مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

سقف کاذب پی وی سی؛ انواع سقف PVC و نکات مهم اجرا

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف، صنعت ساختمان‌سازی هم تحولات بزرگی داشته و امروزه از انواع مواد و مصالح مختلف در جهت ارزان‌سازی، سریع سازی و ایمن‌سازی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. سقف دال بتنی دال، سقف تیرچه‌بلوک، سقف عرشه فولادی، سقف تیرچه کرومیت، سقف وافل، سقف یوبوت، سقف کوبیاکس، سقف طاق ضربی، سقف سیاک، سقف پیش تنیده، سقف روفیکس و … از جمله سقف‌هایی هستند که امروزه در ساختمان‌های مختلف استفاده می‌شود. سقف‌های کاذب PVC از جمله سقف‌های رایجی هستند که به واسطه مزیت‌های متعددی که دارند مورد توجه قرار گرفته و در بسیاری از پروژه‌های مسکونی، اداری و تجاری به کار می‌روند. بارزترین ویژگی سقف کاذب پی وی سی مقاومت در برابر رطوبت است که باعث می‌شود در محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه مطلب به بررسی کامل این سقف، انواع و نکات مهم اجرای آن پرداخته می‌شود.

سقف PVC چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

سقف‌های PVC در حقیقت نوعی سقف کاذب هستند که از نوعی پلاستیک سخت با نام پلی وینیل کلراید تولید می‌شوند. این مواد در اصل از فرآورده‌های نفتی به شمار می‌روند و مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارند. PVC می‌تواند کاربردهای متعددی در ساخت کابینت، اجرای سقف و اجرای کف‌پوش‌ها داشته باشد. این ماده محدودیت‌های متعدد دیگر متریال های ساختمانی را نداشته و از تنوع و زیبایی بالایی برخوردار است. از مهم‌ترین مزیت‌های سقف کاذب پی وی سی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این سقف‌ها کاملاً ضد آب بوده و قابلیت شستشو دارند.
  • سقف PVC یک عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی بوده و وزن بسیار کمی دارد
  • این سقف‌ها می‌توانند شکل‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های متعددی داشته باشند.
  • نصب و اجرای این سقف بسیار ساده بوده و زمان کوتاهی نیاز دارد.v
  • متریال PVC و نیروی کار آن کاملاً در دسترس بوده و از طول عمر بالایی نیز برخوردار است.
  • به راحتی می‌توان آن را تعمیر و تعویض نمود.
  • در برابر حشرات، قارچ‌ها و باکتری‌ها مقاوم بوده و نگهداری آن راحت است
  • دسترسی به تأسیسات برقی و لوله کشی پشت سقف راحت است.

این سقف‌ها در کنار تمامی مزیت‌های گفته شده می‌توانند معایب و ایراداتی نیز داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل مواردی همچون داشتن ظاهری مصنوعی و مورد پسند نبودن برای همه افراد، وجود گاز کلر در سقف و امکان آسیب رساندن در صورت آتشسوزی، امکان آسیب دیدن سقف در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و … هستند.

سقف کاذب پی وی سی

انواع سقف PVC

سقف‌های کاذب پی وی سی همانند متریال های ساختمانی دیگری همچون تری دی پنل می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی دسته‌بندی شوند و از تنوع بالایی برخوردارند. از نظر ابعاد و نحوه اجرا، سقف‌های پی وی سی به دو دسته اصلی سقف‌های پانل طولی و سقف‌های تایل تقسیم می‌شوند.

  1. سقف پانل طولی در ابعاد ۰.۲*۶ متر یا ۰.۴*۶ متر و با ضخامت ۷ یا ۸ میلی‌متر و در طرح و رنگ‌های مختلفی وجود دارد. این سقف‌ها نیازی به زیرسازی ندارند و نصب آن‌ها بسیار راحت است.
  2. سقف‌های تایل در ابعاد ۶۰*۶۰ سانتیمتر و ضخامت ۸ میلی‌متر وجود داشته و در زیرسازی‌های مشبکی که روی سقف اصلی نصب شده‌اند، سوار می‌شوند.
  3. از نظر شکل ظاهری نیز این سقف‌ها می‌توانند تنوع بالایی داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:
  4. سقف‌های سفید مات و ساده که از قیمت بسیار مناسبی برخوردار بوده و در ابعاد ۶۰۰*۲۰ سانتیمتر و با ضخامت ۷ میلی‌متر تولید می‌شوند. این سقف‌ها همچنین وزن کمی دارند و هر متر مربع از آن‌ها حدوداً ۲۹۰ گرم وزن خواهد داشت.
  5. سقف‌های سفید براق که از نظر سایز، اندازه و وزن مشابه نمونه‌های سفید مات و ساده است.
  6. سقف‌های چاپی و هات استمپ که توسط دستگاه stamp ساخته می‌شود. این سقف‌ها کاملاً ضد خش بوده و در برابر رطوبت و گرما مقاومت بالایی دارد. این سقف‌ها می‌توانند به صورت تایل و پانل طولی در دسترس باشد. ابعاد این سقف‌ها شامل طول ۶۰۰ سانتیمتر، عرض ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر، ضخامت ۷ تا ۸ میلی‌متر و وزن آن‌ها ۲۹۰ تا ۳۵۰ گرم به ازای هر متر مربع خواهد بود
  7. سقف PVC روکش‌دار که دارای روکش‌های مخصوص بوده و می‌توانند در برابر فشار، ضربه و خط و خش مقاومت بالایی داشته باشند هرچند که ممکن است روکش آن‌ها در برابر حرارت ضعیف باشد. البته پی وی سی ‌هایی که دارای روکش مخمل هستند بیشتر به عنوان دیوارپوش استفاده می‌شوند.

مهم‌ترین نکات نصب و اجرای سقف کاذب پی وی سی

از آنجایی که سقف‌های پی وی سی از تنوع بالایی برخوردارند و هر کدام از آن‌ها به واسطه ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارند می‌توانند در موقعیت‌های مختلفی استفاده شوند لازم است که در زمان نصب و اجرای آن‌ها به نکات مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • برای انتخاب مناسب‌ترین سقف پی وی سی حتماً باید با افراد متخصص و مجرب مشورت شود چرا که هر کدام از انواع سقف‌های پی وی سی می‌توانند برای بخش‌های مختلفی از ساختمان مناسب باشند.
  • برای نصب این سقف‌ها حتماً باید از ابزارها و تجهیزات مخصوص استفاده شود.
  • نصب و اجرای این سقف‌ها باید توسط افراد ماهر و با تجربه انجام شود.
  • زیرسازی سقف باید به دقت انجام شود
  • مراحل نصب و اجرای سقف پی وی سی شامل تعیین نحوه چیدمان، زیرسازی و نصب نبشی‌ها، نصب تایل ها و … باید به صورت دقیق انجام شود.

قیمت سقف کاذب پی وی سی

سقف‌های کاذب PVC از ویژگی‌ها و مزیت‌های متعددی برخوردارند و به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند. قیمت این سقف‌ها همانند قیمت یونولیت بسته‌بندی و سایر مصالح ساختمانی تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی است. مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در قیمت این سقف‌ها شامل نوع سقف، کیفیت تولید، متراژ و حجم مورد نیاز، هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل و دستمزد نیروهای اجرایی، استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی سقف پی وی سی و … هستند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات