مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

انواع عایق نانو برای ساختمان‌ ها و کاربرد آن‌ها

استفاده از عایق‌های مختلف حرارتی، رطوبتی، صوتی و … می‌تواند نقش بسیار پررنگی در مصرف بهینه انرژی‌های مختلف، محافظت از تجهیزات، افزایش طول عمر سازه‌ها و … داشته باشد و امروزه نیز با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف دسترسی به انواع عایق‌های نانو و پیشرفته نیز راحت‌تر شده است. در حقیقت امروزه از فناوری نانو و مواد اولیه پلیمری انواع عایق‌های نانو ساخته شده‌اند که در مقایسه به عایق‌های معمولی و قدیمی مزیت‌های بسیار بیشتری داشته و از دامنه کاربرد گسترده‌تری برخوردارند. در ادامه مطلب به بررسی انواع عایق نانو برای ساختمان‌ ها، کاربردها و مزایای آن‌ها پرداخته می‌شود.

عایق نانو چیست؟

عایق نانو در اصل به نوعی از عایق‌ ها گفته می‌شود که با استفاده از مواد پلیمری تولید شده و بر پایه رزین‌های اکریلیک می‌باشد. این عایق‌ها برخلاف عایق‌های سنتی از مقاومت و ماندگاری بیشتری برخوردار بوده و نصب و اجرای آن‌ها نیز راحت‌تر است. این عایق از قدرت چسبندگی بسیار خوبی برخوردار است و برخلاف سایر عایق‌ها نیاز نیست سطوح مورد نظر کاملاً خشک و تمیز باشند.

مزایا و معایب عایق نانو

هر کدام از انواع عایق‌هایی که امروزه در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند و عایق نانو نیز از این قاعده خارج نخواهد بود. این عایق‌ها به واسطه نوع مواد سازنده و ترکیباتی که دارند از مزیت‌های متعددی برخوردارند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • این عایق‌ها از قدرت چسبندگی بالایی برخوردار بوده و به تمامی سطوح (فلز، چوب، سنگ، بتن و …) می‌چسبند.
  • نصب و اجرای این عایق‌ها بسیار راحت است و می‌توان در سطوح صاف و شیب‌دار از آن‌ها استفاده کرد.
  • از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند و سازگاری بالایی با شرایط جغرافیایی مختلف دارند.
  • این عایق پوسته پوسته نمی‌شود و در برابر ترک خوردگی مقاومت بالایی دارد.
  • امکان استفاده از این عایق‌ها در انواع محیط‌های صنعتی و غیر صنعتی وجود دارد.
  • این عایق‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.
  • حتی در دمای بسیار پایین هم خواص الاستیسیته خود را حفظ می‌کنند و در برابر نور خورشید نیز مقاومت خوبی دارند.
  • از طول عمر بالایی برخوردارند و در صورت نصب و اجرای صحیح می‌توانند سال‌ها عمر کنند.
  • در برابر آتش‌سوزی مقاومت خوبی داشته و از تنوع رنگ بالایی برخوردارند.
  • دوستدار محیط زیست بوده و جایگزین مناسبی برای انواع عایق‌های سنتی هستند.

عایق‌های نانو در کنار تمامی مزیت‌های که دارند می‌توانند ایرادات و معایبی نیز داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل مواردی همچون ایجاد تراکم بالا، محدودیت در دسترسی به آن‌ها در همه مناطق و … هستند.

عایق نانو برای ساختمان ها

انواع عایق نانو برای ساختمان‌ ها

عایق‌های نانو همانند عایق‌های سنتی و قدیمی می‌توانند انواع مختلفی داشته و با توجه به مزیت‌هایی که دارند می‌توانند کاربردهای متعددی نیز داشته باشند. از جمله انواع عایق نانو برای ساختمان‌ ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

عایق‌های نانو صوتی

عایق‌های صوتی نانو می‌توانند به سطوح مختلفی همچون دیوار و … پاشیده شوند و ورود و خروج صدا جلوگیری کنند. برای نصب این عایق نیازی به تخریب سطوح مورد نظر نیست و به راحتی می‌توان آن را بر روی هر سطحی اجرا کرد. از عایق‌های صوتی نانو می‌توان در ساختمان‌ها، دیوارهای کاذب، سالن‌های کنفرانس، سینماها، استادیوم‌ها، استودیوها و … استفاده کرد.

عایق نانو حرارتی

از دیگر انواع عایق نانو برای ساختمان‌ ها می‌توان به عایق‌های حرارتی اشاره کرد که از انتقال حرارت، گرما و سرما از محیطی به محیط دیگر جلوگیری می‌کنند. این عایق‌ها از قطر بسیار کمی برخوردارند و فضای زیادی از ساختمان اشغال نخواهند کرد و می‌توانند به راحتی بر روی انواع سطوح اجرا شوند. این عایق می‌تواند صرفه‌جویی قابل توجهی در انرژی بکند و می‌توان از آن در کارخانه‌ها،‌ منازل مسکونی، آشپزخانه‌ها و رستوران‌ها و هر فضای دیگری استفاده کرد.

عایق رطوبتی نانو

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین عایق‌های نانو که امروزه بسیار رایج هستند و استفاده‌های متعددی دارند می‌توان به عایق‌های رطوبتی اشاره کرد. عایقی‌های رطوبتی نانو صد درصد ضد آب هستند و هیچ‌گونه رطوبتی از آن‌ها عبور نمی‌کند. حتی اگر آب، برف و مایعات دیگر برای مدت‌های طولانی بر روی این عایق‌ها باقی بمانند به داخل آن نفوذ نمی‌کند و این مزیت بزرگ عایق رطوبتی نانو به عایق‌های سنتی و قدیمی است. امروزه از بلوک یونولیت نیز به عنوان یک عایق رطوبتی مدرن در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود چرا که این مصالح نیز در مقایسه با سایر مصالح قدیمی از مزیت‌های متعددی برخوردار است.

  • البته از نظر کاربرد نیز عایق‌های نانو می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و هر کدام از استفاده‌های متعددی برخوردار باشند. این عایق‌ها می‌توانند شامل عایق سفید (عایق بام)، عایق بی رنگ و عایق دوجزئی باشند. هر کدام از این عایق‌ها ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی داشته و می‌توانند از کاربردهای متعددی برخوردار باشند.

مهم‌ترین کاربردهای عایق نانو

مزیت‌های متعددی که عایق‌های نانو در مقایسه با عایق‌های قدیمی و سنتی همچون قیر و گونی، ایزوگام و … دارند باعث شده است که امروزه استفاده‌های متعددی داشته باشند و در بسیاری از صنایع به کار بروند. از مهم‌ترین کاربردهای عایق نانو می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • از این عایق‌ها می‌توان در صنعت ساختمان‌سازی و برای سرویس بهداشتی، استخر، نمای ساختمان، پشت بام و کف ساختمان استفاده کرد.
  • عایق نانو در پل‌های ماشین‌رو و مخازن ذخیره آب آشامیدنی کاربرد دارد.
  • استفاده در عایق‌بندی حوضچه‌های پرورش ماهی، آب‌نماها و …
  • استفاده در سردخانه‌ها، کف کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها و…

قیمت عایق نانو

با توجه به تمامی ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که برای عایق‌های نانو عنوان شد استفاده از آن‌ها در ساختمان‌سازی و صنایع دیگر می‌تواند صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد. قیمت این عایق‌ها نیز همانند قیمت ورق یونولیت می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی قرار داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • نوع عایق (رطوبتی، حرارتی یا صوتی)
  • رنگ عایق نانو و کیفیت تولید آن
  • برند و شرکت تولید کننده عایق
  • ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی عایق
  • استانداردهای تولید و مدت زمان گارانتی عایق
  • نرخ ارز و نوسانات آن
  • کاربردهای عایق و حجم مورد نیاز و …

جمع‌بندی نهایی

عایق نانو به نوعی از عایق‌ها گفته می‌شود که از مواد پلیمری و بر پایه رزین‌های آکریلیکی ساخته می‌شود. انواع عایق نانو برای ساختمان‌ ها شامل عایق‌های صوتی، حرارتی و رطوبتی هستند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند کاربردها و قابلیت‌های متعددی داشته باشند. از مهم‌ترین مزیت‌های عایق‌های نانو در مقایسه با عایق‌های سنتی می‌توان به قیمت مناسب، نصب و اجرای راحت، طول عمر بالا، تنوع رنگی و … اشاره کرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات