کناف

در حقیقت کناف یکی از مصالح مقرون‌به‌صرفه است که در بخش‌های مختلف ساختمان کاربردهای متعددی دارند اما قیمت این پنل ها نیز می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی باشد. کیفیت تولید، برند و شرکت سازنده، نوع روکش کناف، ابعاد و اندازه‌های پنل، نوع کناف و کاربردهای آن، استانداردهای تولید و مدت‌زمان گارانتی، هزینه‌های حمل و نقل و انبارش، میزان ضخامت کناف، ویژگی‌های فیزیکی مانند رنگ‌پذیری و …، هزینه‌های نصب و اجرا و … از مهم‌تری عوامل مؤثر بر قیمت نهایی کناف ها هستند.

جمع‌بندی نهایی

کناف نوعی صفحه روکش‌دار گچی است که از یک هسته مرکزی از گچ و یک رویه پوششی از جنس کاغذ یا ورق گالوانیزه تشکیل شده و از ویژگی‌هایی همچون وزن کم، مقاومت بالا، تنوع در ضخامت، قیمت مناسب و … برخوردار است. استفاده از کناف در نمای داخلی ساختمان‌ رواج بالایی دارد و می‌توان از آن به عنوان سقف کاذب، دیوار جداکننده و دیوار پوششی استفاده کرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات