مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

افزایش قیمت یونولیت سقفی

یونولیت سقفی از جمله اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی است که امروزه در صنعت ساختمان‌سازی جایگزین مصالح سنتی و قدیمی مانند بلوک‌های سفالی، بلوک‌های سیمانی و … شده است. در اصل یونولیت‌ها با توجه به ساختار و بافتی که دارند از ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر فشار و ضربه، وزن بسیار کم، عایق حرارت، عایق صوت و رطوبت، قابلیت بازیافت و … برخوردار هستند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یونولیت سقفی در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی قیمت مناسب آن است اما امروزه قیمت این مصالح نیز به دلایل مختلفی افزایش یافته است هرچند که هنوز استفاده از آن می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد. در ادامه مطلب به بررسی دلایل اصلی افزایش قیمت یونولیت سقفی پرداخته می‌شود.

یونولیت سقفی چیست؟

یونولیت در اصل نوعی ماده پلیمری متخلخل، سبک و خنثی است که هیچ واکنشی انجام نمی‌دهد و از نوعی پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تولید می‌شود. یونولیت‌ها اولین بار در سال ۱۸۳۹ توسط ادوارد سیمون به صورت اتفاقی کشف شده و سپس در سال ۱۸۵۹ به تولید انبوه رسیدند و باعث ایجاد انقلابی بزرگ در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، بسته‌بندی و … شدند. یونولیت که با نام‌های مختلفی همچون آکاسیف، پلاستوفوم، استایر و فوم و پلی استایرن انبساطی (EPS) نیز شناخته می‌شود در ۳ مرحله پیش انبساط، تثبیت و قالب‌گیری تولید می‌شود. بعد از تولید بلوک‌های یونولیت مادر، این بلوک‌ها توسط دستگاه CNC به بلوک‌های یونولیت سقفی تبدیل می‌شوند.

مزیت‌های استفاده از فوم سقفی

استفاده از فوم سقفی در ساختمان‌سازی می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • کاهش وزن کلی ساختمان چرا که بیش از ۹۰ درصد وزن یونولیت‌ها از هوا تشکیل می‌شود و هر بلوک آن حجمی معادل ۵ بلوک سیمانی دارد.
  • این ماده در برابر نفوذ رطوبت، مایعات، صوت و حرارت مقاومت بالایی دارد و می‌تواند در عایق‌بندی ساختمان مؤثر باشد.
  • استفاده از این ماده باعث می‌شود در مصرف مصالح مختلفی همچون گچ، سیمان، آهن و … صرفه‌جویی شود.
  • استفاده از یونولیت به افزایش طول عمر ساختمان کمک کرده چراکه در برابر خوردگی، فرسودگی، زنگ‌زدگی و … مقاوم است.
  • یونولیت به افزایش ایمنی ساختمان در برابر زلزله و … کمک می‌کند.

البته استفاده از یونولیت می‌تواند معایبی نیز داشته باشد و به همین دلیل مخالفان زیادی دارد. داشتن قابلیت اشتعال بالا و مقاومت پایین در برابر حلال‌های آلی مهم‌ترین معایب این مصالح هستند.

دلایل افزایش قیمت یونولیت سقفی

همان‌طور که گفته شد استفاده از   خرید یونولیت سقفی در صنعت ساختمان‌سازی می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد چرا که این ماده از قیمت کمی برخوردار بوده و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی منحصربه‌فردی دارد. در حال حاضر یونولیت‌های سقفی همانند بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر تحت تأثیر شرایط و دلایل مختلف افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته است و قیمت هر بلوک سقفی از ۷۰ هزار تومان به بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و این می‌تواند چالش‌های متعددی در صنعت ساختمان ایجاد نماید. از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت یونولیت سقفی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

افزایش میزان تولید در تابستان

در اصل فرایند تولید یونولیت‌های سقفی بر اساس قدرت بخار و گرما است و به همین دلیل میزان تولید این مواد در فصول گرم سال به اوج خود می‌رسد چرا که گرمای فصل تابستان می‌تواند در کاهش هزینه‌های تولید نقش ویژه‌ای داشته باشد. زمانی که میزان تولید یونولیت در تابستان افزایش پیدا می‌کند طبیعتاً میزان مصرف مواد اولیه هم افزایش داشته و در نتیجه عرضه مواد اولیه در فصول بعدی سال با مشکل مواجه می‌شود. همچنین فصل تابستان بهترین زمان ممکن برای ساخت و ساز است و اکثر افراد در این فصل اقدام به ساخت ساختمان‌های مورد نظر خود می‌کنند و این باعث می‌شود که میزان تقاضا برای مصالح مختلف خصوصاً یونولیت سقفی بیشتر شود و این افزایش تقاضا نیز دلیل دیگری است که تولیدکننده‌ها مجبور می‌شوند در این فصول تولید بیشتری داشته باشند.

افزایش قیمت مواد اولیه

همان‌طور که گفته شد ماده اولیه اصلی تولید یونولیت‌ها ماده‌ای به نام استایرن مونومر است و بخش عمده‌ای از این ماده از کشورهای خارجه به کشور وارد می‌شود. از آنجایی که ایران در حال حاضر برای تبادلات ارزی و واردات و صادرات مشکلات متعددی دارد، وارد کردن مواد اولیه سختی‌های خاص خود را خواهد داشت. دلار که به عنوان ارز رایج در معاملات جهانی شناخته می‌شود هر روز بیشتر افزایش قیمت پیدا می‌کند و این باعث می‌شود که قیمت مواد اولیه نیز افزایش پیدا کند و در نتیجه قیمت یونولیت هم تحت تاثیر این گرانی‌ها افزایش می‌یابد. در مقاله دیگری از سایت مادفوم تحت عنوان قیمت دستگاه cnc یونولیت به بررسی قیمت دستگاه‌های برش یونولیت پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی به خواننده ارائه کند.

افزایش تقاضا و کاهش میزان عرضه

از دیگر دلایل افزایش قیمت یونولیت سقفی می‌تواند به ناهماهنگی میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد. یونولیت از اصلی‌ترین مواد ساختمانی به شمار می‌رود و هر روز تقاضا برای آن افزایش می‌یابد و با توجه به مشکلات مختلف در واردات مواد اولیه آن و همچنین فعالیت محدود پتروشیمی‌های داخلی میزان عرضه کم‌تر است. زمانی که میزان عرضه کمتر از تقاضا باشد باعث افزایش قیمت می‌شود. در حقیقت کمبود عرضه یونولیت سقفی خصوصاً در زمان اوج ساخت‌وسازها باعث افزایش شارپی قیمت آن می‌شود و در نهایت صنعت ساختمان‌سازی با اختلال مواجه می‌شود.

افزایش هزینه‌های مربوط به انرژی، حمل‌ونقل و تولید

در اصل افزایش هزینه‌های انرژی و حمل‌ونقل می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر روی افزایش قیمت تمامی کالاها داشته باشد. از آنجایی که انرژی و حمل‌ونقل نیز مستقیماً تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد می‌تواند به راحتی بر روی افزایش قیمت یونولیت سقفی تاثیر داشته باشد. در اصل هرچه قیمت ارز افزایش پیدا کند، هزینه‌های مربوط به خرید مواد اولیه، واردات و صادرات، انرژی، حمل‌ونقل و خطوط تولید نیز افزایش پیدا می‌کند و این افزایش قیمت‌ها در نهایت می‌توانند بر روی قیمت محصول نهایی موثر باشند. در اصل با هر افزایش قیمت ارز، قیمت یونولیت تحت تأثیر افزایش قیمت‌های مختلف با مضرب بیشتری افزایش قیمت را تجربه می‌کند. در مقاله دیگری تحت عنوان قیمت فوم و یونولیت پاییز ۱۴۰۱ در نمایندگی فروش کارخانه چقدر است؟ به بررسی قیمت یونولیت‌ها در نمایندگی‌های فروش و عوامل مؤثر بر آنها پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

جمع‌بندی نهایی

یونولیت سقفی به عنوان یکی از اصلی‌ترین و پراستفاده‌ترین مصالح ساختمانی شناخته می‌شود و جایگزین بسیاری از مصالح سنتی و قدیمی شده است. یونولیت‌ها دارای ویژگی‌های و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند اما افزایش قیمت یونولیت سقفی در ماه‌های اخیر باعث شده است که صنعت ساختمان‌سازی با چالش‌های مختلفی مواجه شود. از مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت‌ها می‌توان به مواردی همچون افزایش نرخ ارز و نوسانات آن، افزایش تقاضا و کاهش عرضه، افزایش هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل، افزایش میزان تولید در فصول گرم سال و … اشاره کرد.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات