مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

هزینه ساخت ساختمان

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان

مسکن همواره در طول تاریخ بشریت از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازها محسوب می‌شده و امروزه ساختمان‌سازی یکی از پویاترین صنایع در سراسر جهان به شمار می‌رود. امروزه بسیاری از کشورهای جهان خصوصاً کشورهای در حال توسعه با مشکل مسکن مواجه هستند و هزینه ساخت ساختمان در مقیاس جهانی و کشوری باعث شده است که بسیاری از کشورها دچار چالش شوند. به صورت کلی اولین مهم‌ترین کاری که در زمان ساختمان‌سازی باید انجام داد برآورد میزان هزینه‌ها، مصالح مورد استفاده، مدت زمان ساخت‌وساز و … است. برآورد هزینه ساختمان می‌تواند متأثر از فاکتورها و عوامل مختلفی باشد که در ادامه مطلب به بررسی کامل آن پرداخته می‌شود.

قیمت ساخت آپارتمان

ارزیابی هزینه ساخت ساختمان

اصلی‌ترین و مهم‌ترین مرحله در ساختمان‌سازی و حتی بازسازی ساختمان ارزیابی و محاسبه هزینه‌های ساخت‌وساز به صورت قدم به قدم است. برای ارزیابی کلی هزینه‌های ساخت‌وساز لازم است که به فاکتورها و موارد مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

محاسبه قیمت زمین

برآورد قیمت زمین اولین مرحله از ارزیابی هزینه ساخت ساختمان است. طبیعتاً هرچقدر که زمین مساحت بیشتری داشته باشد و یا در مناطق لوکس‌تر و پرطرفدارتری باشد هزینه‌های بیشتری نیز دارد. در حقیقت موقعیت مکانی زمین می‌تواند تعیین کننده اصلی قیمت آن باشد.

مجوز ساخت

یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که می‌تواند در هزینه ساخت ساختمان مؤثر باشد هزینه‌های مربوط به مجوز ساخت است. در این مرحله هزینه شرکت‌های مهندسی ساخت‌وساز نیز مورد توجه است. همچنین شهرداری بر اساس تعداد طبقاتی که فرد مجاز به ساخت آن خواهد بود ممکن است هزینه‌های مختلفی دریافت کند. برای دریافت مجوز ساخت لازم است که مدارک مختلفی همچون برگه تعهد نظارت، برگه تعهد محاسبات و نقشه‌های سازه و نقشه‌های اجرایی، برگه تعهد کارفرما، فیش پرداخت عوارض ساختمان و … فراهم شود که هرکدام می‌تواند هزینه‌های خاص خود را در بر داشته باشند.

متریال و مصالح

هزینه متریال و مواد مورد استفاده در ساخت متناسب با متراژ واحدها، تعداد واحدها و زیربنای مفید و غیر مفید بررسی می‌شود. البته باید توجه داشت که نوسانات قیمت مصالح مختلفی همچون آهن و فولاد، سیمان، بلوک یونولیت و … برآورد هزینه ساختمان را سخت می‌کند و نمی‌توان به صورت قطعی قیمت و نرخی برای آن تعین کرد

قیمت آهن آلات

می‌توان گفت محصولات آهنی امروزه اصلی‌ترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی هستند. قیمت آهن می‌تواند به فاکتورهای مختلفی همچون نرخ ارز، نوسانات بازارهای جهانی، بازار بورس، میزان عرضه و تقاضا، فصل ساخت‌وساز و خرید و … بستگی داشته باشد.

هزینه ساخت آپارتمان

محاسبه هزینه ساخت خانه در سال ۱۴۰۱

به صورت کلی امروزه هزینه‌های ساخت ساختمان بر اساس متراژ محاسبه خواهد شد و در هرکدام از این ساختمان‌های مسکونی، تجاری، صنعتی، اداری و … این هزینه‌ها متفاوت خواهد بود. میانگین قیمت و هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان متفاوت خواهند بود چرا که هر کدام از انواع ساختمان‌ها نیازمند امکانات متفاوتی خواهند بود.

محاسبه آنلاین هزینه ساخت ساختمان ۱۴۰۱

شاید هزینه ساخت خانه خود را با استفاده از اپلیکیشن های موبایل یا سیستم های آنلاین محاسبه کرده باشید. این نرم افزارها و برنامه های کاربردی تقریباً یک تخمین تقریبی و یک تخمین کلی ارائه می دهند. این نوع برآورد بازار بیشتر برای اندازه گیری ارزش یک ملک استفاده می شود. اما اگر به دنبال محاسبه آنلاین هزینه ساخت یک ساختمان هستید و هدف شما برآورد دقیق از جزئیات یک سازه است، پیشنهاد می کنم این کار را با چند متر انجام دهید.

 

هزینه سفت کاری ساختمان۱۴۰۱

شامل خاکبرداری و خاکبرداری ساختمان، فونداسیون، اسکلت، دیوار چینی و کارهای فلزی در دیوار چینی مانند طاقچه پنجره و قاب فلزی برای درها می باشد. اگر اسکلت ساختمان فلزی باشد، هزینه های سفت کاری ۱۰ درصد افزایش می یابد.

تأثیر هزینه‌های نمای ساختمان در قیمت ساخت آپارتمان

نما یکی از اصلی‌ترین بخش‌های ساختمان است و امروزه توجه ویژه‌ای به آن می‌شود و همین باعث شده است که یکی از پرهزینه‌ترین مراحل ساخت ساختمان باشد. امروزه از مصالح مختلفی برای اجرای نمای ساختمان استفاده می‌شود که هر کدام می‌توانند هزینه‌های ویژه‌ای داشته باشند.

علاوه بر نمای بیرونی نمای داخلی ساختمان نیز می‌تواند هزینه‌های جداگانه‌ای داشته باشد. امروزه سقف‌ها، دیوارها، اتاق‌ها، آشپزخانه و … نماهای جداگانه‌ای دارند و استفاده از هر کدام از انواع سقف کاذب، یونولیت‌های دیواری، کناف، پارکت و … هزینه‌های مختلفی در بر دارند.

هزینه اسکلت ساختمان

هزینه‌های مربوط به اسکلت نیز از جمله فاکتورهایی است که می‌تواند در قیمت ساخت آپارتمان تأثیر ویژه‌ای داشته باشد. اسکلت ساختمان انواع مختلفی داشته که شامل اسکلت‌های بتنی و فلزی هستند و هر کدام از آنها می‌توانند هزینه‌های مختلفی داشته باشند.

هزینه‌های جانبی

علاوه بر تمامی موارد گفته شده ممکن است در طول مراحل ساخت ساختمان‌ها هزینه‌های دیگری ایجاد شود که در نهایت بر روی هزینه‌های کلی ساختمان تاثیرگذار باشند. انواع عایق ساختمانی، سیستم‌های لوله‌کشی آب و فاضلاب، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، سیستم لوله‌کشی برق و … می‌توانند هزینه‌های جداگانه‌ای داشته باشند.

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان

برای محاسبه قیمت ساخت هر مترمربع ساختمان لازم است که به نکات مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها شامل نوع کاربری ساختمان (مسکونی، تجاری، صنعتی، اداری و …) است. متوسط قیمت هر مترمربع هر کدام از این ساختمان‌ها متفاوت است چرا که هر کدام از این ساختمان‌ها می‌توانند مصالح مختلفی مصرف کنند و یا نقشه و طرح متفاوتی داشته باشند. هزینه‌های مربوط به مصالح، اخذ پایان کار، دستمزد نیروی کار، ابزارآلات، حمل‌ونقل و … می‌توانند در هزینه ساخت ساختمان تأثیرگذار باشند. شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور قیمت تمام شده ساخت هر مترمربع واحد مسکونی را در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر اعلام نموده است که البته ممکن است با توجه به نوسانات قیمت تغییراتی نیز داشته باشند.

  • ساختمان یک و دو طبقه: ۶ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان
  • ساختمان‌های ۳ تا ۵ طبقه: ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان
  • ساختمان ۶ و ۷ طبقه: ۸ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان
  • ساختمان‌های ۸ تا ۱۰ طبقه: ۹ میلیون و ۲۳۴ هزار تومان
  • ساختمان ۱۱ و ۱۲ طبقه: ۹ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان
  • ساختمان‌های ۱۳ تا ۱۵ طبقه:۱۰ میلیون و ۷۱۷ هزار تومان
  • ساختمان‌های ۱۶ طبقه به بالا: ۱۱ میلیون و ۵۴ هزار تومان

محاسبه هزینه ساخت ساختمان

همانطور که گفته شد امروزه بازار اجناس و مصالح مختلف همواره در حال نوسان است و شرایط به‌گونه‌ای است که بسیاری از مواد و مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی از قیمت ثابتی برخوردار نیستند بنابراین محاسبه هزینه ساخت ساختمان فقط به صورت تخمینی امکان‌پذیر است. برای آنکه هزینه ساخت ساختمان به‌خوبی ارزیابی شود لازم است که هزینه‌های سفت‌کاری، نازک‌کاری، تأسیسات برقی، تأسیسات مکانیکی، اسکلت‌بندی و سایر هزینه‌ها محاسبه شود. به صورت کلی برای محاسبه کلی هزینه‌های ساخت ساختمان‌ها باید صفر تا صد آن را در نظر گرفت چرا که حتی ساده‌ترین مواد و متریال نیز می‌توانند در هزینه‌های پایانی مؤثر باشند.

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان

جدول برآورد هزینه‌های ساخت ساختمان

در حقیقت فاکتورها و عوامل مختلفی می‌توانند در تعیین هزینه‌های ساخت‌وساز ساختمان‌ها مؤثر باشند. قیمت زمین، مصالح، آهن، یونولیت، نقشه‌کشی، جواز ساخت، هزینه‌های نما، پایان کار و … از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند باعث افزایش یا کاهش هزینه‌های ساخت ساختمان شوند. به صورت کلی جدول برآورد،همان‌طور که گفته شد برای محاسبه هزینه‌های ساخت ساختمان باید از صفر تا صد آن را در نظر گرفته و تمامی جزئیات را پوشش داد. به صورت کلی می‌توان گفت تمامی هزینه‌های ساخت ساختمان‌ها از صفر تا صد شامل مواردی همچون هزینه خرید زمین، هزینه جواز ساخت و عوارض، هزینه‌های مربوط به نظام مهندسی مانند نظارت، طراحی، نقشه‌برداری و اجرا، هزینه‌های عوارض آموزش‌وپرورش، هزینه‌های مالیاتی و دارایی، بیمه کارگران و املاک اطراف ساختمان، هزینه‌های مربوط به دفاتر اسناد و املاک، هزینه‌های مربوط به آزمایشات بتن، جوش و مکانیک خاک، هزینه‌های انتقال مالکیت و گواهی آتش‌نشانی، هزینه‌های مربوط به تهیه شناسنامه فنی ملک و بیمه مسئولیت، هزینه اتصال انشعابات آب و برق، تلفن و گاز، هزینه‌های مربوط به ساخت ساختمان از فونداسیون تا نازک‌کاری، هزینه‌های پسماند و نوسازی و حمل نخاله‌های ناشی از تخریب ساختمان و هزینه‌های مربوط به پایان کار می‌باشند.

جمع بندی نهایی

ساختمان‌سازی به عنوان یکی از رایج‌ترین و فعال‌ترین صنایع جهان شناخته می‌شود که امروزه در سراسر جهان در حال توسعه است. برای محاسبه و برآورد هزینه ساخت ساختمان باید مواردی همچون قیمت زمین، قیمت مصالح، قیمت جواز، دستمزد نیروهای کار، امکانات مورد نیاز در ساختمان، هزینه‌های جانبی، هزینه پایان کار و … را در نظر گرفت. برآورد هزینه‌ها مهم‌ترین و اصلی‌ترین مرحله از ساخت‌وساز خواهد بود و چنانچه برآورده هزینه‌ها به درستی انجام نشود ممکن است چالش‌ها و مشکلات متعددی در زمان اجرای پروژه‌ها ایجاد شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات