مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

آموزش صفر تا صد دیوارچینی

یکی از اصلی‌ترین مراحل ساخت ساختمان‌های مختلف چیدن دیوارها است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر چند که دیوارچینی در ساختمان‌سازی یک مبحث ظاهراً ساده است اما می‌توان گفت بیشترین آسیب‌ها و خسارت‌ها در زمان بلاهایی مانند زلزله تخریب دیوارها است. امروزه از مصالح مختلفی برای چیدن دیوارهای ساختمانی به منظور کاهش خسارت‌ها و هزینه‌ها استفاده می‌شوند که هرکدام می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند.

مراحل دیوارچینی

در صورتی که چیدن مصالح در دیوارها به درستی انجام نشود و به اصول و قواعد آن توجه نشود می‌تواند هزینه‌های زیادی در ساخت و ساز ایجاد کرده و در نهایت احتمال ریزش و آوار شدن دیوار در شرایط زلزله و … افزایش پیدا می‌کند. در ادامه مطلب به بررسی مراحل اصلی دیوارچینی و انواع مصالح آن پرداخته می‌شود.

دیوارچینی چیست؟

چیدن دیوار در ساختمان‌سازی در حقیقت به فرآیندی گفته می‌شود که در آن با استفاده از بلوک‌های آجری، بلوک‌های سفالی، بلوک‌های بتنی و حتی سنگ و … اقدام به ساخت دیوار می‌شود و از ملات یا چسب و … برای محکم کردن این مصالح به هم استفاده می‌شود. چیدن دیوار از مهم‌ترین مراحل ساخت ساختمان‌ها است چرا که نقش ویژه‌ای در جلوگیری از ریزش آوار و انتقال نیروها و فشارها به اسکلت اصلی ساختمان دارد. هدف اصلی از چیدن دیوارها در ساختمان تفکیک بخش‌های مختلف و ایجاد کاربری‌های متفاوت است.

کیفیت دیوارچینی در ساختمان‌سازی می‌تواند به عوامل و فاکتورهای مختلفی همچون کیفیت مصالح ساختمانی، نحوه انجام کار، میزان تخصص بنا، کیفیت سیستم سازه و … بستگی دارد. عدم انجام چیدن دیوار به صورت اصولی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی همچون عدم امنیت، عبور صدا، مشکلات نازک‌کاری و … شود.

مصالح مورد استفاده در چینش دیوارهای ساختمانی

همان‌طور که گفته شد امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های مختلف انواع مصالح مختلف در دیوارچینی با اهداف مختلفی همچون کاهش هزینه‌ها، افزایش مقاومت و امنیت ساختمان، عایق‌کاری ساختمان، افزایش مقاومت ساختمان در برابر آتش‌سوزی و زلزله و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین مصالحی که در ساخت دیوارهای ساختمانی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند می‌توان به مواردی همچون انواع بلوک‌های سیمانی، انواع بلوک‌های سفالی، بتن‌های سبک اتووکلاو، انواع بلوک‌های پرلیتی، آجر، سیمان، سنگ، چسب و … اشاره کرد.

امروزه استفاده از دیوارهای تری دی پانل که به عنوان دیوارهای پیش‌ساخته شناخته می‌شوند در دیوارچینی ساختمان‌ها رواج بسیار زیادی پیدا کرده است چرا که این دیوارهای پیش‌ساخته مزایای متعددی همچون افزایش سرعت ساخت و ساز، عایق‌بندی ساختمان در برابر صوت، حرارت و رطوبت، کاهش هزینه‌های ساخت و ساز، افزایش فضای مفید ساختمان به دلیل ضخامت کم، افزایش مقاومت ساختمان و … دارند. دیوارهای پیش‌ساخته می‌توانند از مصالح مختلفی همچون گچ، آهن، سیمان، یونولیت و … تولید شوند.

آموزش اجرای دیوار چینی و مراحل آن

مراحل و روش اجرای دیوارچینی

برای چیدن دیوارهای ساختمان می‌توان از روش‌های متعددی استفاده کرد که هر کدام مزیت‌ها و ایرادات خاص خود را دارند اما در نهایت میزان تخصص و مهارت بنا می‌تواند تعیین کننده روش دیوارچینی باشد. یکی از روش‌هایی که می‌تواند راحت‌تر، سریع‌تر، کم‌هزینه‌تر و با خطای کمتری همراه باشد به شرح زیر است

مرحله اول: رگه چینی

در مرحله اول و قبل از هر کاری لازم است که محل دیوارها مشخص شود و برای این کار می‌توان از روش‌های متعددی استفاده کرد. رگه چینی در حقیقت به عملیاتی گفته می‌شود که در آن با استفاده از یک رج بلوک یا آجر به همراه ملات یا بدون ملات فضاهای مختلف ساختمان را مشخص کرده و از هم جدا کرد. بعد از آنکه با استفاده از رگه چینی طراحی ساختمان و بخش‌های مختلف آن مشخص شد می‌توان مراحل بعدی چینش دیوار را انجام داد.

مرحله دوم: شمشه گذاری

شمشه گذاری یکی از مهم‌ترین نکات در چینش دیوارها است چرا که این کار باعث می‌شود که دیوار به صورت شاقول و هم راستا چیده شود. شمشه می‌تواند به عنوان یک شاخص استاندارد و مطمئن برای اجرای دیوار به صورت اصولی و منظم شناخته می‌شود. در این مرحله باید در ابتدا و انتهای دیوارها از دو شمشه فلزی و محکم استفاده کرد و با استفاده از گچ آن را به سقف و کف ساختمان نصب کرد. برای چیدن هر رج از دیوار لازم است که بین دو شمشه یک ریسمان وصل کرده و چینش دیوار را انجام داد. در مقاله دیگری از سایت مادفوم با عنوان رابیتس چیست به بررسی کامل رابیتس و نحوه استفاده از آن در ساختمان‌سازی پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مناسبی به افراد ارائه کند.

مرحله سوم: بلوک گذاری

بعد از رگه چینی و شمشه گذاری و همچنین نصب ریسمان بین شمشه‌ها باید اقدام به بلوک گذاری کرد. انتخاب بلوک‌های مناسب اهمیت بالایی در چیدن دیوارها دارد. بلوک‌های غیراستاندارد باعث می‌شود که دیوارها ایرادات زیادی داشته باشند و از استحکام کافی برخوردار نباشند. حتی اگر دیوارها در صورت استفاده از بلوک غیراستاندارد تراز باشند در نهایت ممکن است مشکلاتی مانند عایق نبودن و ترکیدگی داشته باشند. با توجه به آنکه امروزه در دکوراسیون داخلی منازل از مصالحی همچون یونولیت دیواری استفاده می‌شود، تراز و صاف بودن دیوار اهمیت بسیار زیادی دارد و حتماً باید از مصالح استانداردی در آن استفاده شود. در مرحله بلوک گذاری استفاده از ملات مناسب و در حجم کافی نیز اهمیت بالایی دارد چرا که میزان ملات مورد استفاده تعیین کننده میزان استحکام دیوار است.

اجرای دیوارچینی

مهم‌ترین نکات دیوارچینی

در چیدن دیوارها لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • در دیوارهای بلوکی به دلیل عملکرد دوطرفه باید از میلگردهای بستر استفاده کرد تا دیوار محکم‌تر شود.
  • اتصال دیوارها به اعضای قائم باید به شکلی باشد که امکان جابجایی وجود داشته باشد.
  • در اتصال دیوارها به سقف نیز باید امکان جابجایی وجود داشته باشد.
  • در اجرای دیوار حتماً باید نعل درگاه به صورت اصولی و استاندارد انجام شود
  • برای ایجاد استحکام بالا در دیوار باید تا ۳ روز آبپاشی شوند.
  • دیوارهای متقاطع باید به صورت هشتگیر انجام شده و به طور کامل باهم درگیر شوند.
  • محل اتصال دیوار و سقف باید با استفاده از آجر فشاری انجام شود.
  • در اجرای تیغه‌ها بعد از هر ۵ تا ۱۰ ردیف چینش دیوار باید دوغاب ریخته شود.
  • در صورت امکان از بلوک‌های فاق و زبان استفاده شود تا استحکام کافی در برابر زلزله داشته باشد و …

جمع بندی نهایی

دیوارچینی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل ساختن ساختمان شناخته می‌شود که انواع فضاهای ساختمانی را تفکیک کرده و نقاط مختلف را به هم متصل می‌کند. امروزه از مصالح مختلفی همچون دیوارهای پیش‌ساخته در چیدن دیوارها استفاده می‌شود که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت ساخت و ساز، عایق‌بندی و … مؤثر باشد. قیمت بلوک یونولیت و سایر مصالح ساختمانی باعث می‌شود که مصالحی همچون تری دی پنل، رابیتس، پنل‌های گچی و … مقرون‌به‌صرفه تر و پرکاربردتر باشند. به صورت کلی دیوارچینی کار ساده‌ای است اما نکات و پارامترهای مهمی دارد. بنابراین حتماً باید توسط افراد متخصص اجرا شود تا نتیجه مناسبی داشته باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات

مطلبتون عالی بود تشکر.
https://civil2.ir