مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

همه چیز در مورد سقف سبک پلی استایرن

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های متعدد، صنعت ساختمان‌سازی همانند بسیاری از صنایع دیگر تحولات و پیشرفت‌های متعددی داشته است و امروزه از انواع مختلفی از مصالح مدرن در جهت سبک‌سازی، ایمن‌سازی و ارزان‌سازی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. سقف یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان به شمار می‌رود که وظیفه محافظت از بخش‌های مختلف، توزیع نیروها و … را بر عهده دارد. امروزه انواع مختلفی از سقف‌ها در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای منحصربه‌فردی داشته باشند. یکی از سقف‌هایی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و در بسیاری از پروژه‌های ساختمان به کار می‌رود سقف سبک پلی استایرن است که در مقایسه با سایر سقف‌ها مزیت‌های متعددی دارد و می‌تواند نقش ویژه‌ای در سبک‌سازی، ارزان‌سازی و ایمن‌سازی سازه‌ها داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی کامل سقف سبک پلی استایرن، مزایا و معایب آن پرداخته خواهد شد.

سقف سبک پلی استایرن چیست؟

سقف به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان شناخته می‌شود و در گذر زمان از سقف‌های متعددی همچون سقف طاق ضربی، سقف تیرچه بلوک، سقف عرشه فولادی، سقف دال بتنی، سقف تیردال، سقف کوبیاکس، سقف پیش تنیده و … در صنعت ساختمان استفاده شده است. سقف پلی استایرن یکی از سقف‌های جدید و مدرن ساختمانی است که از مواد پلی استایرن (EPS) ساخته شده است.

این سقف از وزن بسیار کمی برخوردار است و می‌تواند در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته باشد. این سقف از یک هسته اصلی پلی استایرن ساخته شده و به طور معمول دارای ساختاری سلولی و باز خواهد بود. ساختاری سلولی این سقف باعث می‌شود که عملکرد مؤثری در برای ورود و خروج حرارت داشته باشد و وزن آن نیز به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. در حقیقت ویژگی‌ها و مزایای متعددی سقف سبک پلی استایرن باعث شده است که از آن به عنوان مناسب‌ترین جایگزین برای سقف‌های سنتی یاد شود و امروزه این سقف‌ها در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، تفریحی و … به کار می‌رود.

مهم‌ترین مزایای سقف سبک پلی استایرن

هر کدام از سقف‌هایی که امروزه در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند مزیت‌های خاص خود را داشته باشند و در پروژه‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. به‌صورت کلی هدف از استفاده از مصالح مدرنی همچون تری دی پنل در ساختمان‌سازی رسیدن به اهدافی همچون ارزان‌سازی، ایمن‌سازی و سبک‌سازی سازه‌ها خواهد بود. از جمله مهم‌ترین مزایای سقف سبک پلی استایرن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

سقف سبک پلی استایرن

  • سقف سبک پلی استایرن در مقایسه با بسیاری از سقف‌های سنتی می‌تواند وزن کمتری داشته باشد و همین امر باعث می‌شود که وزن کلی ساختمان به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. وزن پایین این سقف‌ها باعث می‌شود که در زمان بروز حوادثی همچون زمین لرزه نیز خسارت‌های کمتری ایجاد شود.
  • این سقف‌ها به واسطه نوع مواد به کار رفته در تولید آنها می‌توانند در برابر نفوذ حرارت و صوت مقاومت بالایی داشته باشند و این می‌تواند باعث صرفه جویی در انرژی‌های مختلف شود. عایق صوت بودن این سقف‌ها باعث می‌شود که آرامش و آسایش بیشتری در فضای داخلی ساختمان حاصل شود.
  • بلوک‌های سقف سبک پلی استایرن کاملاً ضد آب هستند و می‌توانند در برابر رطوبت و مایعات مقاومت بالایی داشته باشند و این موجب می‌شود که در مناطق مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد و باعث افزایش طول عمر سایر مصالح ساختمانی می‌شوند.
  • پلی استایرن از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و به راحتی می‌توان شکل و طرح آن را نیز تغییر داد و سقف‌های مختلف با هندسه‌های متعدد را با آن اجرا کرد.
  • سقف سبک پلی استایرن می‌تواند در کاهش مصرف مصالح ساختمانی مانند گچ، آهن، سیمان و … مؤثر باشد و در نهایت باعث کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز خواهد شد.
  • این سقف‌ها امکان لمینیت شدن با استفاده از رزین اپوکسی را دارند

معایب سقف سبک پلی استایرن

بلوک‌های پلی استایرن در حقیقت مواد پلیمری هستند و همانند یونولیت بسته بندی و انواع یونولیت‌های دیگر در کنار مزیت‌های متعدد خود می‌توانند معایب زیادی نیز داشته باشند. ازجمله مهم‌ترین معایب سقف سبک پلی استایرن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بلوک‌های پلی استایرن به واسطه ساختار سبک و نرم خود می‌توانند در برابر ضربه‌های شدید و سنگین دچار شکستگی و آسیب شوند و همین امر موجب می‌شود که ساختار کلی سقف و خراب شدن آن شود.
  • هرچند که این بلوک‌ها می‌توانند انواع مختلفی همچون کند سوز و اشتعال‌پذیر داشته باشند اما حتی بلوک‌های کندسوز نیز می‌توانند در برابر حریق مقاومت کمی داشته باشند و در صورت فراهم بودن شرایط دچار حریق می‌شوند.
  • چنانچه این سقف به درستی اجرا نشود و عایق‌بندی آن اصولی نباشد ممکن است آب و رطوبت به آن نفوذ کرده و منجر به رشد قارچ و پوسیدگی و … شود.
  • سقف پلی استایرن (EPS) اگرچه طول عمر بالایی دارد اما اگر در معرض نور خورشید، حرارت، مواد آلی و شیمیایی و … قرار بگیرد می‌تواند به مرور زمان دچار فرسودگی شود.

هزینه اجرای سقف سبک پلی استایرن

یکی از مهم‌ترین اهداف استفاده از مصالح نوین و مدرن ساختمان‌سازی، ارزان‌سازی و کاهش هزینه‌ها است و سقف سبک پلی استایرن نیز می‌تواند نقش مؤثر در این امر داشته باشد. به‌صورت کلی هزینه‌های اجرای این سقف می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهایی همچون مساحت سقف، نوع بلوک‌های پلی استایرن و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آنها، دستمزد نیروهای اجرایی، استانداردهای تولید سقف، شرکت و برند تولیدکننده سقف، نرخ ارز و نوسانات آن، زمان ساخت پروژه و میزان عرضه و تقاضا، وزن و دانسیته پلی استایرن و … قرار داشته باشد اما این سقف از سایر سقف‌های ساختمانی هزینه‌های کمتری در بر خواهد داشت.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات