مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

هرآنچه باید درباره بازسازی ساختمان و نوسازی آن بدانید.

هرچند که امروزه از تکنولوژی‌های مختلف و مدرنی در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و از فاکتورها و پارامترهای مختلفی برای افزایش طول عمر ساختمان، زیبایی و کارایی آن استفاده می‌شود اما تجهیزات و بخش‌های مختلف ساختمان‌ها دارای یک طول عمر مشخص هستند. بعد از مدتی ممکن است دچار آسیب و خسارت شده و نیاز به تعمیر و ترمیم داشته باشند. تخریب ساختمان‌ها و ساخت دوباره آنها هزینه‌های بسیار زیادی دارد. بهترین کار برای ساختمان‌هایی که هنوز بافت آنها دچار فرسودگی نشده است بازسازی بخش‌های و قسمت‌های آسیب دیده است. بازسازی ساختمان و قسمت‌های مختلف آن نیازمند رعایت قوانین و نکات مختلفی است که در ادامه مطلب به بررسی کامل‌تر آنها پرداخته خواهد شد.

مراحل بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان چیست و چه اهمیتی دارد؟

باز سازی یک ساختمان در حقیقت استفاده از تجهیزات و لوازم مدرن به جای تجهیزات قدیمی، کهنه و آسیب دیده است. به‌گونه‌ای که فرد می‌تواند دکوراسیون فعلی ساختمان را مطابق میل خود تغییر بدهد. مرمت و بازسازی فقط برای دکوراسیون ساختمان‌ها نیست و افراد می‌توانند از آن برای هر سازه‌ای استفاده کنند. در اصل بازسازی به عملیاتی گفته می‌شود که باعث می‌شوند ساختمان‌ها عمر بیشتری داشته باشند و زیبایی خود را حفظ کنند.

نوسازی نیز همان‌گونه که از نام آن مشخص است به معنی تعویض و جایگزین کردن بخش‌های نو به جای قدیمی‌هاست و معمولاً مربوط به بخش‌های بیرونی ساختمان است. بازسازی خانه و ساختمان یک امر کاملاً حرفه‌ای و تخصصی است و به همین لازم است که توسط افراد کاربلد و ماهر انجام شود.

  • از مهم‌ترین دلایل مرمت و تعمیر مجدد ساختمان‌ها می‌توان به موارد مختلفی همچون تکراری بودن محیط، خستگی از فضای فعلی، برطرف ساختن ایرادهای موجود، تعمیر مشکلات فعلی، دسترسی به دکوراسیون دلخواه، ایجاد شرایط استفاده از تجهیزات مختلف، افزایش رفاه و آسایش و … اشاره کرد.
  • تعمیر و مرمت ساختمان می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد چرا که با استفاده آن می‌توان به‌راحتی دکوراسیون منازل را تغییر دهد، ارزش ساختمان افزایش پیدا کند، افراد به امکانات جدید دسترسی داشته باشند، رفاه و آسایش بیشتری برای افراد فراهم شود و در نهایت طول عمر ساختمان افزایش چشمگیری داشته باشد.

تفاوت بازسازی با نوسازی ساختمان

همانطور که گفته شد تخریب و ساخت مجدد ساختمان‌ها می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی برای افراد در بر داشته باشد. در حقیقت ساخت مجدد ساختمان و نوسازی آن می‌تواند شامل موارد مختلفی همچون ایجاد سقف کاذب، تغییر دادن دیوارها و جایگزینی با تری دی پنل یا دیوارهای جدید، تغییر دادن ظاهر قدیمی بنا و … باشد. البته باید توجه داشت که نوسازی ساختمان از خرید یک ساختمان جدید هزینه‌های کمتری دارد اما بازسازی کردن ساختمان به‌صرفه‌ترین روش برای دستیابی به فضا و دکوراسیون مورد نظر است هر چند که در بسیاری از اوقات بازسازی و نوسازی باید برای رسیدن به هدف اصلی باهم ادغام شوند. فرآیند بازسازی نیازمند آگاهی داشتن از اطلاعات و قوانین مختلفی است و افرادی که مهارت، دانش و اطلاعاتی در این زمینه ندارند به‌هیچ‌عنوان نباید خودسرانه اقدام به بازسازی ساختمان نمایند.

نوسازی ساختمان

اصلی‌ترین مراحل بازسازی ساختمان

بازسازی و مرمت ساختمان همانند ساخت یک ساختمان جدید می‌تواند مراحل مختلفی داشته باشد و لازم است که هر کدام از این مراحل کاملاً منظم و به ترتیب انجام شوند. مهم‌ترین نکته در بازسازی، بررسی شرایط فعلی ساختمان و تمامی مواردی است که نیاز به مرمت دارند. با بررسی کامل شرایط فعلی ساختمان بدون تغییر نقشه اولیه ساختمان، می‌توان به‌راحتی ایرادات را برطرف کردن و ایمنی و مقاومت ساختمان نیز افزایش پیدا کند. بازسازی و مرمت ساختمان‌ها دارای چندین مرحله مختلف است که به شرح زیر می‌باشند:

تقویت سازه‌ای بنا

تقویت، افزایش ایمنی و مقاومت ساختمان از اهمیت بسیار بالایی در پروسه بازسازی برخوردار است. در این مرحله با توجه به نوع اسکلت ساختمان و بر اساس نظر کارشناسان متخصص می‌توان از روش‌های مختلفی برای طراحی مجدد و افزایش استحکام ساختمان در برابر عوامل مختلفی همچون زلزله انجام می‌شود.

تعمیر ساختار قدیمی و اسکلت‌بندی

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌ها و مراحل بازسازی تعمیر ساختمان قدیمی است. در این مرحله چنانچه اسکلت‌بندی و پی‌ریزی ساختمان دچار خرابی شده باشد باید به صورت کامل و تخصصی بررسی شده و تعمیر شوند. اسکلت‌بندی ساختمان‌های قدیمی انواع مختلفی دارند. مهم‌ترین آنها شامل اسکلت‌های فولادی و فلزی، اسکلت‌های بتنی و اسکلت‌های بنایی هستند و هر کدام از این اسکلت‌ها روش‌های منحصربه‌فردی برای مقاوم و ایمن‌سازی نیاز دارند.

بازسازی نمای ساختمان

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ارزش‌گذاری و زیبایی ساختمان‌ها نمای آنها می‌باشد و خوشبختانه بازسازی نمای ساختمان در مقایسه با سایر بخش‌ها می‌تواند کار راحت‌تری باشد. بازسازی و مرمت نمای ساختمان می‌تواند شامل موارد مختلفی همچون نرده‌کشی، نصب محافظ بالکن‌ها، تعویض نمای بیرونی ساختمان، تعویض کف‌پوش‌های ساختمان و راه‌پله‌ها، تعویض پنجره‌های قدیمی و جایگزینی آنها با پنجره‌های جدید، تعویض درب ورودی آپارتمان با درب ضد سرقت و در فلزی، نصب آسانسور برای ساختمان‌های چندطبقه قدیمی و …

بازسازی و تعمیر سقف

سقف ساختمان‌ها نیز اهمیت بالایی در بازسازی و مرمت مجدد آنها دارد. عایق‌های پیش‌ساخته مانند ایزوگام و همچنین عایق‌های دیگری همچون قیر و گونی و … دارای یک طول عمر مشخص هستند و ممکن است تحت شرایط آب و هوایی مختلف زودتر از موعد نیز دچار آسیب شوند. عایق‌کاری مجدد سقف با استفاده از انواع عایق ساختمانی می‌تواند اهمیت زیادی برای مقابله با رطوبت و کاهش هزینه‌ها و کاهش مصرف انرژی داشته باشد و لازم است که سقف ساختمان نیز مانند نما تعمیر و مرمت شود.

بازسازی امکانات داخلی ساختمان

تمامی موارد در بازسازی ساختمان اهمیت بالایی دارند. معمولاً مهم‌ترین دلیل افراد برای بازسازی به‌روز کردن امکانات داخلی ساختمان‌ها و تغییر دکوراسیون می‌باشد. در این مرحله عملیات مختلفی همچون برداشتن دیوارها یا تیغه‌چینی‌های قدیمی و پارتیشن‌بندی جدید و اضافه کردن اتاق‌ها، ساختن سرویس بهداشتی در بخش‌های مختلف ساختمان، رفع نشتی سرویس‌ها و عایق‌بندی بخش‌های مختلف ساختمان، تعمیر و تعویض لوله و اتصالات آسیب دیده آب و فاضلاب، نورپردازی و گچ کاری مجدد ساختمان، تعمیر و ترمیم شبکه برق‌کشی ساختمان، تزئین دیوارها با استفاده از یونولیت‌های دیواری و پنل‌های آماده، نصب آیفون، دوربین، آنتن مرکزی و … انجام می‌شود.

در حقیقت هزینه‌های اصلی بازسازی ساختمان نیز مربوط به امکانات داخلی است و قیمت یونولیت دیواری، قیمت لوله و اتصالات، هزینه عایق‌بندی، هزینه نورپردازی و استفاده از لوازم هوشمند مانند شیشه هوشمند، خرید مصالح جدید و … می‌تواند هزینه‌های متفاوت در بر داشته باشند.

مراحل نوسازی ساختمان

بازسازی فضای سبز و روف گاردن

تعدادی از ساختمان‌ها وجود دارند که به امکاناتی مانند روف گاردن و فضای سبز و … مجهز هستند و زمانی که اقدام به مرمت کلی ساختمان می‌شود باید به این بخش‌ها نیز توجه شود. البته باید توجه داشت که برای بازسازی بخش‌های مختلف از ساختمان نیاز به مجوز از شهرداری است. افراد برای تخریب دیوارهای اصلی، دیوارهای باربر، جابجایی راه‌پله‌ها، تخریب سقف، جابجایی پارکینگ و … مجوز لازم دارند درحالی که جابجایی بخش‌های مختلفی از ساختمان به صورت کلی ممنوع است. در بعضی از مواقع لازم است که فرآیند بازسازی و نوسازی ساختمان با هم ادغام شوند تا نتیجه مناسبی داشته باشند.

هزینه‌های بازسازی ساختمان

در اصل می‌توان گفت مهم‌ترین فاکتور برای عملیاتی کردم بازسازی و مرمت و حتی نوسازی ساختمان‌های قدیمی برآورد کردن هزینه‌ها است. قبل از آنکه فرد اقدام به بازسازی کند باید یک فهرست کامل و جامع از کارهایی که باید انجام شود، لوازم و مصالحی که باید خریداری شود، نیروهای انسانی مورد نیاز و … تهیه کند. به صورت کلی می‌توان گفته هزینه‌های بازسازی خانه شامل موارد زیر می‌باشند:

  • هزینه خرید مصالح ساختمانی مانند خرید بلوک یونولیت
  • هزینه تخریب بخش‌های اضافی و حمل‌ونقل زباله‌ها
  • هزینه‌های مربوط به تعمیرات
  • هزینه‌های مربوط به تغییر دکوراسیون
  • هزینه‌ها و دستمزدهای مجریان، کارگران، پیمانکاران و …

جمع‌بندی نهایی

ازآنجایی‌که خرید یا ساختن یک خانه جدید و یا نوسازی کردن ساختمان‌ها می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی برای افراد داشته باشد، بازسازی ساختمان می‌تواند یک روش به‌صرفه و عالی برای تغییر دکوراسیون ساختمان، افزایش طول عمر آن، افزایش ارزش ساختمان‌های قدیمی و همچنین افزایش مقاومت و ایمنی آن باشد. بازسازی خانه‌ها می‌تواند مراحل مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آنها شامل بازسازی نمای ساختمان، تقویت سازه‌ای بنا، تعمیر اسکلت ساختمان، به‌روز کردن امکانات و … هستند. باید توجه داشت که بازسازی خانه یک امر کاملاً تخصص و حرفه‌ای است و باید توسط افراد ماهر و مجرب انجام شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات