مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

دیوار پانل ساندویچی یا پنل ساندویچی

تکنولوژی ها و صنعت ساختمان سازی هر روزه در حال پیشرفت است و امروزه دیوارهای پانل ساندویچی با هدف کم کردن وزن سازه ها و افزایش استحکام آنها مورد استفاده قرار می گیرند. ساندویچ پانل ها محصولات پیش ساخته ای هستند که با هدف پوشش دهی آسان و سریع ساختمان ها طراحی شده اند. در حقیقت این پانل ها نمونه ای از کامپوزیت های با ساختار ساندویچ هستند که به دلیل وزن پایین و استحکام عالی خود دارای محبوبیت بسیار بالایی می باشند. این پانل ها در طرح ها، شکل ها و رنگ های مختلفی تولید می شوند و می توان بر اساس شرایط و سلیقه های مختلف از آنها استفاده کرد.

این پانل ها که با نام دیوار پلاستوفومی نیز شناخته می شوند به دلیل کیفیت بالا، انعطاف پذیری عالی، راندمان انرژی پایدار و … می تواند به عنوان جایگزین بسیار خوبی برای مصالح ساختمانی باشد. همچنین قیمت پانل ساندویچی در مقایسه با سایر مصالح و ابزار سنتی کمتر بوده و صرفه اقتصادی بهتری دارد.

دیوار ساندویچ پانل چیست؟

همانطور که گفته شد ساندویچ پانل ها در حقیقت محصولات پیش ساخته ای هستند که به عنوان دیوار مورد استفاده قرار می گیرند (مانند تری دی پانل). از جمله مهم ترین ویژگی های این محصولات مونتاژ ساده و سریع آنها است و می تواند برای پوشش دیوارهای سالن ها، انبارها، مغازه ها، سردخانه ها، گاراژ ها و فروشگاه های بزرگ. این دیوارها از مواد مختلفی همچون پشم سنگ، پلی اورتان، پلی استایرن و … ساخته شده اند و ویژگی های مختلفی همچون مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر حشرات و … دارند.

انواع ساندویچ پانل ها

به صورت کلی ساندویچ پانل در دو شکل ساندویچ پانل دیواری و فوم سقفی تولید می شوند که هر کدام ویژگی ها، قابلیت ها و کاربردهای متعددی دارند.

 پانل ساندویچی

ساندویچ پانل دیواری

این نوع از ساندویچ های پانل برای نصب در پوشش انواع دیوارها از جمله دیوارهای ساختمان های مسکونی، دیوار سوله ها، کارگاه ها و … استفاده می شوند. پانل های دیواری بر خلاف پانل های سقفی دارای فراز و شیب کمتری هستند. این نوع پانل ها در ضخامت های مختلفی ساخته می شوند که هر کدام برای مکان های مختلفی به کار می روند.

ساندویچ پانل سقفی

همانطور که از نام آنها پیدا است پانل های ساندویچ سقفی برای استفاده از سقف سازه های مختلف به کار می روند. این پانل ها به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر شرایط جوی می توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. به صورت کلی این پانل ها فقط در طراحی با پانل های دیواری متفاوت هستند. پانل سقفی به شکلی طراحی شده است که با داشتن همپوشانی از ورود آب به داخل جلوگیری می کند و از گام های بلندتری نسبت به پانل های دیواری برخوردار است. معمولا لایه های بیرونی ساندویچ پانل سقفی از جنس ورق آلوزینک و گالوانیزه ساخته می شود.

انواع پانل ساندویچی بر حسب لایه بیرونی و درونی

پانل ها از نظر لایه های بیرونی به چند گروه تقسیم می شوند که شامل پانل های یک رو ورق یک رو فویل، پانل های دو رو فویل، پانل های دو رو ورق، پانل های دو رو نایلون و پانل های یک رو ورق یک رو کاغذ می باشند و هر کدام برای مکان های مختلفی کار برده می شوند. همچنین پانل ساندویچی بر اساس لایه درونی شامل ساندویچ پانل پلی اورتان، ساندویچ پانل پلی ایزوسیانات، ساندویچ پانل پلی استایرن، ساندویچ پانل پشم سنگ، ساندویچ پانل پشم شیشه و … هستند که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی دارند.

 قیمت پانل ساندویچی

قیمت پانل ساندویچی دیوار

برای تعیین قیمت پانل ساندویچی دیوار فاکتورها و عوامل مختلفی باید مورد توجه قرار بگیرد و به همین دلیل نمی توان یک قیمت مقطوع برای آنها ارائه کرد. از جمله مهم ترین فاکتورهای موثر در قیمت پانل ساندویچ می توان به مواردی همچون نوع پانل، نوع مواد اولیه ساخت پانل، نوع ورق گالوانیزه، متراژ پانل، شرکت سازنده پانل، نرخ ارز، ضخامت پانل، ویژگی های ساختاری پانل، هزینه های حمل و نقل، هزینه نصب و … اشاره کرد.

کاربرد ساندویچ پانل

همانطور که گفته شد پانل ساندویچی با توجه به ساختار خود می تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد. هر روزه کاربردهای این پانل ها در حال توسعه است و در مکان های مختلفی به کار می رود. می توان گفت این پانل ها بر اساس نوع و جنس مواد خود در محل ها و مکان های مختلفی به کار می روند. این مصالح در حقیقت باعث صرفه جویی در هزینه های ساخت و ساز می شوند. می توان گفت اصلی ترین کاربرد و مزیت پانل ساندویچی صرفه اقتصادی آن است. این پانل ها نیازی به ترکیب با مواد دیگر ندارند و به صورت پیش ساخته مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که گفته شد کلا دو نوع پانل ساندویچی بر اساس نوع مصرف ساخته می شود که شامل پانل های دیواری و سقفی هستند. از مهم ترین کاربردهای این پانل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع کشاورزی
  • کانتینرها
  • سردخانه های صنعتی و نیمه صنعتی
  • ساختن کمپ ‌های مختلف
  • صنایع شیمیایی
  • ساختن درمانگاه ها و مکان های بیمارستانی
  • ساختن مکان های تفریحی و سیاحتی
  • ساختمان های تجاری
  • ساختن داروخانه‌ ها
  • انواع کانکس‌ ها
  • آپارتمان‌ ها و استخرها
  • سالن های ورزشی
  • صنایع مرغداری
  • مراکز پلیسی
  • مراکز امداد و نجات
  • اسکان موقت
  • صنایع نظامی

 پانل ساندویچی

مزایای استفاده از ساندویچ پانل

تمامی تکنولوژی ها به گونه ای عمل می کنند که امور برای افرای آسان تر شده و از هزینه ها کاسته شود. استفاده از پانل ساندویچی نیز مزیت های متعددی دارد که مهم ترین آنها شامل مواردی زیر می باشند:

  • حمل و نقل ساده، قابل استفاده در تمامی اقلیم‌ ها و نصب سریع و راحت.
  • تنوع رنگ و شکل و طرح و کاربرد در پروژه های مختلف.
  • مقاومت مناسب در برابر رطوبت، حرارت، حشرات، سر و صدا، خوردگی و زنگ زدگی.
  • دارا بودن قابلیت شستشو و کاملا بهداشتی.
  • مقاوم بالا در برابر زلزله، رانش زمین، باد، طوفان، کولاک، برف و شن.
  • وزن کم و داشتن استحکام عالی و دارای مقاومت شیمیایی و بیولوژیکی بالا.
  • نگهداری ساده و هزینه های بسیار کم.

دیوار ساندویچ پانل چیست؟

همانطور که گفته شد یکی از انواع ساندویچ های پانل که با هدف پوشش دیوارها تولید می شود ساندویچ پانل دیواری است. این پانل ها دارای ساختاری ساده و مرکب است و در وسط آنها از یک لایه عایق استفاده می شود. ساندویچ پنل دیواری یا دیوار پلاستوفومی که با نام تری دی پنل نیز شناخته می شوند در حقیقت نوعی از مصالح دیواری است که از دو لایه ورق ساخته شده و بین آنها با فوم پر شده است و برای پوشش دیوار و نما به کار می رود. ورق این پانل ها می تواند از موادی همچون گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم باشد که دارای خاصیت ضد زنگ، مقاومت بالا و ضد خوردگی هستند. دیوار ساندویچ پانل بیشتر به منظور پارتیشن بندی داخلی پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد و در ضخامت های مختلفی موجود است. عایق میانی این پانل ها می تواند از مواد مختلفی همچون پلی اورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه باشد. به صورت کلی می توان گفت دیوار ساندویچ پانل در ۴ حالت مختلف وجود دارد که به شرح زیر می‌باشند:

  • ساندویچ پانل دیواری ساده
  • ساندویچ پانل دیواری نر و مادگی
  • ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی
  • ساندویچ پانل قفل دار

این پانل ها فقط در طرح و ساختار با هم متفاوت هستند و هر کدام می توانند برای مکان ها مختلفی کاربرد داشته باشند.

دیوار ساندویچ پانل سردخانه

یکی از مهم ترین کاربردهای دیوار پانل ساندویچی ساخت دیوار سردخانه ها می باشد. برای ساختن دیوارهای سردخانه از ورق های گالوانیزه، آلومینیوم، فایبر گلاس، پی وی سی، استنلس استیل، آلوزنیک و … استفاده می شود که از لایه های عایق مانند عایق پلی اورتان تزریقی بهره مند هستند. پانل هایی که برای ساخت سردخانه ها استفاده می شوند به شیوه ای طراحی شده اند که می توانند بعد از جفت شدن به صورت یکپارچه قرار بگیرند. دیوار ساندویچ پانل سردخانه به صورت ۳ لایه طراحی می شود و معمولا برای سقف و دیوارهای سردخانه استفاده می شود. برای پوشش کف سردخانه ها از ساندویچ پانل دو رو نایلون استفاده می شود.

  • ضخامت استاندارد پانل سردخانه می تواند از ۸ تا ۲۰ سانتی متر باشد و ضخامت پوششی آن از ۴ تا ۷ میلی متر است.
  • چگالی پلی اورتان به کار رفته در لایه میانی ساندویچ می تواند ۲±۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب باشد.
  • عرض پانل ۱۵.۱ سانتی متر و طول آن می تواند از ۲ تا ۱۲ متر متفاوت باشد.

ویژگی های ساندویچ پانل سردخانه ای

ساندویچ پانل سردخانه باید ویژگی ها و قابلیت های ویژه ای باشد که مهم ترین آنها شامل مقاومت بالا در برابر رطوبت و حرارت،  مقاومت بالا در برابر خوردگی، حشرات و جانوران، نصب راحت و آسان، قابلیت شستشو، قابلیت تعویض و …می باشد. به صورت کلی می توان گفت ساندویچ پانل سردخانه ای برای ساختن انواع سردخانه ها از جمله سردخانه بالای صفر درجه، سردخانه پایین صفر درجه، سردخانه دو مداره و سردخانه متحرک کاربرد دارد و می تواند دمای مورد نظر سردخانه را تنظیم و تثبیت کند.

از جمله مهم ترین کاربردهای ساندویچ پانل سردخانه ای می توان به پوشش سقف و دیوار سردخانه های صنعتی، کارخانجات تولید مواد غذایی، سردخانه های نگهداری گل و گیاه، سردخانه های نگهداری داروها و تجهیزات بیمارستانی و آزمایشگاهی، سردخانه های نگهداری محصولات کشاورزی، سردخانه های نگهداری محصولات دامی و گوشت و … اشاره کرد.

دیوار ساندویچ پانل بتنی

دیوار ساندویچ پانل بتنی از دیگر مصالح پیش ساخته است که از استحکام بسیار بالایی برخوردار است و می تواند به خوبی آب باران و بخار محیط را جذب کند. این نوع پانل ها در برابر لایه لایه شدن، خوردگی، واکنش های شیمیایی و … مقاوم هستند. استفاده از این پانل ها می تواند در مصرف انرژی صرفه جویی کند و بیش از ۳۰ سال عمر می کند. این پانل ها عایق مناسبی هستند و می توانند دمای داخل و خارج محیط را تنظیم کنند.

معمولا طراحی این پانل ها به صورت دو لایه شبکه فلزی مش در طرفین و یک لایه فوم پلی استایرن کندسوز در وسط ساندویچ می باشد. این سه لایه با استفاده از مفتول هایی به هم متصل می شوند و فاصله توری فلزی از ورق سبک پلی استایرن حدودا ۱ سانتی متر است و بتنی به ضخامت ۴ سانتی متر روی آنها پاشیده می شود. این دیوارها معمولا در عرض های ۹۰، ۱۲۰ و ۱۵۰ سانتی متری و طول ۲۷۰ و ۳۰۰ سانتی متری ساخته می شوند.

مزایای ساندویچ پانل بتنی

پانل ساندویچی بتنی کاربردهای متنوع و متعددی دارد و این ناشی از ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد آنها است که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • عایق مناسب حرارت و جذب رطوبت
  • استحکام بالا و میزان آسیب دیدگی کمتر در حمل و نقل
  • داشتن تنوع بالا
  • امکان عبور لوله های آب، برق، گاز و تلفن و …

دیوار ساندویچ پانل سوله

همانطور که از اسم آن پیداست دیوار ساندویچ پانل سوله برای ساخت سوله ها به کار می رود. در ساخت سوله با استفاده از ساندویچ پانل از ورقه های مختلفی همچون ورقه های گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم همراه با عایق پشم شیشه استفاده می شود. دیوار ساندویچ پانل پلی اورتان می تواند بهترین انتخاب برای ساخت سوله ها باشد. این پانل ها در ضخامت های ۴ تا ۱۰ سانتی متر تولید می شوند. در روش های سنتی از مصالحی مختلفی مانند آجر و سیمان برای ساخت سوله استفاده می شد و برای سقف آن نیز از ورق های سقفی بهره می بردند که البته هزینه های زیادی در بر داشت. دیوار ساندویچ پانل سوله در عرض های ثابتی (۱۶.۱ متر) تولید می شوند و طول آنها می تواند از ۱ تا ۱۶ متر متغیر باشد

مزایای ساندویچ پانل سوله

مزایا و قابلیت های متعدد ساندویچ پانل سوله باعث شده است که کاربردهای متعددی داشته باشد. از جمله مهم ترین مزیت های این پانل ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاومت عالی در برابر جریان الکتریسیته و عایق کامل بودن
  • مقاومت عالی در برابر نفوذ آب و رطوبت
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و آتشسوزی
  • وزن پایین و کاهش وزن کلی ساختمان و سوله ها
  • سرعت نصب و ساخت بالا و حمل و نقل راحت تر نسبت به مصالح سنتی
  • مقاومت بالا در برابر زلزله و مقرون به صرفه بودن
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات