مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

بهترین روش برش یونولیت

یونولیت، اولین بار در سال ۱۸۳۹ کشف شده و امروزه به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مواد جهان در صنایع مختلف خصوصاً صنعت ساختمان‌سازی و بسته‌بندی شناخته می‌شود. انواع مختلفی از یونولیت‌ها با ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد در دسترس هستند و هرکدام از آن‌ها می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین و بارزترین ویژگی‌های یونولیت برش ساده آن‌ها و امکان تغییر اندازه و ابعاد آن‌ها است به این صورت که می‌توان به راحتی آن‌ها را در ابعاد و اندازه‌های دلخواه استفاده کرد و هیچ‌گونه پرتی و ضایعاتی تولید نکرد. برش دادن یونولیت می‌تواند به روش‌های مختلف و با استفاده از ابزارهای مختلفی انجام شود. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر روش‌های مختلف برش یونولیت‌ پرداخته خواهد شد.

برش یونولیت

تعریف یونولیت

یونولیت در حقیقت محصول فرآوری شده پلی استایرن انبساطی به‌عنوان یکی از مشتقات نفتی است که بعد از فرایند تولید و قالب‌گیری، برش داده می‌شود. این ماده متخلخل کاملاً خنثی بوده و وزن بسیار سبکی دارد و می‌تواند مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت، حرارت، صوت، فشار و ضربه داشته باشد. به‌صورت کلی یونولیت‌ها کاربردهای متعددی در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی دارند و می‌توانند در میزان هزینه‌ها، زمان ساخت و مصرف مصالح صرفه‌جویی کرده و امنیت ساختمان را افزایش دهند.

چگونه یونولیت را برش دهیم؟

همان‌طور که گفته شد یکی از بهترین و بارزترین ویژگی‌های یونولیت برش ساده آن‌ها است و افراد می‌توانند با ابزارهای ساده‌ای مانند چاقو این ماده را به اندازه‌ها و ابعاد مختلفی تبدیل کنند و مطابق نوع نیاز خود آن‌ها را تغییر سایز دهند. به‌صورت کلی می‌توان گفت رایج‌ترین روش‌های برش دادن یونولیت‌ها به شرح زیر می‌باشند:

استفاده از تیغ برای برش یونولیت‌ها

برش Jonulite ها با استفاده از تیغ و کاتر می‌تواند ساده‌ترین و راحت‌ترین کار ممکن باشد چرا که این وسیله حتی در تولید پلاستوفوم نیز استفاده می‌شود. استفاده از تیغ و کاترها می‌تواند بهترین روش برای برش ورق یونولیت خصوصاً در هنگام مصارف عمومی پارتیشن‌بندی، پوشاندن بخشی از فضا و … باشد. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از تیغ و کاتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از تیغ و کاتر برای برش این مواد سرعت بسیار بالایی دارد.
  • شیاری که توسط تیغ و کاتر در یونولیت‌ها ایجاد می‌شود بسیار نازک است و ضخامت بسیار کمتری دارد.
  • استفاده از تیغ و کاتر به مهارت و تخصص خاصی نیاز ندارد و هر فردی می‌تواند به راحتی یونولیت را در اندازه دلخواه خود برش بدهد.

همچنین استفاده از تیغ و کاتر برای برش دادن یونولیت‌ها می‌تواند معایبی نیز داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • چنانچه کاتر و تیغ به شکل زاویه‌دار وارد یونولیت‌ها شود باعث ایجاد شیار در سطح یونولیت خواهد شد و برش یکدست نخواهد شد.
  • در هنگام استفاده از تیغ باید حتماً به طول کامل وارد یونولیت شود در غیر این صورت لازم است که دوباره تیغ به روی همان قسمت کشیده شود و این کار باعث می‌شود لبه‌های یونولیت بریده‌بریده شوند.
  • برش با تیغ باید کاملاً در امتداد خط برش باشد در غیر این صورت ممکن است اندازه و ابعاد یونولیت دقیق نباشد.
  • استفاده از تیغ برای خطوط منحنی در یونولیت‌ها مناسب نیست.

برش یونولیت با لیزر

برش یونولیت با المنت برقی

یکی از قدیمی‌ترین و بهترین شیوه‌های برش یونولیت‌ها استفاده از المنت‌های برقی است. به‌صورت کلی استفاده از المنت بیشتر در کارخانه‌ها و برش بلوک‌های مادر یونولیت رایج است. المنت‌ها در مقایسه با کاتر و تیغ می‌توانند مزایای بیشتری داشته باشند و حتی برای برش منحنی‌های یونولیت نیز استفاده ‌شوند. البته این روش برش نیازمند داشتن دستگاه المنت برقی است. از مهم‌ترین و بارزترین مزیت‌های استفاده از المنت برقی می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • این روش می‌تواند برای برش یونولیت‌های ضخیم مانند بلوک یونولیت مناسب است و می‌تواند برای ساخت حروف با ضخامت‌های زیاد گزینه بسیار خوبی باشد.
  • برش Jonulite ها با استفاده از المنت برقی کاملاً یکدست و صاف انجام می‌شود و بریدگی و ناهمواری در سطح یونولیت‌ها دیده نخواهد شد.

استفاده از المنت برقی نیز در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارد می‌تواند معایبی هم داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • استفاده از دستگاه المنت برقی یک کار تخصصی است و نیاز به دانش و مهارت ویژه‌ای دارد. برای برش یونولیت‌ها با استفاده از المنت بهترین کار این است که یونولیت‌ها به کارگاه‌های برش Jonulite ها انتقال داده شود تا توسط اپراتورهای متخصص انجام شود.
  • باز و بسته کردن المنت کار دشواری است درحالی‌که لازم است برای برش منحنی‌های داخلی دستگاه باز شود و بعد از قرار گرفتن داخل شکل دوباره بسته شود. اپراتورهایی که تخصص کافی برای استفاده از این دستگاه را نداشته باشند ممکن است در سطح یونولیت شیارهای مختلفی ایجاد کنند.

برش یونولیت با دستگاه‌های لیزری

جدیدترین، بهترین و دقیق‌ترین شیوه برش Jonulite ها استفاده از دستگاه‌های لیزری (دستگاه CNC) است. استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان از دو روش قبلی مفیدتر باشد. دستگاه‌های CNC در دو نوع لیزری و فرزی وجود دارند و می‌توانند برای برش انواع ورق‌های یونولیت و صفحات تری دی پنل استفاده شوند. برش یونولیت با لیزرها می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • این روش دارای سرعت و دقیق بسیار بیشتری در مقایسه با ابزارهایی همچون تیغ، کاتر و المنت است.
  • برش دادن یونولیت‌هایی که دارای ابعاد و اندازه‌های بسیار بزرگ هستند توسط تیغ و المنت به‌سختی انجام می‌شود درحالی‌که دستگاه‌های لیزری به راحتی آن را انجام می‌دهند.
  • طرح و شکل‌هایی که به کمک نرم‌افزارهای دوبعدی مانند کورل آماده می‌شوند با سرعت و دقت بالایی توسط دستگاه لیزری اجرا می‌شود.
  • طرح‌ها و اشکال مختلف به‌صورت یک تکه و کامل برش داده می‌شوند.

استفاده از دستگاه‌های لیزری نیز همانند سایر روش‌های عنوان شده می‌تواند معایبی داشته باشد. مهم‌ترین ایراد و عیب دستگاه‌های لیزری برای برش دادن یونولیت‌ها عدم امکان استفاده از آن‌ها برای برش یونولیت‌هایی با ضخامت بیشتر از ۳ سانتی‌متر است. معمولاً از دستگاه‌های لیزری برای حروف برجسته تابلوهای تبلیغاتی استفاده می‌شود.

ابزار برش یونولیت

بهترین ابزار برش یونولیت

به‌صورت کلی می‌توان گفت کارآمدترین و کاربردی‌ترین روش برش تری دی پنل یا یونولیت‌ها به نوع پروژه بستگی دارد اما می‌توان گفت که بهترین و دقیق‌ترین روش برای برش Jonulite ها استفاده از دستگاه‌های CNC است که قادر است یونولیت را به اشکال دوبعدی و سه‌بعدی برش دهد. ازآنجایی‌که یونولیت‌های ساختمانی معمولاً در محل استفاده باید از نظر اندازه و ابعاد تغییر داده شوند ممکن است امکان استفاده از دستگاه‌های لیزری وجود نداشته باشد. استفاده از کاتر و المنت در این حالت می‌تواند روش کارآمد و سریعی باشد. به‌صورت کلی انتخاب روش و ابزار برش یونولیت باید بر اساس نوع یونولیت انجام شود. در مقاله دیگری از سایت مادفوم که با عنوان راهنمای خرید یونولیت منتشر شده است اطلاعات مفید و مؤثری به خوانندگان در مورد خرید یونولیت‌ها ارائه می‌کند.

جمع‌بندی نهایی

یونولیت‌ها به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مواد در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی و بسته‌بندی شناخته می‌شود که در انواع مختلفی وجود دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مواد برش و تغییر اندازه سریع و ساده آن می‌باشد. برای برش یونولیت‌ها روش‌های مختلفی همچون استفاده از تیغ و کاتر، استفاده از المنت‌ها و استفاده از دستگاه‌های CNC وجود دارند و انتخاب هرکدام از این روش‌ها باید بر اساس نوع پروژه انجام شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
مهرداد سلیمی

عالی بود
یونولیت مخصوص بسته بندی هم با همین روش ها بریده میشه؟