مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

ساندویچ پانل سقفی چیست؟ + انواع ساندویچ پانل سقفی

پیشرفت علوم و تکنولوژی های مختلف باعث شده اند که امروزه مصالح مختلفی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار بگیرند که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی دارند. به صورت کلی هدف کلی از استفاده از مصالح مدرن و جدید افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله، کاهش وزن سازه ها، صرفه جویی در مصرف انرژی ها و … می باشد.

پانل های ساندویچی از جمله رایج ترین مصالحی هستند که امروزی در بخش های مختلفی همچون دیوار و سقف ساختمان ها استفاده می شوند. ساندویچ پانل سقفی و دیواری از مواد و ترکیبات مختلفی ساخته می شوند و هر کدام از آنها می توانند برای محیط های مختلف کاربرد داشته باشند.

در حقیقت ساندویچ پانل سازه ای است که از سه لایه متصل به هم ساخته شده به گونه ای که لایه های بیرونی آن از دو ورق فلزی مانند آلومینیوم، ورق آلوزینک یا گالوانیزه تشکیل شده اند. لایه میانی این پنل ها نیز نوعی فوم تزریقی است که معمولا از موادی مانند پلی استایرن، پلی اورتان (پلی اورتان)، انواع عایق ساختمانی XPS، عایق پشم سنگ و پشم شیشه هستند. در ادامه مطلب به سوال ساندویچ پانل سقفی چیست پاسخ می‌دهیم. همچنین به بررسی پانل ساندویچی سقفی، انواع آن، مزیت ها و معایب و … می‌پردازیم.

ساندویچ پانل سقفی چیست؟

ساندویچ پانل سقفی در حقیقت به عنوان پوشش سقف سازه ها استفاده می شود و به دلیل داشتن گام‌ های ذوزنقه ای و شکل اورلپ از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری می کند. این پنل ها معمولا به صورت های دو طرف ورق، یکرو ورق یکرو فویل، یکرو ورق یکرو نایلون و یکرو ورق یکرو کاغذ در دسترس هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

ورق های این نوع از پانل های ساندویچی معمولا به شکل سینوسی (کرکره ای)، شادولاین، طرح ذوزنقه ای و تولید می شوند. ساندویچ پانل سقفی با توجه به محل استفاده می توانند به شکل دو طرف ورق آلومینیوم، یک رو آلوزینک و یک رو گالوانیزه، دو طرف ورق گالوانیزه، پوشش های دو طرف ورق آلوزینک، یک طرف ورق و یک طرف کاغذ، یک طرف ورق و یک طرف نایلون با فوم تزریقی پلی اورتان سخت و … تولید می شوند و برای پوشش سقف انواع خانه های پیش ساخته، سقف ویلا، سوله های صنعتی و … به کار می روند.

ساختار و مشخصات فنی ساندویچ پانل سقفی

پانل های سقفی در ضخامت های مختلف از ۳ تا ۲۰ سانتی متر و با تزریق فوم پلی اورتان تولید می شوند. مواد اصلی تشکیلی دهنده این فوم ایزوسیانات و پلی یول هستند که در شرایط خاص و با فشار مشخص وارد یک دستگاه مخصوص می شوند. ضخامت های قابل تولید ساندویچ پانل سقفی معمولا ۳، ۴، ۵، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲.۵، ۱۵ و ۲۰ سانتی متر می باشد که بسته به محیط و شرایط جغرافیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

معمولا ساندویچ پانل های بیشتر از ۸ سانتی متر برای پوشش سردخانه ها به کار می روند. این ساندویچ پانل های دارای عرض استاندارد ۱.۰۸ متر هستند که ۷ سانتی متر از آن به صورت اورلپ می باشد و در طول های مختلف تا ۱۴ متر تولید می شوند.

 ساندویچ پانل سقفی

 

مزایای استفاده از سقف ساندویچ پانل

همانطور که گفته شد استفاده از مصالح مدرن امروزه با اهداف مختلفی انجام می شود و هر کدام از این مصالح مزایا و معایب خاص خود را دارند. از جمله بهترین مزیت‌های استفاده از ساندویچ پانل سقفی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این نوع از پانل های سقفی می توانند برای تمامی مناطق با هر شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار بگیرند
  • ساندویچ پانل سقفی دارای خاصیت انبساط و انقباض بسیار کمی هستند و در برابر تغییرات دما و رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارند.
  • این پانل ها در برابر آلودگی های محیطی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.
  • به دلیل نحوه تولید و اجرا از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان ها و سازه ها جلوگیری می کنند
  • این پانل در برابر رانش زمین و زلزله مقاومت بسیار بالایی دارند و در صورت بروز حوادث مختلف آسیب های بسیار کمی می بینند.
  • ساندویچ پانل سقفی سازگاری بالایی با محیط زیست دارند و برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند.
  • این پانل ها در برابر اشعه های ماورابنفش عایق هستند که به دلیل وجود ورقه های آلوزینک است.
  • لایه های آلوزنیک، آلومینیوم و … باعث می شود که این پانل ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی داشته باشند.
  • ساندویچ پانل سقفی در برابر حشرات، میکروب ها، باکتری ها، قارچ و … مقاومت بالایی دارد.
  • این پانل ها داری وزن بسیار کمی هستند و می توانند وزن ساختمان را به شکل قابل توجهی کاهش دهند.
  • نصب و اجرای این پانل ها بسیار راحت است و حمل و نقل ساده ای دارند.
  • از نظر هزینه می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.
  • دارای تنوع رنگ و شکل هستند و قابلیت بازیافت دارند
  • قابلیت شستشو دارند و کاملا بهداشتی می باشند.

برای مشاهده لیست قیمت یونولیت سقفی کلیک کنید

معایب ساندویچ پانل سقفی

پانل های ساندویچی سقفی در کنار تمام مزایایی که دارند می توانند معایب مختلفی نیز داشته باشند که با توجه به نوع و جنس پانل متفاوت است.

  • تعدادی از این پانل ها دارای قیمت های بالایی نسبت به مصالح دیگر هستند.
  • تعداد از این پنل ها دارای ضریب انتقال حرارت بالایی هستند
  • مواد اولیه تعداد از این پنل ها وارداتی می باشد
  • به واسطه نوع اسمبل کردن قطعات، ممکن است تعدادی از این پنل ها قادر نباشند بر روی کل سطح بنا یک عایق یکپارچه ایجاد کنند.
  • در تعدادی از پنل ها و به واسطه اختلاف دما بین داخل و خارج بنا ممکن است ورق فلزی از فوم جدا شود
  • در صورت خسارت دیدن تعدادی از این پنل ها تعویض آنها مشکل است. تری دی پنل یکی از محصولات شرکت مادفوم است که می‌تواند در بعضی از مواقع جایگزین ساندویچ پانل دیواری شود.

 ساندویچ پانل سقفی ذز تهران

انواع ساندویچ پانل سقفی

پانل های ساندویچی سقفی را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی طبقه بندی کرد. به عنوان مثال از نظر مقاومت در برابر آتش می توان به پانل های ضد حریق و ساده تقسیم کرد،. البته از نظر مواد سازنده، ورقه های عایق و … نیز می توان این پانل ها را به دسته های مختلف تقسیم کرد.

به صورت کلی این پانل ها به ۵ دسته پانل سقفی ساده، پانل سقفی پیچ مخفی، پانل سقفی شادولاین، پانل سقفی ذوزنقه و پانل سقفی طرح سفال تقسیم می شوند که هر کدام دارای ویژگی ها و قابلیت های متنوع و مختلفی هستند و در محیط های متنوعی به کار می روند. حالا ساندویچ پانل دیواری چیست؟ همانطور که از نامش پیداست، در پوشش دیوار سازه‌ها کاربرد دارد.

ساده

این پانل ها از بهترین و پرکاربردی ترین انواع ساندویچ پانل سقفی هستند که دارای استانداردهای خاصی هستند و در برابر آتش سوزی، آب، رطوبت، خوردگی و… مقاومت بالایی دارند. همچنین این ساندویچ ها دارای قیمت بسیار مناسبی هستند و می تواند در هزینه های ساخت و ساز بسیار به صرفه باشد.

شادولاین

 این پانل ها نیز کاربردهای مهمی دارند و مهم ترین ویژگی آن داشتن شکل اورلپ است که از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری می کند. این نوع ساندویچ پانل به دو شکل دو رو ورق آلوزینک و یک رو ورق آلوزینک از بیرون و فویل مسلح آلومینیومی از داخل ساخته می شود.

به صورت کلی می توان گفت پانل های سقفی ذوزنقه و طرح سفال نیز نوعی از پانل های شادولاین هستند که می توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. این پانل های با توجه به نوع مواد سازنده می توانند در محیط های مختلفی به کار بروند. می توان گفت پانل های شادولاین تمامی ویژگی ها و خصوصیات گفته شده برای پانل ساندویچی سقفی را دارند.

پیچ مخفی

این ساندویچ پانل نیز به گونه ای طراحی شده است که به دلیل شکل خاص اورلپ، پیچ های نصب در زیر اورلپ مخفی شده و از بیرون قابل مشاهده نیست و همین باعث می شود که نمای بسیار زیبایی داشته باشد. این نوع از ساندویچ پانل سقفی همانند سایر پانل ها در طرح ها، رنگ ها، اندازه ها و با مواد مختلفی تشکیل می شوند و می توانند در محیط های مختلف استفاده شوند.

از مهم ترین مکان هایی که می توان از این نوع پانل استفاده کرد می توان به انواع کانکس‌ها، سردخانه های صنعتی، اتاق ها، سقف های شیروانی، ساختمان های پیش ساخته، آشیانه های هواپیما و … اشاره کرد.

 قیمت ساندویچ پانل سقفی

کاربردهای ساندویچ پانل سقفی چیست

همانطور که گفته شد ساندویچ پانل سقفی می تواند کاربردهای متعدد و مختلفی داشته باشد و برای پوشش انواع سقف ها به کار برود. به صورت کلی می توان گفت این نوع پانل ها دارای کاربردهای متنوعی هستند که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • پوشش سقف انواع سوله ها و ساختمان های صنعتی
  • انواع کانتینرهای حمل و نقل
  • پوشش سقف انواع سالن ها و سردخانه های ثابت و متحرک
  • کانتینرهای حمل و نقل و انواع کانکس های ثابت و متحرک
  • پوشش سقف سوله ها و انباری ها

قیمت ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی چیست؟ ساندویچ پانل سقفی می تواند از مواد مختلفی ساخته شود بنابراین نمی توان قیمت مقطوعی برای آن عنوان کرد. از جمله مهم ترین فاکتورهایی که در تعیین قیمت ساندویچ پانل سقفی تاثیرگذار هستند می توان به شرکت و برند تولید کننده، جنس مواد تشکیل دهنده، ضخامت و ابعاد پانل ها، متراژ مورد نیاز، هزینه های حمل و نقل و نصب پانل ها، مشخصات فنی پانل و … اشاره کرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات