مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

تفاوت موزاییک پلیمری و معمولی (پرسی)

موزاییک یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین کف‌پوش‌هایی است که در کنار مواد و متریال هایی همچون بتن، سنگ، سرامیک و کاشی، کف‌پوش‌های پلیمری و پلاستیکی، کف‌پوش‌های چوبی و … در پروژه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. موزاییک‌ها می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون نحوه تولید، مواد تشکیل دهنده، سایز و ابعاد، شکل ظاهری و طرح و رنگ و … دسته‌بندی می‌شوند و تنوع بالایی دارند. امروزه به واسطه پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف، موازییک های پلیمری نیز در دسترس هستند و از ویژگی‌ها و مزیت‌های متعدد برخوردارند. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های موزاییک پلیمری و معمولی پرداخته خواهد شد.

موازییک معمولی یا پرسی

موزاییک پلیمری و معمولی

موازییک های پرسی در حقیقت نوعی از مصالح ساختمانی هستند که از موادی همچون پودر سنگ، ماسه، آب، سیمان و سنگدانه ساخته می‌شوند. مواد گفته شده با نسبت‌های استاندارد ترکیب شده و تحت فشار بسیار زیاد و لرزش قرار گرفته و در نهایت پخت شده و موزاییک پرسی تولید می‌شود. این موازییک ها می‌توانند به صورت تک لایه یا دو لایه (لایه نارین و لایه بیس) تولید شوند.

موزاییک پلیمری

موازییک های پلیمری نیز یکی از انواع موزاییک‌های هستند که با استفاده از موادی همچون ماسه، سیمان، رزین‌ها (فوق روان کننده‌های پلیمری) و رنگ‌دانه‌های شیمیایی تولید می‌شوند و با توجه به نوع ترکیبات متفاوتی که دارند می‌توانند ویژگی‌ها و مزیت‌های متعددی داشته باشند. این کف‌پوش‌ها همانند ورق عایق پلاستوفوم در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی دارد و می‌تواند در برابر یخ‌زدگی و فشار و … محکم باشد.

مهم‌ترین تفاوت‌های موزاییک پلیمری و معمولی

هر کدام از موزاییک‌های معمولی و پلیمری می‌توانند از مواد و متریال های مختلف و با روش‌های متفاوتی تولید شوند به همین دلیل هر کدام می‌توانند از ویژگی‌ها، مزیت‌ها و معایب منحصربه‌فردی برخوردار بوده و در پروژه‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع موازییک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • نوع مواد سازنده

در حقیقت موازییک های پرسی از قدتی چند هزارساله برخوردارند و به همین دلیل ترکیبات و مواد سازنده آن‌ها برگرفته از دل طبیعت بوده و شامل مواردی همچون آب، پودر سنگ، سیمان، سنگدانه و … هستند درحالی‌که در ساخت موزاییک‌های پلیمری از مواد پلیمری و رزین‌های مختلف و همچنین افزودنی‌های شیمیایی مختلف استفاده می‌شود. رزین سمنت پلاست و رنگ‌دانه‌های شیمیایی اضافه شده به موزاییک‌های پلیمری باعث می‌شوند که این موزاییک‌ها از ویژگی‌ها و مزیت‌های متعددی نسبت به موازییک های معمولی برخوردار باشند.

  • میزان جذب رطوبت

هر کدام از این دو نوع کف‌پوش می‌توانند میزان جذب رطوبت متفاوتی داشته باشند. موازییک های معمولی و پرسی نمی‌توانند مقاومت بالایی در این حوزه داشته باشند به همین دلیل در هوای سرد و در برابر یخ‌زدگی نیز ضعیف هستند و همین امر موجب می‌شود که طول عمر کمتری داشته باشند. میزان جذب رطوبت در موزاییک‌های پلیمری به واسطه ترکیبات پلیمری آن‌ها کمتر از ۰۳/۰ بوده و همین باعث می‌شود که در محیط‌های مرطوب و شرجی و محیط‌های سرد و کوهستانی بسیار کاربردی‌تر باشند و به عنوان یک کف‌پوش ضدآب به کار بروند. در اصل این کف‌پوش‌ها می‌توانند همانند یونولیت دیواری در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم باشند و به عنوان یک عایق رطوبتی نیز عمل کنند.

  • نحوه تولید و ساختار

به صورت کلی موزاییک‌های معمولی دارای ساختاری دو لایه هستند که لایه رویی آن ترکیبی از پودر سنگ، رنگدانه‌های معدنی و سنگدانه‌های رنگی به نسبت مساوی بوده که دارای ضخامت کمی است و لایه زیرین آن نیز معمولاً از ماسه، سیمان و آب تشکیل می‌شود و از ضخامت بیشتری برخوردار است. این موزاییک‌ها به واسطه نوع ساختار و نحوه تولید ضخامت و وزن بالایی دارند اما در برابر آب مقاومت کمی خواهند داشت. موزاییک‌های پلیمری ساختاری یکدست داشته و از موادی همچون رنگ‌دانه‌های شیمیایی، سیمان، ماسه و رزین، مواد روان کننده و … ساخته می‌شود. این موزاییک‌ها به واسطه نوعی پیوندهای مولکولی شکل گرفته بین ترکیبات از استحکام و تراکم بالایی برخوردارند و می‌توانند در برابر نور خورشید، رطوبت، مایعات، فشار و … مقاومت بالایی داشته باشند.

  • تراکم و مقاومت سایشی

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های موزاییک پلیمری و معمولی میزان تراکم آن‌ها و میزان مقاومت آن‌ها در برابر سایش است. نوع مواد به کار رفته در تولید موزاییک‌های معمولی و شیوه تولید و ساب دادن آن‌ها باعث می‌شود که در برابر سایش مقاومت کمی داشته باشند اما موزاییک‌های پلیمری یکی از بهترین کف‌پوش‌های ضد سایش هستند و به ندرت دچار آسیب و سائیدگی می‌شوند. از نظر تراکم می‌توان به راحتی ادعا داشت که موزاییک‌های پلیمری برتری دارند. نوع پیوندهای مولکولی بین مواد تشکیل دهنده موزاییک‌های پلیمری باعث شده است که این موزاییک‌ها از تراکم بسیار بالایی برخوردار باشند به گونه‌ای که بیشترین مقاومت را در برابر رطوبت و … دارند و می‌توانند در مناطق سردسیر و مرطوب راندمان بسیار خوبی داشته باشند.

  • تنوع

از دیگر تفاوت‌های موزاییک پلیمری و معمولی می‌توان به میزان تنوع آن‌ها اشاره داشت. از آنجایی که در تولید موزاییک‌های پلیمری از انواع رنگ‌دانه‌ها و رزین‌های صنعتی استفاده می‌شود، این موزاییک‌ها از تنوع بسیار بیشتری برخوردار هستند. در حقیقت این موزاییک‌ها می‌توانند در انواع رنگ‌ها، سایز و ابعاد مختلفی تولید شوند به همین دلیل می‌توانند سازگاری بیشتری با انواع دکوراسیون‌های داخلی و خارجی داشته باشند.

  • قیمت

موزاییک پلیمری و معمولی از نظر قیمت و هزینه نیز بسیار متفاوت هستند و با توجه به نکات و فاکتورهایی که عنوان شد طبیعتاً موزاییک‌های پلیمری باید از قیمت بالاتری برخوردار باشند. نحوه ساخت، روش‌های تولید، مواد و متریال های به کار رفته در تولید موزاییک، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی و … باعث می‌شوند که موزاییک‌های پرسی از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر باشند هرچند که با در نظر گرفتن میزان طول عمر و ماندگاری، موزاییک‌های پلیمری می‌توانند صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشند. استفاده از موزاییک‌های پرسی همچون استفاده از یونولیت سقفی در ساختمان‌سازی می‌تواند در کاهش هزینه‌ها مؤثر باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات