مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

محاسبه تعداد آکاسیف در پروژه‌های ساختمانی

یونولیت یا آکاسیف امروزه به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی شناخته می‌شود که به واسطه داشتن ویژگی‌هایی همچون وزن کم، قابلیت بازیافت، قیمت مناسب، مقاومت عالی در برابر فشار و ضربه و … جایگزین بسیاری از مصالح سنتی و قدیمی مانند بلوک‌های سفالی و سیمانی و … شده است. نصب، استفاده و اجرای آکاسیف بسیار راحت بوده و نیاز به تخصص و مهارت زیادی ندارد اما لازم است که میزان مورد نیاز در پروژه‌های ساختمانی به صورت دقیق برآورد و محاسبه شود. در حقیقت کم یا زیاد بودن مصالحی همچون آکاسیف در ساختمان‌سازی می‌تواند چالش‌ها و مشکلاتی برای اجرا و اتمام پروژه‌ها ایجاد کند. در ادامه مطلب به بررسی و محاسبه تعداد آکاسیف در پروژه‌های ساختمانی پرداخته خواه شد.

 آکاسیف چیست؟

در اصل آکاسیف نوعی ماده پلیمری سفیدرنگ، متخلخل و خنثی است که از نوعی پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تولید می‌شود. این ماده با نام‌های دیگری همچون یونولیت، استایروفوم، پلاستوفوم، پلی استایرن انبساطی و … نیز شناخته می‌شود و اولین بار در سال ۱۸۳۹ توسط فردی به نام ادوارد سیمون به شکلی اتفاقی کشف شد. یونولیت‌ها در ۳ مرحله اصلی پیش انبساط، تثبیت و شکل‌دهی و به شکل بلوک‌های یونولیت مادر تولید می‌شوند و بعد از انبار کردن با استفاده از تجهیزاتی همچون دستگاه CNC، المنت برقی و … به انواع یونولیت‌های سقفی، دیواری و … تبدیل می‌شوند. آکاسیف سقفی پراستفاده‌ترین نوع یونولیت در ساختمان‌سازی است که برای پر کردن فاصله بین تیرچه‌های سیمانی یا فلزی به کار می‌رود. این ماده می‌تواند در افزایش مقاومت سازه، افزایش طول عمر، کاهش وزن، سرعت بخشیدن به اجرای پروژه، عایق‌بندی رطوبتی، صوتی و حرارتی و … تأثیر زیادی داشته باشد

محاسبه تعداد آکاسیف مصرفی در ساختمان

همان‌طور که گفته شد یونولیت‌ها انواع مختلفی دارند اما یونولیت سقفی رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین آنها هستند. یونولیت‌ سقفی امروزه تحت استاندارد ۱۱۱۰۸ تولید می‌شوند و دارای ابعاد و اندازه‌های استانداردی می‌باشند. این یونولیت‌ها معمولا در ابعاد ۲۵*۵۰*۲۰۰ و با دانسیته ۱۲ تولید می‌شوند هرچند که شرکت‌های تولید کننده می‌توانند بر اساس درخواست مشتریان و نوع پروژه‌های مختلف اقدام به تولید یونولیت‌های سفارشی نیز بکنند. قبل از خرید یونولیت حتما باید ابعاد آنها و همچنین ابعاد تیرچه‌ها بررسی شده و میزان مطابقت آنها ارزیابی گردد چرا که معمولا تیرچه‌های بزرگ‌تر به یونولیت کمتری نیاز دارند. امروزه آکاسیف سقفی در ابعاد و اندازه‌های مختلفی در دسترس هستند که رایج‌ترین و کاربردی‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • آکاسیف یا یونولیت تیرچه فندوله یا بتنی که دارای طول ۲ متر، عرض ۵۰ سانتیمتر و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانتی‌متر است.
  • یونولیت تیرچه کرومیت یا فلزی که ۱ یا ۲ متر طول دارد، عرض آن ۶۵ و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانتیمتر است
  • یونولیت تیرچه پیش‌تنیده که دارای طول ۲ متر؛ عرض ۵۰ و ارتفاع ۱۵ سانتی‌متر است
  • یونولیت حفره‌دار دارای طول ۱۱۰ سانتیمتر، عرض ۵۰ و ارتفاع ۲۵ که به دلیل برخورداری از سوراخ‌های متعدد از خاصیت آکوستیک بیشتری در برابر صوت و حرارت برخوردار است.

 

محاسبه تعداد آکاسیف

تعداد آکاسیف سقفی در هر متر مربع

همانگونه که گفته شد بلوک‌های آکاسیف سقفی استاندارد در ابعاد ۲۵*۵۰*۲۰۰ تولید می‌شوند و با در نظر گرفتن این اندازه‌ها می‌توان گفت در هر متر مربع باید از ۰.۶۸ یونولیت استفاده کرد. به عنوان نمونه زمانی که از یونولیت برای پوشش سقفی به مساحت ۲۰۰ متر استفاده می‌شود، با توجه به ابعاد بلوک‌های یونولیت لازم است که ۱۳۶ عدد در سقف به کار برود. البته استفاده از یونولیت‌هایی که دارای ابعاد و اندازه‌های سفارشی هستند می‌تواند شرایط متفاوتی داشته باشد و تعداد مورد نیاز بر اساس ابعاد آنها محاسبه می‌شود. امروزه علاوه بر یونولیت‌های سقفی از انواع مختلفی از یونولیت‌های دیگر در صنعت ساختمان استفاده می‌شود که مهم‌ترین آنها یونولیت‌های دیواری هستند که بیشتر در جهت عایق‌بندی دیوار برای صدا استفاده می‌شوند. برای محاسبه میزان یونولیت‌های دیواری نیز لازم است که مساحت دیوارها و ابعاد ورقه‌های آکاسیف در نظر گرفته شود.

چرا باید از آکاسیف در ساختمان استفاده کرد؟

با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف انواع مختلفی از مصالح ساختمانی در این صنعت استفاده می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند. از مهم‌ترین مزایای استفاده از آکاسیف در ساختمان‌سازی می‌توان به مواردی همچون کاهش قابل توجه وزن کلی سازه، کاهش چشمگیر مصالح به کار رفته، افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها، عایق‌بندی صوتی، حرارتی و رطوبتی سازه، افزایش استحکام ساختمان و افزایش طول عمر آن، کاهش هزینه‌ها و … اشاره کرد.

بهترین نوع آکاسیف در ساختمان‌سازی

کاربردهای متعدد، ویژگی‌های و مزایای منحصربه‌فرد آکاسیف باعث شده است که به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی شناخته شود و در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. استقبال بالا از یونولیت در صنعت ساختمان باعث شده است که شرکت‌های متعددی در این زمینه فعالیت داشته باشند و محصولات مختلفی تولید کنند. امروزه یونولیت به شکل یونولیت‌های سقفی، یونولیت‌های فشرده و فوق فشرده، یونولیت‌های تزریقی، یونولیت‌های ورقه‌ای، یونولیت‌های دیواری و … در صنعت ساختمان استفاده می‌شوند و میزان استفاده از هرکدام از آنها نیز می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی همچون مساحت ساختمان و … باشد. بهترین نوع آکاسیف که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

  • میزان ضخامت آکاسیف باید متناسب با عرض آن باشد تا بتواند فشار و ضربات را به خوبی تحمل کند.
  • یونولیت باید استاندارد باشد و تائیدیه‌های مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن را دریافت کرده باشد.
  • یونولیت باید کندسوز باشد تا در زمان آتش‌سوزی و حریق مقاومت بالایی داشته باشد و ضریب هدایت حرارتی آن باید مطابق با استاندارد ASTM C1776 باشد.
  • ظاهر و ساختار یونولیت باید یکدست و یکپارچه باشد.
  • نباید از مواد بازیافتی در تولید آکاسیف استفاده شده باشد
  • شرکت و برند تولید کننده باید از اعتبار کافی برخوردار باشند.
  • حداقل دانسیته آکاسیف سقفی ۷ و حداکثر دانسیته آن ۱۲ است.
  • وزن و دانسیته عایق ورق پلاستوفوم باید تناسب داشته باشند.

جمع‌بندی نهایی

آکاسیف به عنوان یک ماده پلیمری یکی از بهترین مصالح ساختمانی است که امروزه جایگزین بسیاری از مصالح سنتی و قدیمی شده است و می‌تواند در کاهش هزینه‌ها، کاهش وزن ساختمان، افزایش سرعت ساخت، افزایش ایمنی و طول عمر سازه و … نقش ویژه‌ای داشته باشد. از آنجایی که یونولیت‌های سقفی استاندارد در ابعاد ۲۵*۵۰*۲۰۰ تولید می‌شوند، در هر متر مربع به میزان ۰.۶۸ یونولیت نیاز خواهد بود. به صورت کلی برای محاسبه تعداد آکاسیف در پروژه‌های ساختمانی باید ابعاد و اندازه‌های یونولیت‌ها و همچنین میزان مساحت ساختمان در نظر گرفته شود.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات