مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

معرفی انواع دیوارپوش + نحوه نصب

دیوارها از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های ساختمان هستند و می‌توانند علاوه بر تفکیک قسمت‌های مختلف ساختمان به عنوان یک عنصر دکوراتیو شناخته شوند. امروزه استفاده از دیوارپوش‌های مختلف به منظور افزایش زیبایی، ترمیم و نوسازی آسیب‌ها و ایجاد تنوع در دکوراسیون رواج بالایی پیدا کرده است. دیوارپوش‌ها از تنوع بالایی برخوردارند و می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی شوند. هر کدام از انواع دیوارپوش‌ها می‌توانند به واسطه جنس، ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند از کاربردهای مختلفی برخوردار باشند و در محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی کامل انواع دیوارپوش و نحوه نصب آن‌ها پرداخته خواهد شد.

دیوارپوش چیست؟

دیوارپوش در حقیقت به نوعی متریال گفته می‌شود که به منظور تزئین و محافظت از سطح دیوارها از فضاهای داخلی و یا خارجی بر روی آن قرار می‌گیرد. دیوارپوش‌ها می‌توانند از تنوع بالایی از نظر طرح، رنگ، جنس، ضخامت، محل استفاده، نحوه نصب و … داشته باشند. امروزه دیوارپوش‌ها به گونه‌ای طراحی و تولید می‌شوند که می‌توانند علاوه بر زیبایی در افزایش استحکام دیوار و کاهش مصرف انرژی‌ها، عایق‌بندی و … نیز مؤثر باشند.

انواع دیوارپوش

دیوارپوش‌ها امروزه از تنوع بالایی برخوردارند و می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی شوند. از جمله رایج‌ترین و کاربردی‌ترین دیوارپوش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت که هر کدام می‌توانند نحوه نصب متفاوتی داشته باشند.

معرفی انواع دیوارپوش

  • دیوارپوش چوبی و نحوه نصب آن

چوب همواره از محبوب‌ترین متریال و مصالح‌های ساختمان بوده و هست و دیوارپوش چوبی نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. این دیوار پوش مقاومت بالایی دارد و می‌تواند در برابر صدا و حرارت نیز عایق خوبی باشد اما برای آنکه در برابر رطوبت نیز مقاوم باشد بهتر است همراه با روکش استفاده شود. دیوارپوش‌های طبیعی از قیمت بالایی برخوردارند و استفاده از آن‌ها نیز می‌تواند برخلاف قوانین زیست محیطی باشد و همین باعث می‌شود که از دیوارپوش‌های چوبی مصنوعی مانند MDF استفاده شود.

برای نصب این دیوار پوش‌ها ابتدا نقشه و پلان کلی دیوار مشخص می‌شود و سپس باید سفت‌کاری انجام شود و سطح زیر کار بررسی شود و هرگونه برجستگی و فرورفتگی ترمیم شود. بعد از تراش قطعات چوب بر روی دیوار به شکل موازی و منظم در کنار هم نصب می‌شوند. برای نصب این دیوارپوش‌ها می‌توان از چسب، پیچ، میخ و … استفاده کرد.

  • دیوارپوش چرمی و نحوه نصب آن

دیوارپوش‌های چرمی از دیگر انواع دیوارپوش است که معمولاً در هتل‌ها، مجتمع‌های تجاری، مکان‌های تفریحی و … استفاده می‌شود و می‌تواند عایق خوبی برای رطوبت، صوت، حرارت و … باشد. این دیوارپوش‌ها از تنوع بالایی برخوردارند و در طرح‌های سه‌بعدی وجود دارند.

نصب این دیوارپوش به دو شیوه صورت می‌گیرد. در روش اول از چسب‌های صنعتی استفاده می‌شود و سطح دیوار و پشت دیوارپوش چسب کاری می‌شود و سپس با کمی فشار به دیوار متصل می‌شود. در روش دوم نیز از چسب‌های مخصوص استفاده می‌شود و فقط کافی است ورق محافظ چسب کنده شده و آن را به دیوار چسباند.

  • دیوارپوش سه‌بعدی و نصب آن

دیوارپوش‌های سه‌بعدی نیز نوعی از دیوارپوش‌های رایج هستند که دارای ویژگی‌هایی همچون ضد حریق، ضد نم و رطوبت و … هستند و می‌توانند جلوه ویژه‌ای به فضای داخلی ساختمان و نورپردازی‌های بدهند.

برای نصب این دیوارپوش‌ها نیز باید ابتدا زیرسازی مناسب صورت بگیرد و برای این کار باید سینی زیر کار پانل‌های با استفاده از پیچ و رول پلاک در محل مورد نظر نصب شوند و بعد از اجرای سیم‌کشی‌ها و تأسیسات، پانل‌های سه‌بعدی را در جای خود نصب کرد.

  • دیوارپوش یونولیتی و نصب آن

از دیگر انواع دیوارپوش می‌توان به پانل‌های یونولیتی اشاره کرد که در طرح‌ها، رنگ، سایز و ضخامت‌های مختلفی وجود دارند. خرید یونولیت به واسطه ویژگی‌هایی همچون عایق صوت، عایق رطوبت، عایق حرارت، قیمت مناسب، نصب ساده، وزن کم، ماندگاری بالا و … رواج بالایی دارد. نصب این دیوارپوش‌ها نیز بسیار ساده است و می‌توان همانند دیوارپوش‌های چرمی از چسب‌های مخصوص استفاده کرد.

  • دیوارپوش سنگی و نحوه نصب آن

امروزه از انواع سنگ‌های طبیعی و مصنوعی به عنوان دیوارپوش استفاده می‌شود و این دیوارپوش‌ها از ویژگی‌هایی همچون مقاومت بالا، ماندگاری عالی، زیبایی و جذابیت زیاد، عایق صوت و حرارت و رطوبت و … برخوردارند. برای نصب این دیوارپوش‌ها می‌توان از روش‌های مختلفی همچون استفاده از ملات و سیمان، استفاده از چسب سنگ، استفاده از پیچ و رول پلاک و … استفاده کرد.

  • دیوارپوش کامپوزیت و نصب آن

این دیوارپوش‌ها نیز از جمله دیوارپوش‌های رایجی هستند که در تولید آن‌ها از پی‌وی‌سی استفاده می‌شود و می‌توانند تنوع بالایی از نظر رنگ، ضخامت، طرح، اندازه و … داشته باشند و در برابر رطوبت، حرارت، صوت، نور خورشید و … مقاومت بالایی دارند. برای نصب این دیوارپوش‌ها نیز لازم است که ابتدا زیرسازی مناسبی صورت بگیرد و سپس با استفاده از پیچ و مهره، پرچ و … اقدام به نصب آن‌ها کرد.

  • دیوارپوش آلومینیومی و نحوه نصب آن

از دیگر انواع دیوارپوش که رواج بالایی در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری، خدماتی، اداری و … دارند می‌توان به دیوارپوش‌های آلومینیومی اشاره کرد که از ویژگی‌هایی همچون وزن کم، عایق رطوبت، عایق حرارت، مقاومت بالا، ماندگاری زیاد و … برخوردار است. برای نصب این دیوارپوش نیز می‌توان از روش‌های نصب مستقیم بر روی دیوارهای صاف و مسطح و نصب بعد از زیرسازی و پروفیل کشی استفاده کرد.

  • دیوارپوش آکوستیک و نصب آن

این نوع از دیوارپوش‌ها به منظور جلوگیری از ورود و خروج صوت به محیط استفاده می‌شود هرچند که می‌توانند در کاهش مصرف انرژی‌ها نیز مؤثر باشند. این دیوارپوش‌ها در اتاق جلسات، آمفی‌تئاتر و … استفاده می‌شوند و معمولاً از پارچه‌هایی از جنس پلی‌استر و اولفین تولید می‌شوند. برای نصب این دیوارپوش‌ها نیز باید از پنل های دیواری استفاده شود و نباید مستقیمان آن‌ها را به دیوار متصل کرد. در اصل این دیوارپوش‌ها بر روی پنل های مخصوص نصب شده و سپس این پنل های به دیوار متصل می‌شوند.

  • دیوارپوش‌های بتنی و نصب آن‌ ها

این دیوارپوش‌ها نیز امروزه رواج بالایی خصوصاً در ساختمان‌های تجاری، تفریحی و اداری دارند و می‌توانند به صورت تری دی پانل یا پانل‌های تخت تولید شوند و در ضخامت‌های مختلفی در دسترس باشند. این پانل‌ها از ویژگی‌هایی همچون طول عمر بالا، عایق حرارت، عایق صوت و رطوبت و … برخوردارند و برای نصب آن‌ها نیز می‌توان از پیچ و مهره استفاده کرد.

علاوه بر موارد گفته شده دیوارپوش‌های دیگری همچون دیوارپوش‌های کاغذی، دیوارپوش‌های شیشه‌ای، دیوارپوش‌های فایبرگلاس، دیوارپوش‌های آجری، دیوارپوش‌های دیجیتال، دیوارپوش‌های پلی الفین/سنتتیک و … در صنعت ساختمان استفاده می‌شوند و هر کدام می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند و به شیوه‌های مختلفی نصب شوند.

مزایا و معایب دیوار پوش

استفاده از انواع دیوارپوش در ساختمان‌های مختلف می‌تواند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشد. از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این متریال می‌توان به نصب آسان، زیبایی و جذابیت بالا، تنوع زیاد، کاهش هزینه‌ها، کاهش وزن کلی سازه، کاهش مصرف مصالح و … اشاره کرد. از مهم‌ترین معایب این دیوارپوش‌ها نیز می‌توان به مواردی همچون استفاده از مواد صنعتی در تولید بسیاری از آن‌ها، ناسازگاری با محیط‌زیست، نیاز به نگهداری مستمر و … اشاره داشت.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات