مادفوم

اندیشه ای نو در صنعت ساختمان

فهرست مطالب

انواع سقف کاذب و کاربرد آن ها

برخلاف گذشته امروزه استفاده از مصالح نوین رواج بسیار زیادی در صنعت ساختمان‌سازی پیدا کرده است و سقف‌های کاذب یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین انواع مصالح است. این سقف‌های معمولاً به عنوان پوششی برای سقف اصلی استفاده می‌شوند و به‌ آنها سقف دوم نیز گفته می‌شود. امروزه انواع مختلفی از سقف‌های کاذب در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود که هر کدام از آنها دارای کاربردها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند. در حقیقت انواع سقف کاذب با هدف پوشش دادن تأسیسات زیر سقف اصلی، آکوستیک کردن فضا، ایجاد حجم‌های دکوراتیو و… استفاده می‌شود و می‌توانند زیبایی دو چندانی به ساختمان بدهند. در ادامه مطلب به انواع این سقف‌ها و کاربردهای آنها پرداخته خواهد شد.

مزایای استفاده از سقف کاذب

همان‌طور که گفته شد انواع سقف کاذب امروزه جایگزین مصالح سنتی شده‌اند و می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. از مهم‌ترین مزایای استفاده از این سقف‌ها شامل موارد زیر است:

  • این سقف‌ها قابلیت جابجایی دارند
  • هزینه اجرای این سقف‌ها در مقایسه با تعمیر و بازسازی سقف اصلی کمتر است.
  • باعث جذب صدا شده و از انتقال صدا ممانعت می‌کند.
  • تعمیر سقف کاذب آسان است.
  • تأسیسات سقف را پوشش می‌دهد.
  • باعث صرفه‌جویی انرژی می‌شود
  • می‌توان از نورپردازی‌های زیبا استفاده کرد.

استفاده از سقف کاذب

البته باید توجه داشت که سقف‌های کاذب نیز دارای معایبی هستند که مهم‌ترین آنها شامل مواردی همچون کاهش دادن ارتفاع اتاق‌ها، داشتن عمر کوتاه، نیاز به مراقبت بالا، تغییر رنگ در طول زمان، کم بودن مقاومت و استحکام در برابر حوادث طبیعی و … می‌باشند.

انواع سقف کاذب

همان‌طور که گفته شد اهمیت و ارزش این سقف‌ها باعث شده است که امروزه انواع مختلفی از آنها در دسترس باشند و هر کدام از آنها کاربردهای مختلفی داشته باشند. از مهم‌ترین انواع سقف کاذب می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

سقف کاذب کناف

کناف سقف از انواع سقف کاذب است که به صورت پنل‌های گچی صاف یکپارچه و مشبک به سقف نصب می‌شود. کناف یکپارچه از یک زیرسازی فولادی سبک‌وزن ساخته شده و پنل‌های گچی روکش‌دار بر روی آن نصب می‌شود ولی کناف مشبک از سازه‌های سپری و تایل‌های سقفی به صورت یک شبکه تشکیل شده و با آویز به سقف متصل می‌شوند. وزن کم، عدم نیاز به رنگ‌آمیزی، تعمیر و نگهداری آسان و قیمت مناسب از مزایای سقف‌های کناف هستند و این سقف‌ها به صورت دکوراتیو و ساده طراحی می‌شوند.

سقف کاذب گریلیوم

یکی از انواع سقف‌های کاذب تزئینی که از جنس آلومینیوم یا آلیاژ هستند سقف گریلیوم می‌باشند و به سقف باز معروف‌اند. آنچه که بعد از نصب این سقف‌ها دیده می‌شود حفره‌های مربعی که در کنار یکدیگر نصب شده‌اند. این سقف را می‌توان به تنهایی یا به صورت ترکیبی با سقف‌های دیگر استفاده کرد. مهم‌ترین کاربرد و مزیت این سقف‌ها استفاده از کانال و دریچه در پشت آنها است چرا که هیچ چیز چراغ از آن دیده نمی‌شود. این سقف نیز توسط آویز و با زنجیر و سیم مفتول نصب می‌شوند

سقف کاذب چوبی

سقف‌های چوبی امروزه در ساختمان سازی کاربردهای متعددی دارد و می‌تواند حس گرم و دلپذیری به افراد انتقال بدهد و دکوراسیون منازل را زیباتر کنند. سقف کاذب چوبی از انواع سقف کاذب است که قسمت اصلی آن از چهار تراش یا فولاد ساخته شده و قسمت فرعی آن از چوب ساخته می‌شود.

کاربرد انواع سقف کاذب

سقف کاذب رابیتس

رابیتس در اصل نوعی ورق مشبک از جنس گالوانیزه است که با استفاده از سیم آرماتوربندی به شبکه فرعی وصل می‌شود. این سقف‌ها در دو نوع برجسته (برای دهانه‌های بزرگ) و صاف (برای دهانه‌های کوچک) وجود دارند. این سقف از تجهیزاتی همچون نبشی، میلگرد و ورقه‌های گالوانیزه است. طرح پذیری متنوع، سرعت ‌بالای اجرا، دسترسی ساده و … از مهم‌ترین مزایای این نوع سقف‌ها هستند اما معایبی همچون مصرف بالای گچ، وزن بالا، محدودیت آب و هوایی و … نیز دارد.

سقف آلومینیومی

این نوع سقف‌های کاذب نیز از تایل‌های آلومینیومی و بدون نیاز به بتونه کار و پیچ کردن تایل ها اجرا می‌شود. این سقف‌ها قابلیت تعمیر داشته و دسترسی به فضای پشتی آن نیز ساده است. این سقف‌ها می‌توانند با اهداف مختلفی همچون ایجاد عایق آکوستیک، ایجاد دکوراسیون و … نصب شوند. عدم‌تغییر رنگ، سرعت اجرای بالا، تنوع سقف، تعمیر ساده و … از مهم‌ترین مزایای این سقف‌های کاذب هستند.

سقف طلقی

سقف‌های طلقی نیز از جمله سقف‌های کاذب و پرکاربردی هستند که امروزه مورد توجه قرار رفته‌اند چرا که از مزایایی همچون عبور ساده نور از آنها، امکان شستشو، سرعت نصب بالا، مقرون به صرفه بودن و … برخوردار است. در سیستم اجرای این نوع از سقف‌های کاذب از شبکه‌بندی کناف استفاده خواهد شد.

سقف کاذب مجازی

سقف‌های مجازی نوعی از سقف‌های کاذب هستند که با نام سقف کشسان نیز شناخته می‌شوند. برای نصب این سقف‌ها از قبل و در زمان ساخت و بازسازی ساختمان باید پروفیل‌های مخصوص به نصب سقف کاذب در آن به کار رفته باشد و سپس می‌توان از تایل‌های مخصوص استفاده کرده و نسبت به نصب سقف آسمان مجازی اقدام کرد.

سقف کاذب شیشه‌ای

در سقف‌های شیشه‌ای می‌توان از شیشه‌های تزیینی برای پوشش سقف‌های ساختمان استفاده نمود. معمولاً در این نوع سقف‌ها از شیشه‌های سکوریت استفاده می‌شود. سقف‌های کاذب شیشه‌ای قابلیت ورود نور را داشته و تمیز کردن آنها کار ساده‌ای است و دارای طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی هستند. البته این سقف‌ها دارای وزن بالا، احتمال شکستگی زیاد و هزینه‌های نصب بالایی هستند و در مواقع زلزله و … ممکن است ایجاد خسارت کنند.

سقف کاذب آکوستیک

سقف‌های آکوستیک نوعی از سقف‌های کاذب هستند که از مواد مختلفی همچون پلاک‌های چوبی و گچی، پارچه‌های چین‌دار، ورقه‌های مقوایی فشرده و … استفاده می‌شود. سادگی نصب، عایق صدا بودن، عایق حرارت بودن، قیمت مناسب، ضد حریق بودن و … از مهم‌ترین مزایای این سقف‌ها هستند و بیشتر در سینماها و سالن‌های کنفرانس استفاده می‌شوند.

مزایای استفاده از سقف کاذب

سقف آی گلس

یکی از دیگر از انواع سقف کاذب سقف آی گلس است که از تایل‌‌های شفاف آکریلیک ساخته می شود. همچنین روشنایی را به خوبی از خود عبور می‌دهند. این سقف‌ها امروزه استفاده‌های متعددی داشته و می‌توانند به صورت ترکیبی با سقف‌های ام دی اف ظاهری بسیار زیبا و جذاب در ساختمان ایجاد کنند. این سقف‌ها از وزن بسیار کمی برخوردار بوده و در طرح‌بندی‌های مختلفی وجود دارند.

  • سقف کاذب با پنل‌های از پیش‌ساخته گچی، سقف کاذب ترکیبی، سقف کاذب پی‌وی‌سی و … نیز از انواع سقف کاذب ساختمانی هستند که می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند.

کاربرد سقف کاذب

امروزه استفاده از مصالح نوین ساختمانی مانند یونولیت سقفی به کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز، افزایش سرعت ساخت‌وساز، کاهش مصرف انرژی‌ها، کاهش مصرف مصالح و … کمک ویژه‌ای می‌کند و استفاده از سقف‌های کاذب نیز می‌توان باعث زیبایی و دکوراسیون، کاهش هزینه‌ها و … شود. سقف‌های کاذب امروزه کاربردهای متعددی دارند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده در سقف سالن‌های پذیرایی
  • کاربردی در سقف سرویس‌های بهداشتی و حمام
  • استفاده در سقف اتاق‌های خواب و آشپزخانه‌ها
  • قابل استفاده در سقف کتاب‌خانه‌ها
  • استفاده در سقف ساختمان‌های اداری، تجاری و صنعتی و …

جمع‌بندی نهایی

برخلاف گذشته امروزه مصالح مدرن و نوین ساختمانی جایگاه ویژه‌ای بر صنعت ساختمان‌سازی پیدا کرده‌اند. استفاده از بسیاری از مصالح سنتی منسوخ شده. امروزه انواع سقف کاذب با مزایا، معایب و کاربردهای مختلفی در دسترس هستند و می‌توانند در محل‌ها و ساختمان‌های مختلفی استفاده شوند. از مهم‌ترین مزایای سقف‌های کاذب قابلیت جابجایی، تعمیر ساده، پوشش تجهیزات تأسیساتی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و پایین بودن قیمت آنها مانند قیمت یونولیت می‌باشند که باعث شده‌اند امروزه در بسیاری از پروژه‌های صنعتی و ساختمانی استفاده‌های متعددی داشته باشند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات