مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

یونولیت ماکت سازی چیست؟ + نقش یونولیت در ماکت سازی

فوم پلی استر (EPF) یا یونولیت ماکت سازی، یک ماده پلاستیکی است که به دلیل نوع ساختار آن، خواص ویژه ای دارد. یونولیت ماکت سازی از سلولهای منفرد پلی استر با چگالی کم تشکیل شده و فوق العاده سبک است و می‌تواند مقاوم در برابر آب باشد. از آنجا که سلول‌های ساختاری این متریال به هم پیوسته نیستند، گرما نمی‌تواند به راحتی از طریق یونولیت عبور کند.

بنابراین یونولیت ها یک عایق عالی حرارتی است. از یونولیت ماکت سازی در دستگاه‌های شناور سازی، عایق کاری، کارتن‌های تخم مرغ، جعبه‌های ساندویچ، فنجان‌های قهوه، بشقاب و انواع بسته بندی‌ها استفاده می‌شود.

برای مطالعه و آشنایی بیشتر درباره‌ی انواع عایق حرارتی کلیک کنید.

یونولیت ماکت سازی به چه شکلی تولید می‌شود؟

در اواخر دهه ۱۸۰۰، محققان به دنبال مواد مناسب برای ساخت شیشه جلو اتومبیل و وسایل کوچک مختلف مانند شانه‌ها بودند و پلاستیک‌های اولیه را از مواد طبیعی و مواد شیمیایی تولید می‌کردند. در ساخت این پلاستیک‌ها، دانشمندان از گرایش طبیعی پلاستیک‌ها به سمت پلیمریزاسیون شدن استفاده کردند، که در آن دو یا چند مولکول کوچک یا مونومر برای ایجاد زنجیرهایی که اغلب بسیار طولانی هستند، با هم ترکیب می‌شوند.

زنجیره‌های مولکولی حاصل یا پلیمرها، واحدهای ساختاری مکرر را از مولکول‌های اصلی تشکیل می‌دهند. یکی از شناخته شده ترین پلیمرهای طبیعی سلولز، رشته مولکولهای گلوکز است که یک جزء اصلی دیواره‌های سلول گیاهی، پنبه، کاغذ و ریون را تشکیل می‌دهد. یونولیت ماکت سازی از معروف ترین پلیمرهای مصنوعی است (سایر موارد شامل پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پلی استر هستند).

یونولیت ماکت سازی در کجا استفاده می‌شود؟

این نوع یونولیت مصارف مختلفی دارد اما یکی از اصلی‌ترین مصارف آن استفاده در ماکت سازی است که در پروژه‌های دانشجویی و پروژه‌های برج‌سازی یا حتی شهرک‌سازی‌های انبوه هم از آن استفاده می‌شود. رشته‌هایی مثل معماری شهرسازی و عمران یکی از اصلی‌ترین پروژه‌هایی که در طول تحصیل خود دارند ماکت‌سازی است.

بهترین متریال برای ساختن و نما دادن به سازه مورد نظر یونولیت است. همچنین در پروژه‌های ساختمانی که نیاز به ماکت‌سازی است یونولیت را برش داده و با دستگاه‌های cnc خطوط مورد نظر را ایجاد می‌کنند. این امر باعث می‌شود که به صورت دقیق فرم مورد نظر ساختمان با نقشه‌ای که با دستگاه داده می‌شود پیاده سازی شود. در نتیجه به طور دقیق بعد از cnc پیاده‌سازی ساختمان را شاهد خواهیم بود.

موارد استفاده از یونولیت ماکت سازی چیست؟

از یونولیت ها می‌توان برای ماکت سازی مجموعه‌های مختلفی از قالبها، قالبهای پارپت، قالبهای تزئینی معماری، کلاه‌های هرمی‌، قوس‌ها و پروفایل پنجره‌ها استفاده کرد، اما برای معدود نیازها که به جزئیات بیشتر نیاز دارند، یونولیت‌های ماکت سازی می‌توانند به راحتی قابل سفارش سازی باشند.

برخی دیگر از موارد استفاده از یونولیت ماکت سازی عبارتند از:

  • ستون‌های ویژه
  • پوشش نرده‌های تزئینی
  • ویژگی‌های Front Portico
  • ترمیم قالب‌ها

یونولیت ماکت سازی محصولی بسیار متنوع است و معمولاً به عنوان پلی استن یا استروفیوم شناخته می‌شود، یونولیت ماکت سازی پلی استر قوی و فشرده شده اما در عین حال سبک وزن است که در تراکم‌های مختلفی تولید می‌شود و کاربردهای مختلفی دارد. این محصول محافظت فوق العاده ای در حمل و نقل وسایل ایجاد می‌کند و همچنین متریالی مقرون به صرفه، نسبت به انواع دیگر متریال‌ها است.

یونولیت با چگالی بالا که به عنوان پلی استایرن فشرده نیز شناخته می‌شود.(یونولیت فشرده) به دلیل خاصیت ویژه آن، برای ساخت ماکت ایده آل است. می‌توان آن را به راحتی و با ابزارهای دستی، برش و شکل داد و در طیف وسیعی از رنگ‌ها و ضخامت‌ها تهیه می‌شود.
یونولیت ها اغلب برای تشکیل خلاء در بین وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرد، گرچه برای ساخت ماکت نیز، متریالی بسیار مناسب است.

یونولیت یک متریال عالی برای ماکت سازی است و با استفاده از یک ابزار مناسب، برش و شکل دادن آن بسیار آسان می‌باشد. برش یونولیت روش‌های مختلفی دارد. همچنین می‌توان یونولیت ها را با ابزار‌های دستی، شکل داد و می‌توان با استفاده از رنگهای مبتنی بر آب (رنگهای امولسیونی)، رنگ آمیزی کرد که ظاهری کاملاً مناسب پیدا کنند.
برش دادن یونولیت ماکت سازی، نیاز به صبر دارد، زیرا در صورت عدم مراقبت،می‌تواند در لبه‌ها، ناهمگونی ایجاد کند.

نحوه برش یونولیت ماکت سازی به چه شکل است؟

برش ورق یونولیت ماکت سازی می‌تواند یک چالش باشد، زیرا این متریال به راحتی می‌شکند و در نتیجه در لبه‌های یونولیت، ناهمواری ایجاد می‌شود. از این راهنمایی‌ها برای برش یونولیت ها به قطعاتی با لبه‌های صاف و یکدست استفاده کنید.

مراحل برش یونولیت ماکت سازی

برای ایجاد یک خط برش مستقیم، از یک شیء تیز و باریک برای نفوذ در کف یونولیت استفاده کنید. با استفاده از فشار دست بیشتر، یک شیار در یونولیت به وسیله کارت اعتباری، کلید یا هر شیء تیز و نازک دیگر ایجاد کنید.

یونولیت در امتداد خط برش زده، می‌شکند. برای رسیدن به بهترین نتیجه، یونولیت را روی میز یا پیشخوان و در امتداد لبه سطح قرار دهید. به آرامی‌در امتداد خط فشار وارد کنید تا یک فرورفتگی تمیز ایجاد شود. در صورت لزوم، هر نوع فوم اضافی را با یک چاقو یا کاتر از بین ببرید.

برای برش یونولیت از یک چاقو با روکش موم استفاده کنید.

یونولیت ماکت سازی را با استفاده از حرکات طولانی، با چاقوی دندانه دار برش دهید. در حین حرکات، حتی بر روی چاقو فشار بیاورید، تا احتمال شکستن یا خرد کردن یونولیت را کاهش دهید. از این روش برای برش یونولیت بسته بندی نیز استفاده می‌شود.

برای برش یونولیت می‌توانید از کاتر نیز استفاده کنید. کاتر برای برش قطعات کوچک و نازک کف مناسب است، اما برای قطعات با ضخامت بیش از ۱ اینچ (۲.۵۴ سانتی متر) توصیه نمی‌شود. بر خلاف تیغه‌های دندانه دار که باعث بریده بریده شدن یونولیت می‌شوند، تیغه‌های تیز در کاترها تمایل به صاف کردن یا فشرده سازی یونولیت‌ها دارند. این ویژگی می‌تواند منجر به ایجاد ناهمواری در قطعات ضخیم یونولیت شود.

برای برش‌های کوچک و دقیق از یک کاتر تیز استفاده کنید.

با استفاده از حرکات کوچک و پایدار، به وسیله کاتر یک برش ایجاد کنید. پس از برش اولیه، چندین بار به وسیله کاتر برش‌هایی ایجاد کنید، هر بار برش‌های عمیق تری ایجاد کنید، تا اینکه یونولیت کاملاً از بالا به پایین بریده شود.
به این نکته توجه داشته باشید که تیغه ی کاتر را اغلب هنگام برش یونولیت تعویض کنید. تیغه‌های کند شده، باعث ایجاد برش‌های ناهموار در کف یونولیت می‌شوند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات